پاسخ اداره کل هنرهای تجسمی به شایعات درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر

اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به برخی شایعات درباره فروش پنهانی آثار موزه هنرهای معاصر، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با توجه به انتشار گزارش‌ها و مطالبی در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر فروش پنهانی آثار موزه هنرهای معاصر، نحوه خرید اثر برای گنجینه موزه به شرح زیر اعلام می شود.

آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران دارای شماره اموال دولتی اند و به هیچ وجه امکان فروش آنها وجود ندارد.

بنا به آنچه در قوانین خرید اثر برای موزه هنرهای معاصر ثبت شده ، موزه به عنوان نهاد دولتی امکان خرید اثر را به صورت مستقیم ندارد و وظیفه خرید برای گنجینه موزه را موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر انجام می دهد که طبق اساسنامه حق خرید و فروش آثار هنری را دارد.

اداره کل هنرهای تجسمی، وظیفه حمایت از هنرمندان این رشته ها را به عهده دارد و در راستای تحقق این هدف به شیوه های گوناگون از طریق موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر اثر هنری خریده است که به شرح زیر اعلام می شود:

۱ . خرید از هنرمندانی که مشکلات مالی دارند و از اداره کل هنرهای تجسمی درخواست خرید اثر دارند. این خرید با موافقت گروه کارشناسی انجام می شود و خرید نهایی را موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر انجام می دهد. آثار قابل توجهی در این سال ها به این شیوه خریده شده است.

۲. از انجا که اداره کل  هنرهای تجسمی متولی برگزاری بی‌ینال ها و جشنواره های تخصصی تجسمی است، به پیشنهاد شورای سیاستگذاری بی ینال ها و جشنواره ها، تعدادی از آثار هنرمندان جوان برای حمایت از آنها خریده می شود از آنجا که این هنرمندان عمدتا جوان اند و اثر آنها برای حضور در گنجینه موزه شرایط لازم را ندارد به گنجینه موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر انتقال پیدا می کند و در واقع مالک این آثار موسسه است نه موزه. برخی از هنرمندان نیز برای کسب اعتبار اثر خود را به موزه اهدا می کنند که البته پذیرش این گونه آثار نیز شرایط خاص خود را دارد.

برخی از آثار ارزشمند هنرمندان که برای تکمیل گنجینه موزه خریده می شود نیز از طریق اعلام نظر کارشناسان است و این خرید ها معمولا از راه بی ینال ها و جشنواره ها نیست و به صورت شخصی خریده می شود.

مساله ای که  برای هنرمندان شبهه ایجاد کرده این بوده است که سال های طولانی مدیر موزه و مدیرکل هنرهای تجسمی یک شخص بوده و خرید های حمایتی از سوی مدیر کل در نظر عموم و هنرمندان خرید برای موزه تلقی شده که اسناد موجود خلاف این نکته را نشان می دهد.

مضاف بر این که آثاری که برای موزه و به دستور مدیرکل هنرهای تجسمی، توسط موسسه توسعه هنرهای  تجسمی معاصر خریده شود، طبق تفاهم نامه ای قانونی و به صورت مکتوب به موزه اهدا می شود.

در ادواری که خرید و فروش آثار هنری رونق چندانی نداشت، اداره کل هنرهای تجسمی عموما آثار هنرمندانی را می خرید که امروز هر یک صاحب نامی شده اند و آنها را در گنجینه موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر نگهداری می کرد و با استناد به مصوبه هیات مدیره موسسه در راستای تحقق اهداف گردش اقتصاد هنر، بخشی از این آثار به فروش رسیده که البته این آثار هیچکدام به موزه تعلق نداشته اند.

باید به این مساله اشاره کنیم که در سال ۱۳۸۵ در زمان مدیریت زنده یاد دکتر عبدالحمید حسینی راد در موزه هنرهای معاصر، نمایشگاهی به دبیری دکتر ایرج اسکندری با عنوان جنبش هنر نوگرای ایران از مجموعه گنجینه موزه برپا شد که برای تکمیل نمایشگاه جنبش هنر نوگرای ایران ۳۹ اثر از آثار موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به صورت امانی در اختیار این نمایشگاه قرار گرفت که پس از پایان نمایشگاه به موسسه برگردانده شد. کاتالوگ نمایشگاه با عنوان اصلی جنبش هنر نوگرای ایران و عنوان فرعی مجموعه آثار ایرانی موزه هنرهای معاصر تهران منتشر شد. این عنوان باعث شد این مساله پیش بیاید که همه آثار این نمایشگاه از آثار گنجینه موزه معاصر است و به دلیل قصوری که در طراحی این کاتالوگ صورت گرفت، این مساله پیش آمد و باید مشخصات و محل نگهداری آثار به طور مشخص در کاتالوگ بیان می شد.

برای اطلاع عموم فهرست این ۳۹ اثر به زودی منتشر می شود.

در پایان لازم به ذکر است که بعد از ایام تعطیلات نوروز و در فرصت مقتضی، نشست رسانه ای در موزه هنرهای معاصرتهران برگزار خواهد شد تا اهالی رسانه پرسش های خود را مطرح کنند. همچنین بانک اطلاعات آثار گنجینه موزه نیز به زودی منتشر می شود تا هنرمندان و علاقه مندان از آثار گنجینه اطلاع یابند. پس از بازسازی نیز دیداری از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران  برای اصحاب رسانه برنامه ریزی خواهد شد.  

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1241919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =