۰ نفر
۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۶

ناپدید شدن‌ بسته‌های پستی و البته این روزها هم قطع و وصل شدن پیامک نشان از نامناسب بودن عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات است.

سپیده سعیدی: عدم پوشش مناسب برای آنتن‌دهی تلفن‌های همراه، بالا رفتن غیر متعارف هزینه‌های پستی، وعده‌های عمل نشده به جهت حذف کدهای شهرستان و روستا‌ها و کاهش آن به سی کد برای استان‌ها، صف‌های طولانی مقابل دفاتر پستی هنگام توزیع دفترچه‌های کنکور، ناپدید شدن‌ پی ‌در ‌پی بسته‌های پستی مردم و البته این روزها هم قطع و وصل شدن پیامک و ارتباطات تلفن همراه نشان از نامناسب بودن خدمات و عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات است. این در حالی است این وزارتخانه موفق شده طی سال‌های اخیر به مشترکان تلفن همراه به بیش از 20 میلیون نفر بیفزاید و ارتباطات تلفن‌های ثابت را گسترش دهد. با این رویکرد نمی‌توان اظهارنظر درستی مبنی بر عملکرد این وزارتخانه داشت. حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری اصل 44 نیز دقیقاً همین نظر را دارد و معتقد است این وزارتخانه در بعضی موارد مثبت و تأثیرگذار عمل کرده است و در بسیاری دیگر نه!

شما به طور کلی عملکرد وزارتخانه ارتباطات و فناوری و اطلاعات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به طور کلی موفق بوده است البته باتوجه به اختیاراتی که داشته.

چه بخشی از فعالیت‌های این وزارتخانه و معاونت‌هایش را موفق ارزیابی می‌کنید؟
این وزارتخانه به لحاظ عملکرد اجرایی و توسعه عواملی که در اختیار داشته موفق بوده است. شاخصه‌های بسیاری وجود دارد که این مسئله را ثابت می‌کند. مثلاً در زمینه ارتباطات تلفن ثابت و سیارضریب نفوذ بالایی داشتیم که قابل تحسین است.
این وزارتخانه توانسته است تعداد مشترکان را 50 درصد و از 5-4 میلیون به بیش از 30 میلیون افزایش دهد.

سرویس‌دهی به این مشترکان نمی‌تواند تعیین‌کننده موفقیت و یا عدم موفقیت باشد؟
البته همینطور است که من نظرات گوناگون و مرتبطی در این زمینه دارم. اول آنکه در کشور ما باید هر چه زودتر مسئله اصل 44 و سیاست خصوصی‌سازی اجرایی و فراگیر شود. یعنی ما دفاتر خدماتی ارتباتطی مشترکان تلفن همراه را گسترش دهیم و به بخش خصوصی واگذار کنیم تا با ایجاد رقابت بتوان سرویس مناسب به مردم ارائه داد.

شاید در این خصوص وزارتخانه موفق عمل کرده باشد و بتواند با ایجاد دفاتر خدماتی بیشتر ارائه خدمات را گسترش دهد. اما در زمینه اینترنت و دادن این سرویس اصلاً موفق نبوده است. نظر شما چیست؟
درباره ارائه خدمات اینترنتی موافق هستم اما دلایلی وجود داشته است. بله، ضریب نفوذی مناسبی در کار نبوده؟ که بخشی به خاطر پهنای باند و زیرساخت‌ها است که چندان در اختیار مخابرات نیست و بخشی به خاطر مسائل فرهنگی و امنیتی جامعه است که باز هم در این زمینه مخابرات تصمیم‌گیرنده نیست پس نمی‌توان مصرانه گفت که عملکرد مخابرات محدود هم بوده است.

همان‌طور که می‌دانید این وزارتخانه از معاونت‌های متفاوتی تشکیل شده است که یکی از آنها پست است. معاونتی که سرویس‌دهی مناسب آن رو به فراموشی می‌رود.
من معتقد هستم که با اجرایی شدن سیاست اصل 44 در این مقوله و دادن اختیار به بخش خصوصی در این رابطه نیز می‌توان موفق بود.

پس شما هم قبول دارید که تا به حال موفق عمل نشده است؟
بله، در بسیاری از زمینه‌ها کاستی داشتیم. ارتباط از طریق پست الکترونیکی باعث شده که نسبت به پست سنتی بی‌اهمیت باشیم.

در حال حاضر بسیاری از بسته‌های پستی ناپدید می‌شوند، دیر به دست صاحب اصلی‌شان می‌رسند و البته هزینه زیادی باید برای ارسال بسته‌های پستی به خارج از کشور پرداخت، راه‌حل چیست؟
راه‌حل تنها واگذاری دفاتر پستی به بخش خصوصی مطابق اصل 44 است.

بهتر است در انجام این کار رقابت ایجاد شود تا بهتر به مردم خدمات و سرویس ارائه شود. در حال حاضر شرکت مخابرات در بورس قرار دارد و 30درصد سهامش به فروش رسیده در این صورت تصدی دولت کمتر می‌شود. پست هم شبکه اصلی مبادلاتی است که باید به مردم واگذار شود. باید خصوصی شود و به تدریج در اختیار مردم قرار گیرد.

اگر تنها راه‌حل گرفتن خدمات با کیفیت‌تر اجرای سیاست اصل 44 است چرا در اجرایی کردن این سیاست تأخیر می‌شود. به هر حال مردم باید هرچه زودتر به این مهم دست پیدا کنند.
کمیسیون نظارت و پیگیری اصل 44 تمام سعی خود را به کار گرفته و طی جلسات مدون با مسئولان می‌خواهد به نتیجه دلخواه برسد اتفاقاً هفته آینده با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم جلسه‌ای در این زمینه داریم که امیدواریم جلسه مفیدی باشد.

کد خبر 12373

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین