مردم درباره کوپنی شدن کالاها چه نظری دارند؟

کاربران خبرآنلاین نظرات موافق و مخالف خود با کوپنی شدن کالاها را اعلام کردند.

ابتدای ماه جاری کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با کوپنی شدن برخی کالاهای اساسی موافقت کرد. در این مصوبه آمده بود «دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده می نماید»

اگرچه جزییات دقیق این اقدام دولت مانند سازوکار تخصیص کالابرگ الکترونیکی، نحوه تعیین نرخ یارانه تخصیصی با توجه به نوسانات روزانه نرخ ارز، نحوه انتخاب خانوارهای واجد شرایط کالابرگ الکترونیکی، نحوه نظارت بر اجرای صحیح و پیشگیری از تخلفات احتمالی، نهادهای مجری، ناظر و .... هنوز مشخص و اعلام نشده است اما افکار عمومی از لحظه عنوان شدن این موضوع به سمت سیستم کوپن های کاغذی و صف های طولانی سالها پیش هدایت شده است. برخی به دلیل توزیع عادلانه موافق کوپنی شدن کالاها هستند و برخی از آن به عنوان علامتی از اقتصاد ناسالم نام می برند.

خبرآنلاین در یک نظرخواهی از کاربران خواست تا نظرخود را درباره کوپنی شدن کالاها اعلام کنند. آنچه در ادامه می خوانید نظرات کاربران خبرآنلاین است.

یکی از کاربران به نام فارغ اظهار کرد: بنظر تا نظام دولتی تامین و توزیع کالاهای اساسی وجود دارد بی شک استفاده از کوپن برای جلوگیری از فساد ضروری است. در شرایطی که تکانه های سیاسی و اقتصادی و سوء مدیریت هم بر آن افزوده شود و عده ای دلال مترصد شکار لحظه ها!، هیچ گزینه بهنر از نظام سهمیه بندی نیست. حتی وقتی شما با ارز ارزان ۴۲۰۰ هم کالاهای اساسی را وارد می کنید که قیمت آنها در کشورهای همسایه چند برابر آنست پس نظام سهمیه بندی اجباری می شود.

مهدی هم با تایید کوپنی شدن می گوید: برای جلوگیری از دلال بازی و سو استفاده برخی افراد زیاده خواه با کوپنی شدن کالا موافق هستم . البته باید زودتر اینکار انجام میشد.

یکی دیگر از کاربران که نام خود را ثبت نکرده تاکید کرد: به نظرم سریع تر طرح را اجرایی کنید

کاربر دیگری گفته است: بله کاملا کار خوبیه بشرط اینکه دوباره دست دلالها به این کار باز نشه

محمدرضا  اعتقاد دارد: کوپن هرچند راهکار چندان مناسبی نیست ولی در حال حاضر تنها راهکار برای رسیدن اقلام اساسی به دست گروه های هدف هستش و چاره ای جز آن نیست

یکی دیگران از کاربران بدون نام خبرآنلاین اعتقاد دارد:‌ اینکه به زور بخواهیم قیمت ها را به صورت مصنوعی پایین نگه داریم فکر نمی کنم کار درستی باشه. تا کی و آخرش چی؟! سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل حالا بر فرض به این کار اصرار کنن، اگه الکترونیک بشه و کالا یکجا جمع نشه بلکه توزیع شده باشه خوبه. یعنی من از مغازه دار محلمون خرید کنم و دولت هم با مغازه دار به نحوی تسویه حساب کنه.

اما روزبه می گوید: اینم مثل بسته حمایتی شامل کسایی میشه که حقوق دومیلیون و نهصد هزار تومنی دارند و چهار تا خونه و ماشین سود بانکی و ..... و شامل مستاجرای بدبخت نمیشه که حقوقشون ۳ تومنه ولی کلی وام گرفتن بابت اجاره منزل و با سه چهار تا بچه قد و نیم قد . بنازم به این عدالت !!!

دیگر کاربر بدون نام خبرآنلاین معتقد است: دولت به جای کوپن بیاید روی دستمزدها و جنس یارانه ای بدهد مثلا حقوق کارگر را مثل دلار ۴ برابر بکند تا هم رانت فساد و قاچاق تموم بشه و هم مردم قدرت خرید داشته باشه. چرا کارخانه ها جنسهاشون را گرون می فروشند ولی فقط ۴۰۰ تومن میاد روی دستمزد ماهانه.

کاربری به نام سحر با مقطعی بودن زمان اجرای این طرح موافق است و می گوید: بهتر نظارت رو بر نرخ کالاها و کیفیت بالا ببریم .اما این روش شاید زمان زیادی نیاز داشته باشد .اشکالی ندارد کوپن الکترونیکی در این مدت داده شود.

کاربری دیگر بدون نام می گوید: به نظرم بهتر از الانه که از هر میزان توزیع کالا مقدار زیادیش را عمده فروش ها یا افراد سودجو برمیدارن به قیمت روز میفروشن به ملت، دولت میخواد یارانه بده به صورت عادلانه به همه بده، نه این که با دلار ۴۲۰۰ گوشت وارد بشه، رستوران ها و آدم هایی که نفوذ دارن نوش جان کنند، ملت هم بعد از دوروز تو صف وایسادن !!! حتی بنزین هم میخوان یارانه بدن، به هر شخص بدن عادلانه تر هست تا این که تو کل کشور تزریق کنند که اولا اونای که ماشین بیشتری دارن و وضعشون بهتره بیشتر استفاده کنند ودوما قاچاق کنند!!

این کاربر اما تاکید بر عدم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی داشته و می گوید: نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه کوپن یعنی نا کارامدی دولت..دولت استعفا بدهد بهتر است

مسعود اعتقاد دارد: با سلام، کوپنی کردن خرید کالا بازگشت به عقب هست و شرایط و جو روانی منفی در جامعه تلقین میکنه!! انگار که قراره قحطی بشه. بنده با افزایش متناسب با تورم دستمزد و حقوق موافقم. به جای در گیر کردن مردم توی صف و به دنبال آن مسائل حاشیه ای بهتره کمک نقدی به مردم بشه. مطمئن باشین تورم زا نیست(تجربه نشون داده)

اما این کاربر بدون نام از احتکار به عنوان علت اصلی کوپنی شدن کالاها نام برده و امیدوار است از روش محترمانه ای برای اختصاص کوپن استفاده شود: متاسفانه تا زمانی که بعضی از مردم فقط به فکر سود خود هستند و دیگران یک ریال برایشان ارزشی ندارد تا زمانی که تفکر احتکار موجود هست تا زمانی که تمام ارزش انسانی در مادیات خلاصه می شود تا زمانی که شکم گرسته فقرا قلب کسی رو ناراحت نمی کند و ... چاره ای جز این روش نیست فقط ای کاش با این روش محترمانه باشد.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Saeed RO ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    1 1
    برای این میزان از پیشرفت نظرم مگه می شه داد؟؟؟
  • محمد IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    2 1
    هیچ نظری نداریم خسته ایم بریدیم
  • parsa IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    2 1
    درود بر ملت شريف آقا من راضي هستم 1- به دليل اينكه سيستم مديريت و توزيع منابع در اين مملكت ضعيف است 2- يا بايد دقيقا مثل الان بريم 2 ساعت صف تا يه گوشت يا مرغ مثلا بگيريم و اقازاده ها و از ما بهترون بدون صف و در بهترين رستوران هاي اين شهر برن همون گوشت رو با قيمت كاملا دولتي بزنن بر بدن
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    3 0
    درتاریخ می نویسند:درزمان کوپنیسم وصفیسم مردم کوپن می گرفتندودرصف می ایستادند.