ابوترابی‌فرد: پاکستان رفتار گذشته‌اش را اصلاح کند/ نمایندگان مجلس چند قدم می‌توانند از عیوب بودجه بکاهند؟

خطیب نماز جمعه تهران گفت: نقشه راه برای تحکیم نظام انقلابی پویا، توانمند و پیشتاز در راستای دستیابی به تمدن اسلامی و بهبود جدی و مؤثر ارکان نظام در بیانیه«گام دوم» ارائه شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌ نخست نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب گفت: در این منشور با تحلیلی روشن از گذشته، نقشه‌راه برای تحکیم باروری نظام انقلابی و توانمند در راستای دستیابی به تمدن اسلامی و بهبود موثر ارکان نظام ارائه شده است.

انقلاب اسلامی در طول چهار دهه بر اصول و مبانی انقلاب ایستاده است

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: همچنین در این بیانیه دستاوردهای چهار دهه گذشته در حوزه‌های ثبات سیاسی، علم و فناوری، زیرساخت‌های کشور و تثبیت اراده ملی در کشور، ارتقای بینش سیاسی به مسائل منطقه و نگاه به مسائل بین‌المللی، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات کشور و افزایش عیار معنویت و اخلاق و ایستادگی شکوهمند و ابهت‌آفرین در برابر قدرت‌های استکباری و آمریکای جهانخوار تبیین شده که قابل تحلیل جدی است. در فراز نخست بیانیه آمده در میان ملت‌هایی که انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده است که آرمان‌های انقلابی را حفظ کنند، انقلاب اسلامی یکی از حرکت‌های استثنایی است که در طول چهار دهه بر اصول و مبانی انقلاب ایستاده و راه پر شتاب خویش را هموار کرده است.

اهم اظهارات ابوترابی فرد به شرح زیر است:

آرمان‌هایی ماندگار است که با فطرت روح، جان و عقل هماهنگ باشد

* به نظر می‌رسد سه عامل کلیدی راه را برای این موفقیت همواره کرده است و ما باید به این عوامل سه گانه توجه داشته باشیم، عامل نخست، آرمان‌هایی ماندگار است که با فطرت روح، جان و عقل هماهنگ باشد. اندیشه و تفکری با طراوت، قلب انسان را فتح می‌کند که با مبانی عقلانی و با فطرت بشر هماهنگ و از پشتوانه برهانی برخودار باشد. قرآن توصیه دارد که در سایه انوار پر فروغ وحی جامعه با حقایق ناب آشنا می‌شود.

* ما در سایه انوار پر فروغ وحی با حقایق ناب علمی آشنا شده‌ایم، این حقایق ناب ماندگار است. مبانی انقلاب، اصول و ارزش‌های انقلاب برآمده از قرآن،‌ کلمات پیشوایان دین و سیره اولیای الهی است. بنابراین رهبر انقلاب به درستی اشاره می‌فرمایند که این اصول و ارزش‌ها برای همیشه در نزد انسان‌ها و جوامع بشری زیبا و پر جاذبه است زیرا با فطرت آنها هماهنگ است.

شعارهای جهانی این انقلاب دینی ماندگار است

* انقلاب اسلامی دین و دنیا را و روح و جسم را در کنار هم مورد توجه قرار داده است، شعارهای جهانی این انقلاب دینی ماندگار است. رهبری از این شعارها نام می‌برند؛ آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری که هر کدام جای بحث دارد و اصول برآمده از آموزه‌های دینی است. این مبانی برآمده از اصول و حقایق ناب و حق و قول صادق است و به همین خاطر، اشاره می‌کنند انقلاب به اصول خود پایبند و به مرزبندی‌های خود حساس است و با خطوط اصلی خود بی مبالاتی نمی‌کند. این اصول برآمده از اصول و مبانی دینی است. همچون پدیده‌ای زنده و با اراده همواره قابل انعطاف است. نقدها را می‌شناسد، در حوزه‌های مدیریتی اشکالات برطرف می‌کند اما تجدیدنظرناپذیر و اهل انفعال نیست چون اصول و ارزش‌ها برآمده از اصول دینی است. این یکی از مهمترین عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی است.

امام و رهبری به تمامی مبانی واصول انقلاب باور داشته و دارند

* ویژگی دوم، وجود رهبران و پیشوایانی است که از بن دندان به اصول و ارزش‌ها باور داشتند و در آراستگی فکری و اخلاقی به آن پیشگام بودند، امام بزرگوار به تمامی مبانی واصول انقلاب باور داشت و خود نماد باور و آراستگی به آن بود. امروز رهبر انقلاب اسلامی نیز سخت بر این اصول باور دارند. اینکه مسئله رهبری و امامت در آموزه‌های دینی مورد توجه است، از همین زاویه است. اگر اصول در اوج دانش و معرفت و انطباق با مبانی وحیانی باشد اما رهبران به آن باور نداشته باشند، اسلام وارونه می‌شود.

* امروز ملت اسلام و پیشتاز عرصه مجاهدت در عراق، لبنان، سوریه و یمن عزیز هستند و هر روز سنگر جدیدی را فتح می‌کنند چراکه رهبر صالحی را برگزیده‌اید.

* برای ملت ایران و مسئولان نظام نیروهای اقتدار آفرین و پاسداران هرگز قابل قبول نیست سرزمین یک کشور همسایه به پایگاهی برای تربیت نیروهای تروریست تبدیل شود هزینه این رفتار را پرداخت می‌کنند. ما از دولت پاکستان به عنوان یک همسایه مسلمان انتظار می‌رود به سرعت رفتار گذشته خود را اصلاح و راه را برای تداوم اصول برادری هموار کنند. شایسته یک کشور نیست که با همسایگان خود در شمال و جنوب و غرب چنین شرایط نابهنجاری را تجربه کند.

*نمایندگان مجلس به لایحه بودجه‌ای که در حال تصویب است نگاه کنند و ببینند در آن چند قدم برای کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، حمایت از تولید، کاهش شدت انرژی و مدیریت مصرف برداشته شده است.ما مشکلات دولت و مجلس را می‌فهمیم اما با عزم و اراده می‌توانیم قدم به جلو بگذاریم. عملکردهای ضعیف کشور را از درون و بیرون، در حوزه تحریم و عیوب ساختاری و ضعف عملکرد متأثر کرده است.

*مهم‌ترین عیوب از نظر سکان‌دار انقلاب اسلامی وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد، نگاه به خارج و بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن است. نمایندگان مجلس بررسی کنید چند قدم می‌توانید از عیوب بودجه بکاهید یا چند قدم برای انظباط مالی بردارید. برآورد مرکز پژوهش‌ها این است، با این ساختاری که در لایحه بودجه سال ۹۸ دیده می‌شود، ممکن است حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در این لایحه پنهان باشد.

۲۱۴۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1234494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =