تا دیر نشده، لطفا از ظریف بخواهید که بماند

سردار دیپلماسی استعفای غیر رسمی خود را اعلام کرد. تبعات این استعفا به چه قیمتی تمام خواهد شد؟

زهره نوروزپور: خبر کوتاه بود و غم انگیز؛ ظریف استعفا کرد. اواخر شب گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک پست اینستاگرامی به طور غیر رسمی استعفای خود را اعلام کرد. ساعاتی از این خبر نگذشت که رهبران سیاسی جهان و رسانه های خبری در شوک این خبر فرو رفتند و آن را اقدامی عجیب تلقی کردند.

بر کسی پوشیده نیست که استعفای ظریف تنها موجبات خوشحالی معاندین نظام جمهوری اسلامی، آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی را فراهم کرد.

سردار دیپلماسی تنها دیپلماتی بود که در تاریخ انقلاب ایران توانست اتحاد اروپا و آمریکا را علیه ایران بشکند، او زمانی سکان وزارت خارجه را به دست گرفت که ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بود که به معنای مجوز حمله نظامی به کشور مذکور است. او کسی بود که تابوی مذاکره با غرب را شکست، او کسی بود که رسانه های خبری همچون رویترز، سی ان ان و گاردین در پوشش خبر استعفا از او به عنوان معمار هسته ای یاد کردند. این دیپلمات کارکشته کسی بود که زمانی که کشورمان در بحران تحریم و بحران ارزی به سر می برد کشور را از تحریم های فشرده خارج کرد و صندوق ذخیره ارزی کشور را دوباره رونق بخشید. دیپلماسی لبخند او وضعیت کشور را به جایی رساند که معاملات نفتی ایران بار دیگر از سر گرفته شد. گردشگری رونق گرفت. ظریف آنقدر ظریفانه عمل کرد تا جایی که عرب های مرتجع منطقه برای مقابله با سیاست ورزی های منطقه ای و جهانی او دست به دامان اسرائیل و ترامپ شدند.

ظریف در حالی در کمال ناباوری و بهت استعفای خود را اعلام کرد که آخرین سخنرانی کوبنده او در کنفرانس امنیتی مونیخ موج گسترده رسانه ای را به همراه داشت و واکنش مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا را برانگیخت.(اینجا)

از شب گذشته تا کنون بسیار تحلیل ها و زمزمه ها از پشت پرده استعفای سردار گفته اند. برخی می گویند غیبت وزیر در ملاقات بشار اسد با رئیس جمهور و مقام معظم رهبری بوده است. برخی دیگر نیز این ماجرا را به اف ای تی اف مرتبط می دانند چرا که حلقه تنگ مخالفان او در مجمع تشخیص مصلحت نظام گردهم آمده اند. برخی دیگر نیز اختلاف او با رئیس جمهور را مطرح کرده اند. این فرضیه نیز مطرح است که سرنوشت برجام دلیل استعفای او بوده است. فرضیه جالبتر نیز به اظهارات رئیس جمهور درباره وزرای جوان است! اما کسی این مساله را مطرح نکرد که ظریف وزیر خارجه است. ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشور است. ظریف اولین کسی است که باید در مناسبات و دیدارهای خارجی حضور فیزیکی و معنوی داشته باشد.

اگر در میان این فرضیه ها غیبت او در ملاقات بشار اسد با رئیس جمهور بوده است، پس باید پرسید ظریف کجای این دیدار بوده است؟ چرا نبوده است؟ در کنار بازوی نظامی ایران آیا جای سردار دیپلماسی خالی نبود؟ آیا به جای تک قطبی بودن بهترآن نیست که از دو بازوی نظامی و دیپلماسی استفاده شود؟ آقایان، تا دیر نشده، لطفا از ظریف بخواهید که بماند. شرایط حساس منطقه ای، تشکیل ناتوی عربی علیه ایران، اجلاس شرم الشیخ، اجلاس ورشو، آینده اینستکس، آینده برجام، آینده وضعیت ایران در شرایط فعلی با آمریکا و تهدید های نظامی اسرائیل علیه کشورمان، جای آن نیست که این معرکه ادامه داشته باشد.

ظریف باید بماند، بماند تا ادامه این راه ناهموار را در شرایط حساس منطقه ای و داخلی را به پایان برساند.

 رضا نصری حقوقدان بین الملل در این باره می گوید از ظریف دلجویی کنید. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر دشمنان ایران میلیاردها دلار سرمایه برای ترویج ایران‌هراسی داشتند، اگر هزاران لابیست در پایتخت های غرب برای فرستادن ایران به شورای امنیت داشتند، اگر هزاران رسانه و موسسه ارتباط عمومی برای امنیت سازی کشور داشتند، مردم ایران جواد ظریف را داشتند و کفایت می‌کرد. از ظریف دلجویی کنید!»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    51 3
    اقای ظریف تمام تلاش خود را برای عادی سازی با دنیا کرد ولی خیلی ها در کار او اختلال ایجاد کردند وبه تهمت زدند او را خیانت کار نامیدند وزیری که اختیار تام در امور کار خود نداشته باشد نمی تواند کار خود را درست انجام دهد من بعنوان یک ایرانی اززحمات اقای ظریف تشکر میکنم و میدانم اکثریت مردم ایران از ایشان راضی هستند
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    13 66
    بمونه که چی بشه؟؟ برجام را کرد تو پاچه مون...حالا هم می خواست fatf را بکنه تو پاچمون ...بعدشم بگه خب زدند زیر حرفشون من چیکار کنم.....
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      13 4
      برجام رو تو پاچه شما کرد؟؟؟ شما اگر کمی به فکر مردم بودین راضی نمی شدین که یه عده در داخل میلیاردی غارت کنن و مردم تحت تاثیر تحریم ها عذاب بکشن. امثال شما بی مسئولیت و نالایق ترین آدم ها هستین
  • حمید IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    40 1
    م لیاقت دیپلماتهای با تدبیر و کاربلدی مثل ظریف رو نداریم !!! امثال متکی ها وجلیلی ها به درد مملکت ما می خورند
  • DE ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    47 5
    وزیرخارجه ایران سیاستمدار مستقل نیست بلکه بیشتر سخنگوی نظام هست رفتن یا بودنش فرقی نمیکنه که قضیه رو احساسی میکنین کلیه امور خارجی و داخلی زیر نظر رهبری اداره میشه
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    17 4
    بعضی ها دوست دارن مملکت بره به سمت قهقرا.علاوه بر ظریف روحانی هم باید استعفا بده بعد مملکت رو بدن دست اقایون بعد اگه تونستن جمع کنن.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    30 2
    خدا لعنت کند کسانی را که مانع ظریف و ظریف ها در خدمت کردن به مردم میشوند
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    19 2
    اینجا خیلی های اقلیت که زورشون از خیلی های اکثریت بیشتره خوشحالند!!بعد شما میگی دلجویی؟همین بهتر که با این استعفا خیلی مسائل روشن بشه...بدونیم سر و کارمون با کی هست...من به شخصه راضی نیستم اقای ظریف این جور از ایران و ایرانی دفاع کنه و جونش رو بذاره بعد اینجا اینطور باهاش برخورد کنن...تاریخ ما در آینده خواندنی خواهد بود...
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 27
    ایران به یک وزیر خارجه انقلابی نیاز دارد تا وزارت خارجه را از حالت انفعال کنونی به حالت تهاجمی تغییر دهد. اوضاع منطقه و جهان آماده حرکت تهاجمی و خروج از انفعال است. ظریف و وزیر نفت و برخی وزرا کشور را خوابانده اند.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    14 1
    دلجویی در ایران معنا ندارد!
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    25 1
    ظریف از موازی کاری های پیش آمده در روابط خارجی به ستوه آمده بود.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 3
    این گرانی ها این قدر به مردم فشار آورده که استعفای روحانی هم برای مردم تعجب آور نیست.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    14 1
    باید دعا کنیم به جرم خیانت و جاسوسی و ... محاکمه و محکوم نشه
  • حامی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    13 2
    لطفا از ظریف دلجویی کنید واقعا حیف هستند ایشون حتما باید وارد جنگ بشیم و برگردیم به 30 سال پیش؟متاسفم برای کج فهمانی که تمام نمی شوند
  • ایرانی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    2 7
    برود
  • محمد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    7 1
    قدر زر زرگر شناسد ... قدر گوهر گوهر
  • عباس IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 2
    یاد سکانس آخر سریال مختار افتادم که چگونه پس از چندین و چند ضربه کاری در نهایت از پای درآمد!! بنطرم داره ضربات کاری به نظام موثر واقع میشه !! البته بیشتر هم از جانب خودمان.
  • فرابین IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 2
    آقایان، از ظریف دلجویی کنید...
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    7 4
    متخصص بت ساختن از افرادیم حقمون همین وضعیت فلاکت باره.
  • محمد حسن IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    7 3
    ظریف بمان درخواست ملت
  • بی IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    28 1
    برگرده که چی بشه کم ناسزا شنید کم آزار و اذیت شد قدر گوهر گوهری داند رها کنید این بنده خدا رو
  • سامان IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    2 0
    نظر آقای نصری درست و دقیق هست و خواهد بود....