تقدیم به دشمن قابل احترام؛ ظریف!

این جمله ای بود که کسینجر در وصف وزیرخارجه کشورمان گفت.

زهره نوروزپور: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موج بازتاب خبر استعفای وزیر امور خارجه کشورمان همچنان بحث داغ فضای مجازی و رسانه های خبری است. کاربران فضای مجازی دلیل اصلی استعفای سردار دیپلماسی را تندروهای داخلی می دانند و معتقدند که فشار آنها سبب این تصمیم شده است. آیا ظریف مستحق این حجم از انتقاد بود؟ آیا واقعا او وزیر کارنابلدی بود؟  گزارش ذیل را بخوانید:

«کیسینجر»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در کتابی که تقدیم دکتر ظریف می‌کند می‌نویسد: «تقدیم به دشمن قابل احترام، ظریف» و ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست کابینه خود ناچار شد بگوید: «… جان‌کری [وزیر خارجه اسبق آمریکا] در برابر مردی که داشت با او مذاکره می‌کرد (اشاره به دکتر ظریف)، هیچ شانسی نداشت اولین باری که آن مرد (ظریف) را دیدم، او را در یک برنامه دیدم… من او را نگاه کردم و بعد از ۳ دقیقه تماشا گفتم امکان ندارد کری بتواند از پس مذاکره با این مرد برآید. بعداً دیدم همین‌طور هم شد…».

جان‌کری وزیر خارجه اسبق آمریکا در توصیف این شخصیت بزرگ عرصه سیاست بین‌الملل می‌گوید: ظریف مذاکره‌کننده‌ای سرسخت، حرفه‌ای، میهن‌پرست و مورد احترام است که حتی وقتی کار مذاکرات هسته‌ای سخت می‌شد، آخر جلسات را با لبخند ترک می‌کردیم.

سخن «گرهارد شرودر» صدراعظم اسبق آلمان در این باره شنیدنی‌تر است: آقای ظریف دیپلمات بسیار باتجربه‌ای است که نه فقط درباره سیاست ایران آگاه است، بلکه بر مسائل بین‌المللی هم اشراف دارد و این تجربه مزیت بزرگی بود که در مذاکرات هسته‌ای به کار ما آمد.

بی‌شک این اظهارنظرها از توانایی و تسلط دکتر ظریف بر مفاهیم و موضوعات پیچیده حقوقی و مقررات بین‌المللی نشأت می‌گیرد تا جایی که بیگانگان به این توانمندی اذعان و اعتراف دارند؛ و عجبا که عده‌ای در داخل که خود را متخلق به اخلاق الهی می‌دانند و مدعای دینداری‌اند او را شایسته بدترین توهین و اتهام‌ها می‌دانند و در این میان عده‌ای در مجلس کار را تا جایی پیش بردند که آهنگ استیضاحش را کردند.(اینجا)

ظریف در مصاحبه با روزنامه اطلاعات که به مناسبت چهل سالگی انقلاب گفت: «در دوران مذاکره هسته‌ای نگرانی ما بیشتر بابت خنجرهایی بود که از پشت می‌خوردیم.» (اینجا)

این روزنامه در وصف سردار دیپلماسی نوشت: دکتر ظریف خود از این نامرادی‌ها و ناسپاسی‌ها کمتر زبان به گلایه گشوده است چه آنکه قدرتمندترین چهره دیپلماتیک کشور در دوران عزلت و مهجوریت هم دم برنیاورد و سخنی به گلایه نگشود.

او زمانی که برای نخستین بار در اوایل پاییز ۹۲ هنگام بازگشت از سفر به همراه دکتر روحانی به نیویورک در فرودگاه مهرآباد با عده‌ای جوان عصبانی روبرو شد که از فرط خشم چوب و مشت به خودرو حاملش می‌کوبیدند به خوبی آگاه شد که عزلت‌نشینی اجباری‌اش بی‌دلیل نبوده و این داستان همچنان سر دراز خواهد داشت.

این روزنامه همچنین در گزارش خود نوشت: شاید نادرترین جمله‌ای که بتوان از یک دیپلمات کارکشته که دهه‌ها در عرصه سیاست خارجی فعال بوده و به شیواترین شکل زبان انگلیسی را تکلم می‌کند و حقوق بین‌الملل را به اصطلاح از «بَر» است و در سخت‌ترین مذاکرات سیاسی مانند قطعنامه ۵۹۸ مربوط به پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و گفت‌وگوهای هسته‌ای حضور داشته و سربلند از آنها بیرون آمده است شنید؛ همین جمله گلایه‌آمیز باشد که: «چگونه است که هم نتانیاهو و هم برخی نیروهای خاص داخلی مرا دروغگو می‌خوانند؟»

او همان کسی است که رهبر معظم انقلاب ایشان را این‌گونه توصیف می‌کند: «… خود وزیر محترم خارجه، چون انسانی متدینی است، انسان با وجدانی است و انسان صاحب احساس مسئولیت است…» و بسیاری از شخصیت‌های خارجی که گاه دشمن سرسخت اویند هم بارها لب به تمجید و تحسین او گشوده‌اند.(اینجا)

در همین رابطه ایسنا در گزارشیمروری کوتاه بر تعابیری که رهبر انقلاب درباره محمدجواد ظریف به کار برده‌اند را منتشر کرده است؛

فرزند انقلاب

«هیچ‌کس نباید این مجموعه‌ی مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ی شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ی یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلابند؛ یک مأموریتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست [که‌] بر عهده‌ی اینهاست؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده‌ی آنهاست انجام می‌دهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود - که اینها سازش‌کارند و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست.» (دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان با رهبر انقلاب - ۹۲/۸/۱۲)

امین، غیور، شجاع و متدین

«بنده هیئت مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدین می‌دانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید. من البته علاوه‌ی بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدین و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار. انصافاً غیرت ملی هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیری از کسانی قرار می‌گیرند - که حالا نمی‌خواهم تعبیر متناسب واقعی را بکنم، چون گاهی تعبیرهایی هست که واقعاً شایسته‌ی آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می‌کنند و تعقیب می‌کنند.» (دیدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب - ۹۴/۴/۲)

خستگی‌ناپذیر

«خرسندی خود را از اینکه مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته‌ئی در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی‌ناپذیر مذاکره‌کنندگان، سرانجام طرف‌های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره‌اند، وادار به عقب‌نشینی و رفع بخشی از آن تحریم‌های زورگویانه کرد، ابراز می‌دارم.» (پاسخ به نامه رئیس‌جمهوری - ۹۴/۱۰/۲۹)

مدافع اهداف

«آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند. احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف‌های مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره‌کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بود. تدین، مهم‌ترین نقطه‌ی قوت آقای ظریف  است و بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می‌کنم.» (دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب - ۹۴/۸/۱۰)

باوجدان و صاحب احساس مسئولیت

«وزیر محترم خارجه‌ی ما، آقای دکتر ظریف، یک نامه‌ی گویایی به مسئول اروپایی می‌نویسند - البته این بارِ چندم است - و موارد نقض روح برجام و جسم برجام [را مطرح می‌کند]. گاهی می‌گفتند روح برجام نقض شده، ایشان می‌گوید که فقط روح برجام نیست، [بلکه] یک جاهایی هم خود برجام - یعنی جسم برجام - هم نقض شده به­‌وسیله‌ی آمریکایی‌ها؛ ایشان فهرست کردند فرستادند برای آنها. یعنی این [شخص] دیگر کسی نیست که بگویند مخالفین این مذاکرات هستند که این حرف را می‌زنند؛ نه، خود وزیر محترم خارجه، چون انسان متدینی است، انسان باوجدانی است و انسان صاحب احساس مسئولیت است، خود ایشان هم این اعتراض را دارد می‌کند.» (دیدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب - ۹۶/۳/۲۲)

دوست عزیز

«... آقای ظریف - دوست عزیز ما - هم اینجا تشریف دارند». (دیدار اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب - ۹۷/۶/۷)

به گزارش خبرآنلاین، این تنها بخشی از اظهار نظر مقامات سیاسی و رهبر معظم انقلاب درباره دکتر ظریف بود. اکنون این سوال همچنان بی پاسخ است؛ اگر او کار نابلد بود اگر او مستحق این نامهربانی ها و نقدهای ناجوانمردانه بود چرا اسرائیل، عربستان و آمریکا از رفتن ظریف خوشحال هستند؟ چرا وزارت خارجه اسرائیل با شعف بسیار این خبر را اعلام می کند و پمپئو می نویسد ما خبر استعفای ظریف را به جد دنبال می کنیم؟

آیا وقت آن نیست که از وزیر خارجه کشورمان دلجویی کنیم؟

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    27 74
    آقای ظریف لطفا اون ۳۰۰ عدد سکه‌ای که بابت برجام دریافت کردید را به بیت‌المال بازگردانید.
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
      26 10
      برجام رو دلواپسان نابود کردن ، وگرنه آقای ظریف تمام تلاششون رو کردن.. شما هم بهتره به جای دید جناحی به فکر نظام و مردم باشین.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      1 0
      برجام رو کی نابود کرد؟چطوره که تا الان همیشه آژانس اعلام کرده که ایران پایبند بوده شما قلدری امریکا رو به حساب خودمون میزاری؟
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    77 8
    دلواپسای این مملکت دست های دولت امریکا و اسرائیل هستند آنها را قطع کنید همه چی مملکت درست می شود ممنون آقای دکتر ظریف خدا قوت بدون شما واای برما، وای برما، وای برما
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    46 19
    درود بر شرافت ظریف.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    49 7
    آقاي ظريف گفته: استعفای بنده تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی‌اش در روابط خارجی باشد. از همه شما ممنونم.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    18 77
    امام خمینی فرمودند وقتی که دشمن از شما تعریف کرد ببینید چه اشتباهی مرتکب شده اید. روزی که آمریکا از ما تعریف کند باید عزا بگیریم
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      0 0
      الان که با رفتنش جشن و پایکوبی گرفتند!! بالاخره ملاک شما چیه؟؟!!
    • GB ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      0 0
      نتانیاهوو گفته بهتر که ظریف رفت از دستش راحت شدیم
  • اعلا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    30 13
    بخل/کینه/حسد/منافع شخصی مردان دلسوز این مملکت راخانه نشین میکند امیداست ظریف بماندونظراتش را عمل کنند.
  • AT ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    29 17
    این مقاله را برای چه کسانی نوشتید؟ایران دوستان که قدر زحمات آقای ظریف را خیلی خوب میدانند،می میماند مخالفین یا بهتر گفته شود دشمنان ایشان که اکنون در حال گردو شکستن هستند(منظور را که متوجه شده اید )،شاید هم منتظر دریافت دستورات از خارج که چه وقت خنجر بزنند.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    48 13
    تبریک به کیهان و جوان و وطن امروز و ناتانیاهو
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    37 16
    ظریف رفت چون نمیخواست تحت فشار و دستوری کار کنه!دمش گرم و خدا پشت و پناهش
  • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    27 10
    تبریک به دلواپسانی که مردم برایشان مهم نیست و دنبال سیاسی کاری و در راستای اسراییل گام برمی داشتند . خوشحال باشند که کشور را درگیر شرایط بد و بدتر برای امیال دنیوی خود کردند و گویا این افراد از اسراییل هدایت می شوند که تنها دیپلمات کارگشته بعد از انقلاب را باعث استعفایش شدند .نوعی خود زنی و نخبه کشی .....
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    25 13
    ما هیچ وقت قدر آدمهای خوب و کاربلد را ندونستیم. آقای ظریف لطفا از استعفا انصراف بده ما به شما احتیاج داریم. لطفا
  • ایرانی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    12 0
    شوخی می کنین
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    29 4
    مشکل ظریف جهل سیاسی حاکم بر کشور هست که هنوز انگار تو دهه های ۶۰ و ۷۰ انقلاب هستیم نمیخواهیم قبول کنیم ۴۰ سال از انقلاب گذشته و رویکرد نسل جدید با نسل انقلاب فرق داره میخواهیم سنگی که چندتا دیوانه به چاه انداختند رو ظریف بیرون بکشه
  • آقابزرگ IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 9
    یک جماعتی در کشور هستند که علیرغم ادعای ولایت پذیری همواره جلوتر از رهبری حرکت می کنند گویا عامدانه نمی خواهند سخنان مقام معظم رهبری را بشنوند نه منافع کشور برایشان مهم است و نه منافع نظام و فقط به قدرت می اندیشند و بس
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    23 9
    دست آقای ظریف را می بوسم. مخالفان ایشان جز عده ای بیسواد نیستند که همه کارنامه های سیاه در دوران مدیریتی خود دارند.
  • میهن IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    13 7
    خدابه داد دلش برسه امان ازدل ظریف !
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    13 32
    خسته نشدید اینقدر از تندروها گفتید؟ مجلسو دارید شورای شهر شهرداری رو هم دارید. ریاست چمهوری رو هم دارید. رهبریم که دخالتی نمیکنند و هیچ جکم حکومتی برخلاف دوران احمدی نژآد که حکم علیه مشایی و ابقا مصلحی زدند این دوران زده نشده. االان تندرو چی کارس؟ بابا گند زده طرف قبول کنید.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 20
    حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه خانم نویسنده ، همه دستاورد سردار دیپلماسی به اذعان دوستان ایشان و خود ایشان شد : تقریباً هیچ! . شماهم قلمتون رو نفروشید.
  • حمید IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    12 12
    از وزیر امور خارجه دلجویی کنیم؟!!! آیا پروژه 1400 آغاز شده است؟!!! اینبار با ظریف تا ....
  • رضا IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    14 15
    والا خود شما اصلاح‌طلبان توتوهین به رقیب سرامدید خیلی ژست ادم خوبا رادرنیارید مردم بی پولند وخسته ازشما ودولت نامردی که روزگارمردم وسیاه کرده ازقبیل ظریف زیاده خیلی بزرگش نکنیدبابا
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 10
    و اين است عاقبت امثال امير كبير ها در اين مملكت
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    21 1
    برخی نخواهند گذاشت کشور روی ارامش بخود بگیرد این افراد با نقاب دین و شعار کرامت انسانی ملت را به لبه پرتگاه برده اند
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    15 3
    ایشون بسیار عزیز و بزرگوار و زحمت کشیدند.ولی خواهشی که دارم انقدر توی کشور شخصیت هارو انقدر بالا نبرید .منظورم از هر جناح و شخص هستش.اینهمه امام و امامزاده نسازیم
  • محمد امامی جیریایی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    16 5
    آقای دکتر ظریف بابت همه ی زحمت هایی که کشیدید و همه ی رنج هایی که تحمل کردید و محدودیت هایی که مانع آزادی عمل شما می شد را به جان خریدید از شما ممنونم . ملت ایران به شما افتخار می کند .
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    18 6
    استعفای ظریف نمونه بارزی از حال و روز فعلی کشور است. نخبگان در عرصه های مختلفی از علمی تا ورزشی در حال طرد شدن از مسئولیت کشور و به ناچار فرار کردن هستند
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    5 20
    آقای ظریف خوب پاس گلی به صهیونیست ها در روز جشن مقاومت دادید.
  • فرید IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    0 1
    اهمیتی ندارد که یک نفر بگوید دوست عزیز به ظریف مهم ما ۲۵میلیون ایرانی هستیم که میگوییم دوست عزیز ظریف و این مهم است