سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فعالیت هسته ای به صورت کلان در سه موضوع مباحث خلع سلاح، عدم اشاعه و حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای توسط همه در نشست استانبول مطرح می شود.

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه همایش نقش رسانه‌ها در تعامل با ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: ممکن است فعالیت‌های هسته‌یی به صورت کلان در نشست با 1+5 مطرح شود.

مهم ترین بخش اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه را در ادامه بخوانید:

  • آنچه که در عمل ملاک خواهد بود نوع عمل و ورود به مذاکرات در نشست استانبول خواهد بود. ما در زمینه چارچوب بحث با هم توافق کرده بودیم اگر بحث در زمینه ادامه گفت‌وگوها برای همکاری جهت پیدا کردن زمینه‌های مشترک باشد می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. اگر از این چارچوب خارج شود قطعا نمی‌تواند نتیجه بخش باشد.
  • آینده مذاکرات در استانبول بستگی به رفتار کشورهای 1+5 و خانم اشتون دارد. اگر در چارچوب توافق شده وارد شوند و اقدام کنند می‌تواند آینده خوبی داشته باشد.
  • آنچه که مورد توافق قرار گرفته است این است که اعضای 1+5 و ایران با رویکرد همکاری و یافتن زمینه‌های مشترک برای این همکاری در نشست استانبول شرکت کنند.
  • بحران‌های زیادی در سطح بین‌الملل وجود دارد که برای حل این بحران‌ها نیاز به مشارکت جدی در سطح بین‌الملل وجود دارد. ما آمادگی‌مان را اعلام کرده‌ایم که راه‌حل‌هایی که می‌تواند موثر باشد را ارائه کنیم. یکی از موضوعات مباحثی است که مربوط به منطقه است و فعالیت‌هایی که باید انجام شود تا این ناامنی‌ها از بین برود. ممکن است فعالیت‌های هسته‌یی به صورت کلان نیز در نشست با 1+5 مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه ما سه موضوع را مورد توجه و تاکید قرار داده‌ایم.
  • مباحث خلع سلاح، عدم اشاعه و حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی توسط همه این سه موضوع است. موضوعات دیگری نیز در دنیای امروز است که نیاز به همدلی و مشارکت دارد. معتقدیم وضع و جایگاه ایران در حدی است که می‌تواند کمک کننده باشد.
  • معتقدیم روند کاملا سیاسی و همراه با دموکراسی در داخل لبنان در حال طی شدن است. امیدواریم با هوشیاری و درایت و حفظ وحدت ملی اجازه ندهند مداخله‌گران نقش مخربی داشته باشند و بتوانند برنامه‌های مورد نظرشان که به نفع ملت و کشور لبنان است را به خوبی دنبال کنند.

 

وضعیت تونس، تحولاتی داخلی است

  •  وضعیت تونس، تحولاتی داخلی است. ما ضمن اینکه تحولات داخل این کشور را به دقت زیر نظر داریم به همه رهبران جریانات فکری و سیاسی در این کشور توصیه می‌کنیم با درایت لازم امنیت را برقرار کنند.
  • توصیه می‌کنیم آنها از راه‌های مسالمت‌آمیز و مناسب وضعیتی که به نفع مردم تونس خواهد بود را دنبال کنند. آنچه که برای ما اهمیت دارد اجرای خواست ملت در بهترین شرایط با عنوان کشوری که می‌تواند نقش موثری در جهان اسلام داشته باشد است و آمادگی داریم از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه و جهان اسلام استفاده کنیم. امیدواریم در این کشور نیز هرچه سریع‌تر امنیت برقرار شود و آنچه که خواست ملت است به بهترین شکل دنبال شود.

 

توقیف کشتی‌های ایران در سنگاپور در حال پیگیری است

  • کشتیرانی ایران در حال پیگیری جدی موضوع توقیف کشتی های ایران در سنگاپور است ما نیز در کنار آنها هستیم. برخی از مشکلات به وجود آمده مشکلات فنی مربوط به پرداخت بدهی‌های این کشتی‌ها بوده است که با کمک وزارت خارجه و تلاش کشتیرانی ایران و با پرداخت بدهی‌ها مشکلات به زودی حل می‌شود.
  • اروپایی‌ها سعی می‌کنند با تحریم و فشار موانع ایجاد ‌کنند اما با درایت مسوولان موانع برطرف می‌شود.
  • پیگیری وضعیت ایرانیان و دفاع از حقوق آنها و در اختیار گذاشتن تسهیلاتی که برای اتباع ما مفید و سودمند است از وظایفی است که دنبال می‌کنیم. به صورت ویژه در معاونت کنسولی وزارت خارجه تیم‌های تشکیل شده که این موارد را پیگیری می‌کند.
  • مواردی از تخلف نسبت به حقوق اتباع‌مان در آمریکا داشته‌ایم که منجر به احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در کشورمان شد که مطالب را منتقل کردیم. از طریق حقوقی و روش‌های سیاسی نیز این موضوعات را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم این رویه غلطی که آمریکایی‌ها نسبت به اتباع‌مان دنبال می‌کنند و برخی مواردی که خلاف ادعاهای حقوق‌بشری‌شان است را کنار بگذارند. اگر می‌خواهند با این روش‌ها به ملت ما فشار بیاورند باید به آنها بگوییم ملت ما از مسیر خود عقب نخواهد نشست و این اقدامات هیچ فایده‌ای ندارد.

 /30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =