انتقال آب از خزر به سمنان با رعایت محیط زیست مشکلی ندارد

دکتر کلانتری با بیان اینکه توسعه با حفظ محیط زیست هیچ تضادی ندارد افزود: سازمان هیچ گاه مخالف توسعه نیست بلکه از توسعه متوازن و پایدار حمایت می کند کافی است استانداردهای زیست محیطی رعایت شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، دکتر کلانتری معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور درآخرین جلسه شورای اداری که درسالن شهدای دولت برگزار شد بیان کرد: استان البرز بیش از ۱۰برابر تراکم جمعیت کشور را دارد وبه شدت در معرض آلودگی است.

وی در تعریف توسعه پایدار بیان کرد: توسعه پایدارر برگیرنده محدودیت هایی است که به وسیله وضعیت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تحمیل می شود، این امر به نوبه خود حاکی از آن است که اهداف توسعه پایدار باید در هر کشوری به طور عملیاتی و خاص آن تعریف شود.

دکتر کلانتری با بیان خاطره ای از امام راحل (ره) گفت: اوایل انقلاب حضرت امام (ره) به من دستور دادند که کشاورزان انسانهای رنج کشیده ای هستند ولازم است در معیشت این قشر کوشا باشیم این بیان امام اشاره مستقیم به توسعه پایدار دارد. 

وی ادامه داد:از ابتدای انقلاب، ایران در اکثر شاخص ها توسعه پیدا کرده است اما در بخش محیط زیست کشورنتوانسته است  توسعه داشته باشد در کلانشهرها بر اثر بدی آب وهوا حدود ۳۰ هزار نفر از مردم جان خود را ازدست می دهند در صورتی که تلفات جاده ای کشور هزار و ۷۰۰ نفر است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص عوامل آلودگی گفت: ۶۶درصد از آلودگی هوای  کلان شهرتهران بابت آلودگی ماشینهای گازوئیلی است و موتورهای کاربراتی حدود ۵ برابر خودروها هوای کشور را آلوده می کنند در این خصوص وزارت نفت در تلاش است که سوخت بهتری را عرضه کند وامسال نسبت به پارسال از آلودگی کمتری برخورداربوده ایم  همچنین جایگزینی گاز در نیروگاها و کارخانجات تولیدی یکی دیگر ازعواملی بود که هوای بهتر داشته باشیم.

وی درادامه اظهار داشت: ایران رتبه دوم را در مصرف انرژی دارد.

دکتر کلانتری عنوان کرد: کنواسیون پاریس ۴ سال پیش توسط سازمان محیط زیست تایید شد و در آن تعهد کرده ایم که درسال ۲۰۳۰ نسبت به سال پایه با رشد ۸ درصدی داشته باشیم و ۴درصد در جمع تولید کربن را کاهش دهیم این تعهد کمک می کند تا بهره وری کمی افزایش پیدا کند.

وی گفت: محیط زیست امانتی نسل های آینده است که باید آن را  تحویل دهیم جنگلها مراتع منابع آب زیر زمینی همه  متعلق به آیند گان است که لازم است از آن حفاظت شود.

دکتر کلانتری با بیان اینکه توسعه با حفظ محیط زیست هیچ تضادی ندارد افزود: سازمان هیچ گاه مخالف توسعه نیست بلکه از توسعه متوازن وپایدار حمایت می کند کافی است استانداردهای زیست محیطی رعایت شود محیط زیست می تواند محرک توسعه باشد وامروز به مسئله اول جهان تبدیل شده است.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان با اشاره به حد فاصله  واحدهای تولیدی با شهرها بیان کرد: شعاع  ۱۲۰ کیلومتری مربوط به  مسائل محیط زیستی نبوده بلکه مربوط به توسعه متوازن کشورمی شود اگر ضوابط زیست محیطی در کارخانه ها وشرکتها رعایت شود محیط زیست برای واحدهای صنعتی و تولیدی مانعی ایجاد نمی کند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1240166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    0 0
    سلام، بجای انتقال آب شور از دریای مازندران که نیاز به شیرین سازی داردآب شیرین از پشت سدهای مازندران مانند سد سلیمان تنگه کیاسرباید به سمنان منتقل شود.انتقال آب از نزدیکترین منابع آبی یک اجبار است که بدلیل خشک شدن فلات مرکزی ایران باید انجام شودوچاره وراه دیگری وجود ندارد.