پمپئو دادگاه کیفری بین‌المللی را تهدید کرد!

ایسنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای تهدید همگان برای عدم تحقیق درباره جرایم جنگی آمریکا یا اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی گفت، هر شخصی که در چنین تحقیقاتی دخیل باشد، ویزای خودش را از دست می‌دهد و ممکن است با تحریم روبرو شود.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت این اقدام باید اتخاذ می شد چون هرگونه تحقیقاتی درباره جرایم جنگی و شکنجه ادعایی از سوی ایالات متحده تهدیدی علیه قانون و مقررات آمریکا خواهد بود. هر شخصی که در این روند دخیل باشد یا حتی از دادگاه کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) خواستار تحقیقات علیه "پرسنل آمریکایی" شود، با ابطال روادید یا عدم صدور روادید مواجه خواهد شد.

این دادگاه بین‌المللی اکنون در حال بررسی درخواستی برای انجام تحقیقات درباره جرایم جنگی احتمالی آمریکا در افغانستان است. این جنگ حدودا ۲۰ ساله بیش از ۱۰۰ هزار کشته از افغان‌ها گرفته است. دفتر دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی گفت: شواهد منطقی در دست است که باور کنیم جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت همچنان از سوی نیروهای این دولت خارجی در افغانستان رخ می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا آشکارا تاکید کرد که هدف از این اقدامات این است که دادگاه مذکور از تحقیقات منصرف شود. او افزود، واشنگتن آمادگی دارد تا چنانچه آنها این کار را انجام ندادند، فشارها را افزایش دهند. پمپئو گفت: ما آمادگی داریم تا گام‌های بیشتری شامل تحریم‌های اقتصادی برداریم و این در صورتی است که دادگاه کیفری بین‌المللی تغییر رویه ندهد.

با وجود تهدیدات پمپئو، این دادگاه اعلام کرد "خللی" در روند کار آن ایجاد نخواهد شد و مطابق قوانین بین‌المللی عمل خواهد کرد نه تهدیدات واشنگتن.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت، علیه اعضای این دادگاه مستقر در لاهه که جرات کنند جرایم بالقوه‌ای که آمریکا در خارج مرتکب شده است مورد تحقیق قرار دهند، اقدامی صورت می‌گیرد. او به شخص خاصی اشاره نکرد و نگفت که چند تن هدف قرار می‌گیرند.

این سیاستمدار آمریکایی تندرو اعلام کرد: ما مصمم به حفاظت از ارتش آمریکا و متحدان و پرسنل غیرنظامی از زندگی در هراس پیگرد قضایی غیر منصفانه‌ برای اقداماتی هستیم که در دفاع از کشور عظیم خودمان انجام شده است.

واشنگتن همچنین در راستای حفاظت از اسرائیل مقابل تهدید پیگرد قضایی بابت جرایم علیه فلسطینیان برآمده است. پمپئو افزود: این محدودیت‌های ویزا همچنین ممکن است علیه تلاش‌های آی‌سی‌سی برای پیگرد نیروهای متحد ما شامل اسرائیلی‌ها استفاده شود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1241363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =