تعرفه تجاری ایران و سوریه برداشته می‌شود؟

ایسنا نوشت: سرپرست هیات تجاری سوریه با بیان این‌که ایران باید بیش‌ترین سهم را در بازسازی سوریه داشته باشد، اجرای ۱۸ تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری میان ایران و سوریه را خواستار شد.

محمود ناصر الفتوح در دیدار با اعضای اتاق تعاون ایران، با اشاره به برنامه‌ریزی مسئولان ارشد دو کشور برای توسعه اقتصادی گفت: برای آنکه مبادلات اقتصادی دو طرف به حجم مناسبی برسد، باید ۱۸ تفاهم‌نامه همکاری تجاری که بین ایران و دمشق منعقد شده به اجرا درآید.

وی گفت: با توجه به آنکه ایران در روزهای سخت مبارزه با تکفیری‌ها در کنار ملت سوریه ایستاد، معتقدیم که بازسازی سوریه باید با اولویت ایران صورت بگیرد و در میان همپیمانان ما، ایران بیش‌ترین سهم را داشته باشد.

الفتوح، از شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایران برای ورود به پروژه‌های توسعه‌ای سوریه دعوت کرد و گفت: در حال حاضر روابط سیاسی دو کشور، در سطح بالایی قرار دارد و لازم است توسعه تجاری و تبادلات اقتصادی میان دو کشور نیز در قالب یک برنامه استراتژیک بلندمدت مدنظر قرار گیرد.

در همین حال، علی سیداحمد - کاردار سوریه در تهران - پیشنهاد گسترش مبادلات اقتصادی بر مبنای پول ملی دو کشور را مطرح کرد و گفت: بانک‌های دو کشور می‌توانند مبادلات اقتصادی را با لیر سوریه و ریال ایران انجام دهند.

وی از فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در سوریه خبر داد و مشارکت شرکت‌های ایرانی برای بازسازی و احداث زیرساخت‌های سوریه را خواستار شد.

به گفته کاردار سوریه در ایران، حجم مبادلات تجاری ایران و سوریه ۲۰۰ میلیون دلار است که باید به حجم مناسبی برسد و افزایش یابد.

او تعرفه گمرکی مبادلات کالا میان دو کشور را چهار درصد ذکر کرد و گفت: درصددیم در مذاکره با مقامات گمرکی دو طرف این تعرفه را به صفر درصد برسانیم.

محمدحسین سجادنژاد - رایزن سابق بازرگانی ایران در سوریه - نیز در این نشست از انجام مذاکرات دو طرف برای توسعه حمل و نقل مشترک زمینی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل خبر داد و گفت: ۸۸ گروه کالایی اخیراً به لیست تجارت ایران و سوریه افزوده شده است.

وی با بیان این‌که سطح روابط تجاری ایران و سوریه اندک است و باید به سطح روابط سیاسی افزایش یابد، گفت: تعرفه تجاری بین دو کشور از سال ۱۳۹۰ به ۴ درصد رسیده بود که در توافقات اخیر پیشنهاد صفر شدن آن مطرح شده است.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =