محیط زیست هنوز دغدغه اصلی مردم و دولتمردان نیست

رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس در حاشیه انجام غرس نهال زیتون به مناسبت روز درختکاری گفت: محیط زیست باید برای زندگی سالم جامعه از دغدغه های اصلی مردم، مسیولان اجرایی و دولتمردان باشد.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا تابش همچنین از مسئولان اجرایی خواست، قانون الزام واحدهای صنعتی برای ایجاد فضای سبز و درختکاری در حوزه واحد صنعتی خود را جدی بگیرند و اجرا کنند.
به گفته نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس،  قانون الزام  ایجاد فضای سبز،  واحدهای صنعتی را موظف می کند، با درختکاری و توسعه فضای سبز، از میزان آلودگی های صنایع کاسته شود.

گفتنی است کمپین بهار می شود همزمان با شروع هفته درختکاری با استقبال خوب مسئولان و مدیران کشوری برای کاشت نهال همراه بوده است و پیش بینی می شود تا پایان اسفندماه بیش از ۲۰۰ هزار درخت در تهران کاشته شود.

درخت امید، درخت ایثار و امنیت، درخت فرهنگ و هنر، درخت صلح و دوستی، درخت دانش و درخت مادر از جمله درخت هایی است که در  هفته درختکاری به همت مدیران، مسئولان کشوری، دانشگاهیان، روحانیون، فرهنگیان و  گروه های داوطلب مردمی کاشته خواهد شد.

استقبال شهروندان از پویش درختکاری بیانگر علاقه شان به تهران است

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه برگزاری پویش هایی همچون پویش "بهار می شود" و استقبال شهروندان از آن بیانگر عرق و علاقه شهروندان به شهر است گفت: اینکه شهروندان علاوه بر اینکه از مدیریت شهری انتظارات به حق خود را داشته، وارد میدان  فعالیت نیز می شوند به رشد و  پویایی شهر کمک می کند.

زهرا نژاد بهرام تصریح کرد: شهروند مسئول و شهروند شهرمدار نسبت به شهر حساس بوده و برایش مهم است در یک فضای تعاملی در فعالیت های شهری مشارکت داشته باشد.

عضو هیئت رییسه شورای شهر پویش هایی همچون "بهار می شود " را در توسعه این فضای تعاملی تاثیرگذار دانسته و گفت: از هر موضوعی که به انسجام هرچه بیشتر ارتباط شهروندان و شهر کمک می کند استقبال می کنیم.

نژادبهرام تصریح کرد:فضای سبز موضوع مهمی برای شهر تهران است و اینکه بتوان فضا را برای رشد یک موجود زنده همچون درخت فراهم کرد، ارزشمند است.

لزوم استمرار کمپین های درختکاری
  اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، معتقد است که درختان نقش بسیار فراتر از تصوری دارند و اگر نبودند شهر به خفگی دچار می شد. او در این گفتگو معتقد است که فضای سبز نقش موثری بر تلطیف روحیه شهروندان دارد و به این نکته نیز اشاره می کند که اگر هم مسئولین و هم مردم اگر معجزات و نعمات فضای سبز را بشناسند، رفتار بهتری با آن خواهند داشت.

وی گفت: چه اهمیتی بالاتر از آنکه درخت برای ما اکسیژن تهیه می کند؟ ما بدون آب می‌توانیم دو تا سه هفته دوام بیاوریم اما کسی را که دار می‌زنند ظرف سه دقیقه تمام می‌کند و بدون اکسیژن در همان دقیقه اول بیهوش می‌شود. در تهران دو میلیون و هشتصد هزار اتومبیل و این همه موتورسیکلت های دود زا، از بین برنده اکسیژن هستند. تنها یک عامل است که طبیعت ساخته که اکسیژن درست می‌کند و آن هم درخت است. یک هواپیما که از اینجا تا امریکا می‌رود به اندازه ده هکتار جنگل، اکسیژن می‌سوزاند. اتومبیل هایی که در تهران هستند نفس را بند می‌آورند و باعث مرگ هستند و چنانچه این درخت ها نباشند و اکسیژن درست نکنند، خفگی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: درخت ها از یک سو سایه و میوه درست می‌کنند یا چوب برای صنعت از آن ها به دست می‌آید و از طرفی دیگر آب را نیز به زیر زمین می‌فرستند. هر درخت همانند یک ناودان است، وقتی باران می‌بارد تنه، شاخه و برگ و ریشه درخت مقدار زیادی از آب را جذب خود می‌کند و همانند ناودان، این آب را به جای اینکه جاری و تبدیل به سیل شود، به عمق زمین فرستاده و تشکیل سفره آب زیرزمینی می‌دهد. بنابراین درخت ها واقعا نعمت هستند و ما نمی‌توانیم این ها را بشماریم. هرچه علم پیشرفت می‌کند ما بیشتر به اهمیت این درخت ها پی می‌بریم.

کهرم در پاسخ به این سوال که به نظر شما مردم شهر بزرگی مثل تهران چقدر این آشنایی را دارند و اصلا چقدر به درختان شهر خود احساس تعلق می‌کنند؟ گفت: تعلق زیادی ندارند، کافی است تا به پارک ها بروید و این را ببینید. در همین پارک نزدیک منزل بنده که پارک زیبایی نیز هست، می‌توانید ببینید مردم با درختان چه کرده اند، عکس قلب روی آن انداخته اند و یا با چاقو اسم معشوق خود را روی آن کنده اند ولی آن درخت بدبخت که زخم شده است مثل بدن ما عکس العمل نشان می‌دهد و حداکثر کارش این است که چیزی همچون چوب پنبه روی این زخم ایجاد کند.

وی اضافه کرد: ولی ما تحویل نمی‌گیریم به دلیل اینکه در این زمینه ها بحث نمی‌شود. ملاحظه بفرمایید چنانچه اگر خود شهرداری و فضای سبز قدر درخت ها را می‌دانستند کف جوی خیابان ولیعصر را سنگ فرش نمی‌کردند که نگذارد آب به ریشه درخت‌ها برسد. این درختان از کجا آب را بگیرند، از هوای خشک تهران؟ من پیشنهاد می‌دهم مسئولین فضای سبز به کلاس من بیایند، به آن ها یاد می‌دهم که چگونه درخت را دوست داشته باشند زیرا وقتی شما با نعمت‌هایی که از درخت به دست می آوری آشنا بشوی، عاشقش خواهی شد.
 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1238331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =