وزیر امور خارجه فرانسه هم‌صدا با ایالات متحده خواهان پایان یافتن شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری شد

لبنان همچنان در حال و هوای انتخابات اخیر برگزار شده در این کشور سیر می‌کند. پیروزی جریان چهاردهم مارس به رهبری سعد حریری در انتخابات اخیر هنوز غربی ها را به بیروت می کشاند. جریان چهاردهم مارس به غرب و ایالات متحده بسیار نزدیک است . شاید به همین دلیل باشد که سیاستمدارانی از غرب و ایالات متحده هرزچندگاهی به لبنان سفر می کنند تا همچنان در شادی این پیروزی سهیم باشند. شادی که با بروز اختلاف هایی میان برندگان در این انتخابات و گروه های مخالف چندان دراز مدت نخواهد بود . برنار کوشنه وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به بیروت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا حمایت خود از دولت جدید لبنان را چندان به تصویر نکشد. البته تلاشی نافرجام. در شرایطی که ترکیب اولیه اعلام شده از کابینه خشم رئیس‌جمهوری و معارضان لبنانی را برانگیخته است وزیر امور خارجه فرانسه ابراز امیدواری می‌کند که دولت جدید لبنان تا دو هفته آینده تشکیل شود.


برنار کوشنه پس از دیدار با سعد حریری گفت : ممکن است تشکیل دولت جدید لبنان تا دو هفته دیگر به طول بینجامد.
کوشنه که مانند تمامی سیاستمدارن غربی مراقب بود تا اظهاراتش به نفع دولت تمام نشود چندین بار تاکید کرد که روند تشکیل دولت لبنان یک موضوع داخلی است، کوشنه در ادامه سخنانش ادعا کرد که با تمامی گروه‌های لبنانی دیدار کرده و امیدوار است که این احزاب سیاسی بتوانند حاکمیت لبنان را پس از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور محقق سازند.
برنار کوشنه در دیدار با خبرنگاران تاکید کرد که که سفرش به بیروت هیچ ارتباطی با مذاکرات در حال جریان برای تشکیل دولت جدید ندارد و فرانسه با هر گونه مداخله در این امر داخلی مخالف است.
با گذشت چند هفته از برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان وزیر امور خارجه فرانسه ادعا کرد که هیچ گونه اعتراضی نسبت به انتخابات پارلمانی لبنان دریافت نکرده و این مساله در تصورات فرانسه نمی‌گنجیده و پاریس از این پیشرفت بوجود آمده در لبنان خرسند است.


در شرایطی که سعد حریری بیست و چهار ساعت پیش به صراحت اعلام کرده بود که حاضر به دیدار با بشار اسد در دمشق یا هر مکان دیگری است وزیر امور خارجه فرانسه هم با ابراز خرسندی از برقراری روابط عادی بین سوریه و لبنان، ابراز امیدواری کرد که دو کشور مشکلات و اختلافات دو جانبه را از طریق مسالمت آمیز حل و فصل کنند.
میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان هم در این سفر چند ساعتی را به میزبانی کوشنه گذراند. بالاترین مقام وزارت امور خارجه فرانسه پیام تبریک و تشکر نیکلا سارکوزی رییس جمهوری کشورش را به وی به دلیل تلاش‌های موفقش در تثبیت ثبات سیاسی و امنیتی در لبنان ابلاغ نمود.
بررسی آخرین تحولات منطقه محور مذاکرات کوشنه و سلیمان را تشکیل داد . وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد که کشورش با راه‌کار تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل جهت حل و فصل بحران منطقه موافق است و با آمریکا و اتحادیه اروپا در این خصوص توافق کلی دارد.
کوشنه در جمع خبرنگاران پس از دیدار با سعد حریری گفت : فرانسه در کنار اتحادیه اروپا در این خصوص ایفای نقش می‌کند و خواهان پیشبرد فرآیند صلح از طریق تشکیل کشور مستقل و آزاد فلسطین است که بتواند در کنار کشور اسراییل با صلح زندگی کند.


کوشنه نیز مانند وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد که اسرائیل باید برای پایان دادن به مناقشه با فلسطین به شهرک سازی‌ها در کرانه باختری پایان دهد .
رابطه میان لبنان و اسرائیل همچنان روزهای پرتنشی را تجربه می‌کند. رهبران بیروت تا کنون چندین بار نسبت به تهدیدهای اسرائیل واکنش نشان داده اند . کوشنه اما این تهدید ها را چندان جدی نمی‌داند. او در این خصوص گفت : با توجه به دیداری که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسراییل داشتم، لحن تهدید آمیز خطاب به لبنان احساس نکردم.
وزیر امور خارجه فرانسه در توضیح دیدارش دیدارش با گروه‌های معارض لبنان گفت: طبیعی است که من در یک کشور دموکراتیک با گروه‌های معارض نیز دیدار داشته باشم و این اولین باری نیست که با آنها دیدار کرده‌ام. حزب‌الله لبنان جزو احزابی است که در انتخابات پارلمانی شرکت کرده و دیدار من با نمایندگان این حزب امری عادی است.
سوریه پس از لبنان مقصد وزیر امور خارجه فرانسه است . بررسی روابط دو جانبه و تحولات منطقه و هم چنین فرآیند صلح خاورمیانه جزو اولویت‌های برنامه‌ کاری سفر کوشنه به دمشق اعلام شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =