ادعای عجیب ترامپ درباره توافق آب‌وهوایی و تظاهرات جلیقه‌زردها!

ایرنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا تظاهرات معترضان 'جلیقه زرد' در فرانسه را به موضوع توافق آب و هوایی پاریس مرتبط کرد و مدعی شد که این توافق برای فرانسه عاقبت خوشی نداشته است.

 'دونالد ترامپ' بامداد امروز(یکشنبه) با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: فرانسه با توافق محیط زیستی پاریس در چه حال است؟ پس از 18 هفته از شورش جلیقه زردها، حدس می زنم که حال و روز خوشی ندارد!
وی ادامه داد: این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در زمینه محیط زیست در صدر همه فهرست ها قرار دارد (بهترین عملکرد را نسبت به دیگران داشته است) '.


امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اوایل اردیبهشت سال جاری در سخنرانی خود در کنگره آمریکا ضمن دفاع از چندجانبه گرایی و توافق های جهانی مانند توافق آب و هوایی پاریس گفت: اطمینان دارم که آمریکا روزی باز می گردد و در توافق پاریس عضو خواهد شد.

توافق پاریس در دسامبر 2015 بین 196 کشور عضو چهارچوب کنوانسیون آب و هوایی سازمان ملل به دست آمد و هدف از آن محدود کردن میزان افزایش دمای کره زمین پایین تر از 2 درجه سانتیگراد و انجام تلاش هایی برای محدود کردن افزایش دما در حد 1.5 درجه بالاتر از سطح دوره قبل از صنعتی شدن است.

در پنجم اکتبر 2016 حدنصاب کشورهای تصویب کننده برای اجرایی شدن این توافق به دست آمد و توافق پاریس از چهارم نوامبر 2016 برابر با 14 آبان 1395 اجرایی شد.
ترامپ که در منشاء انسانی تغییرات اقلیمی ابراز تردید کرده، در ژوئن 2017 خروج آمریکا از این توافق آب و هوایی را اعلام کرد.
در همین حال، 'کلی نایت کرفت' فرد پیشنهادی ترامپ برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، پس از تصدی سفارت آمریکا در کانادا در گفت وگو با شبکه 'سی بی سی' کانادا با بیان اینکه به هر دو طرف مباحثات مربوط به تغییرات آب و هوایی اعتقاد دارد، خبرساز شد.

وی گفت: اعتقاد دارم بنا بر اصول علمی هر دو طرف درست می گویند. هر دو طرف نتایج خود را حاصل از مطالعات خود دارند و من هر دو طرف علم را تمجید می کنم.
این اظهارات با انتقاد و تعجب کارشناسان محیط زیستی روبرو شد.

این در حالیست که تغییرات آب وهوایی از موضوعات مهم مورد بحث در سازمان ملل متحد است و توافق 2015 آب وهوایی پاریس با حمایت سازمان ملل متحد به دست آمد که ترامپ از آن انتقاد کرده است.

 ادعای ترامپ در ارتباط اعتراضات فرانسه با توافق پاریس در حالیست که روز گذشته(شنبه) حدود 30 هزار نفر از حامیان محیط زیست در پاریس تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کردند.
در همین حال پلیس فرانسه اعلام کرد که در جریان تظاهرات روز گذشته «جلیقه زردها» 192 نفر را در پاریس پایتخت این کشور بازداشت کرده است.
پجنبش جلیقه زردها از 17 نوامبر سال میلادی گذشته شکل گرفت و جمعیت عظیم 228 هزار نفری را شامل می شد.

اعتراض های جلیقه زردها ابتدا در واکنش به سیاست های اقتصادی مکرون بویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد، اما به سرعت جنبه‌ سیاسی پیدا کرد. دولت این کشور در هفته‌های گذشته با عقب ‌نشینی از برخی سیاست‌های خود و اختصاص بودجه بیشتر به کارگران و بازنشسته ها، سعی در مدیریت این اعتراضات داشته است.
 

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1241808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =