براساس اعلام منابع رسمی دولتی شمار قربانیان سیل ویرانگر در برزیل از 600 تن فراتر رفت و همچنان رو به افزایش است.

به گزارش سی ان ان، دستکم مرگ 631 نفر در منطقه کوهستانی در شمال شرق شهر ریودوژانیرو تایید شده است. بر این اساس کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز شاهد بارشهای سیل آسا هستند.

مقامات در همسایگی سائو پائولو (Sao Paulo) هفته گذشته گفتند: در سیل اخیر 24 نفر کشته شده اند. کارشناسان هواشناسی نیز اواخر یکشنبه گفتند: یک جبهه هوای سرد که به زودی به این منطقه می آید باعث سیل و رانش بیشتر خواهد شد.

بسیاری از مرگ و میرها در ایالت ریودو‍ژانیرو از شهرهای نوافریبورگو (Nova Friburgo) و ترسوپولیس (Teresopolis) گزارش شده که آمار قربانیان به ترتیب 287 و 269 نفر است.

دپارتمان دفاع مدنی و سلامت ریودوژانیرو نیز آمار قربانیان شهرهای پتروپولیس (Petropolis) و سومیدورو (Sumidouro) را به ترتیب 56 و 19 تن اعلام کرد.

مقامات این دفتر همچنین نسبت به خطر ابتلای ساکنان به بیماری های مسری که از طریق آب شیوع می یابند، هشدار دادند. آنها گفتند چند هزار واکسن ضد کزاز و دیفتری توزیع کرده اند.

امدادگران قادر به دستیابی به برخی از مناطق سیلزده غیرقابل دسترس نبودند، جایی که حدس زده می شود اغلب ساکنین مرده باشند. کارشناسان همچنین پیش بینی کرده اند که بارش ها تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت و این بارشها در مناطقی خواهد بود که مملو از گل و لای ناشی از سیل است.

نیروهای ارتش وارد بخش هایی از ترسوپولیس (Teresopolis) شده و توانستند 110خانواده را نجات دهند. هزاران خانواده هنوز در دامنه های کوه یا در کنار رودها ساکن شدند و با خطرهای زیادی مواجه هستند. یکی از ساکنان این فاجعه را سونامی توصیف کرد که از آسمان آمده است.

سرجیو کابرال (Sergio Cabral) - فرماندار ریودو‍ژانیرو - پس از بازدید از مناطق نوافریبورگو و دیدن کوه های جابجا شده آن را یک وحشت بزرگ خواند که در منطقه رخ داده است. در خارج از سردخانه موقتی شهر ترسوپولیس نیز، گروه زیادی از مردم منتظر بودند تا عزیزانشان را شناسایی کنند.

مارکو آنتونیو سیکوئرا کاستا (Marco Antonio Siqueira Costa) گفت: آخرین باری که او برادر، خواهر همسر و خواهر زاده اش را دیده چند روز قبل بوده که خانه هایشان زیرگل و لای مدفون شده است. او فکر می کند که آخرین دیدار فرصتی از سوی خداوند برای وداع با آنها بوده است.

ساکنان شهر در حالی که ماسک پوشیده بودند به تمیز کردن خیابان ها و یا ارائه کمک های اولیه می پردازند و ناامیدانه در جستجوی عزیزانشان هستند.

ماریا هلنا (Maria Helena) - داوطلب صلیب سرخ - نیز به ارائه کمکهای اولیه می پرداخت. او گفت: شما باید قلبی از سنگ داشته باشید تا این صحنه ها را ببینید. این صحنه ها خیلی آزار دهنده است.

خورخه ماریو سدلاسک (Jorge Mario Sedlacek) - شهردار ترسوپولیس- این شهر را منطقه فاجعه زده اعلام کرد.

رسانه ها اعلام کردند که دیلما روسف (Dilma Rousseff) - رئیس جمهور برزیل- هفته گذشته بر فراز مناطق سیلزده پرواز کرده و از نزدیک شاهد عملیات امدادرسانی بوده است.

وی برای صحبت کردن با ساکنین مناطق سیلزده به سختی از میان گل و لای عبور کرد، جایی که چهار نفر از هفت مامور امداد در حال امدادرسانی زیر گل و لای مدفون شده بودند. در این منطقه سه تن دیگر از ماموران زنده از زیر گل و لای بیرون کشیده شدند.
روسف گفت: "ما حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد.

مخالفان دولت رئیس جمهور را متهم کردند که نقشه از قبل تعیین شده برای مقابله با بحران های طبیعی نداشته و به مردم اجازه داده بود تا در مناطق سیلزا خانه بسازند. دولت تحت فشار است تا به موقع پاسخگوی انتقادات باشد.

برزیل برای میزبانی جام جهانی فوتبال سال 2014 و مسابقات المپیک سال 2016 برنامه ریزی کرده است.

brazil
56181

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =