رییس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان گفت: «خانواده‌ها و مربیان کودک و نوجوان باید بدانند که چاپ و مجوز گرفتن هر کتابی دلیل بر مفید بودن آن کتاب نیست.»

نادر قدیانی، رییس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در ارزیابی آثار مهدوی تولید شده در عرصه کودک و نوجوان به «خبرآنلاین» گفت: «فعالیت‌های مهدوی مطلوبی در حوزه بزرگسالان انجام شده است ولی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت‌های گسترده‌ای را شاهد نیستیم.»

مدیر انتشارات قدیانی با بیان اینکه نگارش در حوزه کودک و نوجوان پیچیدگی‌های خاصی دارد، افزود: «نگارش متنی که برای این قشر از جامعه جذابیت‌های خاصی داشته باشد در حالی که به موضوع اصی اثر لطمه وارد نکند، دشوار است. »

وی اظهار کرد: «انتشارات قدیانی از پنج سال پیش تولید و انتشار مجموعه 14 جلدی زندگی ائمه معصومین (ع) را با متن و تصویرگری مناسب در دستور کار خود قرار داد. این مجموعه نوشته حسین فتاحی است و محمد رضا دادگر تصویرگری این مجموعه را بر عهده داشته است. یکی از عناوین این مجموعه در مورد زندگانی حضرت مهدی (عج) است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مجموعه منظوم محمد کاظم مزینانی به تصویرگری خانم محمدی درباره زندگی دوازده معصوم نیز با استقبال خوبی مواجه شد.»


وی معتقد است که شعرا و نویسندگان وظیفه خود را در این عرصه انجام داده‌اند ولی به دلیل نظارت ضعیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه گذشته به خصوص در مورد کتاب‌های تالیف شده در حوزه ائمه اطهار (ع) شاهد تولید کتاب‌های ضعیفی در این حوزه هستیم.

قدیانی با اشاره به چاپ کتاب‌های ضعیف در کنار آثار مطلوب و مفید در بخش کتاب‌های مذهبی و مهدوی در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: «در دولت اصلاحات اجازه بررسی و صدور مجوز چاپ کتاب به ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها و شهرستان‌ها داده شد. به همین سبب به ویژه در شهرستان‌ها شاهد چاپ کتاب‌های ضعیفی در این حوزه بودیم. البته ناشران خوبی نیز در این حوزه آثار ارزشمندی را تولید کرده‌اند.»

وی دوران کودکی را بهترین زمان برای آموزش مباحث اعتقادی و مهدوی دانست و گفت: «البته این آموزش باید به صورت غیر مستقیم باشد. کتاب‌های درسی نیز در این عرصه وظیفه سنگینی دارند. بعلاوه اینکه چاپ مجلات مهدوی برای این سنین مطلوب و تاثیر گذار است.»

قدیانی افزود: «علاوه بر ناشران و نویسندگان وظیفه اولیای تربیتی و مربیان است که عطش کودکان و نوجوانان را نسبت به مسایل مذهبی پاسخگو باشند و کتاب‌های مفید و مناسب در این عرصه را به نوجوانان معرفی کنند و در اختیار کودکان قرار دهند. خانواده ها و مربیان باید بدانند که چاپ و مجوز گرفتن هر کتابی دلیل بر مفید بودن آن کتاب نیست.»

وی اضافه کرد: «ممکن است یک کتاب در ظاهر نشانی از مهدویت و بحث ظهور نداشته باشد و کودک با مشاهده ظاهری آن متوجه موضوع نشود اما با مطالعه آن به شکل غیر مستقیم، مفهوم و محبت امام زمان (عج) را درک کند. به همین دلیل روش غیر مستقیم بهترین و تاثیر گذارترین روش در بیان مفاهیم مهدوی و دینی است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124064

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م. GB ۱۹:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
    0 0
    شما هم بکوب. دیوار کوتاه ارشاد و هزارتا منتقد. توی این پنج سال چه اتفاقی افتاد که همه چیز دست دولت غیراصلاحات بود؟ که گفتند سینما و ادبیات و موسیقی متعالی می سازیم؟ حالا به کتاب هایی که از ممیزی بیرون می آید هم بتازید.