۱ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
سودآورترین محصول صادراتی آمریکا چیست؟

ایسنا به نقل از نیویورک تایمز نوشت: تقاضای جهانی برای یک قطعه کاغذی با تصویر بنجامین فرانکلین بر روی آن کماکان رو به افزایش است.

نفت، دارو، فیلم‌های هالیوودی و یا هواپیماهای بوئینگ هیچ کدام سودآورترین قلم صادراتی آمریکا نیستند. در حقیقت این دلار است که سودآورترین صادرات آمریکا را تشکیل می‌دهد. سال گذشته آمریکا ۶۵.۳ میلیارد دلار اسکناس به کشورهای جهان صادر کرد که بیش‌تر آن به شکل اسکناس ۱۰۰ دلاری بود.

دنیا به ارزی بین‌المللی نیاز دارد و دلار قطعاً معتبرترین نامزد برای این سمت است چرا که با وجود مشکلات داخلی، اقتصاد آمریکا هنوز نیرومندترین اقتصاد جهان است. اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری بسیار مورد علاقه سرمایه‌گذاران خارجی است و این اوراق تنها از طریق دلار قابل خریداری هستند. نفت نیز بر اساس دلار قیمت گذاری می‌شود.

دلار + صادرات آمریکا

بانک مرکزی آمریکا اخیراً در گزارشی اعلام کرده است تعداد اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در چرخه مبادلات پولی جهان برای نخستین بار از تعداد اسکناس‌های یک دلاری عبور کرده است. حتی علی‌رغم آن که اسکناس‌های با ارزش تری از ۱۰۰ دلاری نظیر اسکناس ۲۰۰ یورویی و ۱۰۰۰ فرانکی وجود دارند، تقاضا برای آنها در مقایسه با ۱۰۰ دلاری بسیار پایین‌تر است.

چاپ دلار برای آمریکا یک تجارت بسیار سودآور است به گونه‌ای که دولت آمریکا برای تولید هر اسکناس ۱۰۰ دلاری تنها ۱۴ سنت هزینه می‌کند. تا پایان سال ۲۰۱۸، حدود ۷۷۴ میلیارد دلار اسکناس توسط اتباع غیر آمریکایی در سراسر جهان نگه داری شده است.

با این حال نباید فراموش کرد که دلار نیرومند ضررهای خاص خودش را نیز دارد به ویژه هنگامی که صحبت از صادرات کالاهای آمریکایی به دیگر کشورها می‌شود، بهای تمام شده محصولات این کشور بالاتر می‌رود و در نتیجه از رقابت پذیری آنها در برابر کالاهای تولید شده در کشورهای دیگر کاسته می‌شود. مسأله‌ای که بارها دونالد ترامپ نیز بدان اشاره کرده است و خواهان ممانعت از افزایش بی رویه ارزش دلار شده است.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =