نمازجمعه؛تریبون‌ مصلحت مردم یا منفعت جناح؟

طرح مشکلات معیشتی و متهم کردن دولت به عنوان مسئول اصلی بروز تنگناها در حالی از برخی تریبون‌های نماز جمعه‌ی سال گذشته مطرح شد که تاکید رهبری همواره بر حفظ هوشیاری و همدلی مسئولان به ویژه در شرایط سخت تحریم بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، "گوشت کیلویی100 هزار تومان نتیجه برجام است"، "تحریم ها با FATFبیشتر می شود"، "گرانی ناشی از سوء مدیریت داخلی است"؛ این جملات تنها بخشی از انتقاداتی است که در سال گذشته از تریبون های نمازجمعه علیه دولت مطرح شد این در حالی است که مقام معظم رهبری همواره بر هوشیاری مسئولان و مردم در بیان نظرات شان به ویژه در شرایط تحریم و مشکلات پیش روی کشور تاکید کردند.

ایشان در دیداری که سال گذشته با اعضای مجلس خبرگان رهبری داشتند نیز مهم ترین وظیفه مردم ونخبگان در شرایط خطیر کنونی را حرکت در جهت حفظ و تعمیق انسجام مردم با دستگاه های دولتی و پرهیز از ایجاد فضای یاس و ناامیدی دانستند و تصریح کردند: بدخواهان ملت ایران به موازات جنگ اقتصادی، جنگ رسانه ای و تبلیغاتی را در دستور کار خود قرار داده اند بنابراین انتقادها باید با هدف اصلاح و خیرخواهانه باشد.

با وجود چنین تدابیری که بارها از سوی رهبرانقلاب بر آن تاکید شده اما شاهدیم که تریبون های نماز جمعه در مواردی به فرصتی تبدیل شده تا برخی از ائمه جمعه بدون مصلحت سنجی به طرح نظرات انتقادی علیه دولت پرداخته و بدون در نظر گرفتن شرایط امروز کشور و تنها بر اساس منافع جناحی، دولت را تنها مسئول مشکلات فعلی معرفی کنند این در حالی است که به اذعان همگان کشور امروز در جنگ تمام عیار اقتصادی و در معرض تهدیدها و تحریم های شدید اقتصادی است.

حال در این شرایط که کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد وظیفه ائمه جمعه چیست؟ آیا وظیفه ائمه جمعه تنها محدود به طرح انتقادات علیه دولت و کارگزاران نظام است یا باید در کنار طرح مشکلات، به ارایه راهکارها و همراه کردن مردم برای عبور از مشکلات اهتمام داشت؟

هاشم زاده هریسی: ائمه جمعه مردم را به صبر و تحمل دعوت کنند

هاشم هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری درباره نقش ائمه جمعه در شرایط تحریم اقتصادی به خبرآنلاین گفت: ائمه جمعه می توانند در موضوعات مختلف از جمله مساله معیشت مردم و موضوعات اقتصادی ورود کرده و روشنگری کنند اما در شرایط سخت اقتصادی نباید تنها به طرح مشکلات معیشتی پرداخت؛ اگرچه طرح مشکلات اقتصادی مردم اقدامی قابل قبول است اما اظهارات ائمه جمعه نباید به گونه ای باشد که تنها یک قوه یا یک فرد را مسئول مشکلات امروز کشور بدانند.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه در کنار روشنگری در زمینه مشکلات باید به ارایه راهکارها و ترغیب مردم به منظور همراهی برای عبور از بحران بپردازند یادآور شد: در واقع وظیفه ائمه جمعه این است که ضمن بیان مشکلات مردم، مردم را به صبر و تحمل دعوت کنند و امید بدهند که مشکلات حل می شود.

آنچه مسلم است اینکه از ایجاد فضای احساس بن بست در جامعه هیچ کسی جز بدخواهان ملت ایران منتفع نخواهند شد، موضوعی که محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان نیز بر آن تاکید می کند و درباره انتظار از ائمه جمعه در زمان جنگ اقتصادی می گوید: ائمه جمعه در سخنان خود باید نکاتی را به مردم درباره سال ۹۸ بگویند، مثلا اینکه در مسائل اقتصادی مردم باید طوری عمل کنند که غذایی دور ریخته نشود و همه رعایت یکدیگر را بکنند. مسئولان نیز باید مردم را دل گرم و برای رسیدگی به مشکلات آنان تلاش کنند.

عضو جامعه‌ روحانیت مبارز با بیان اینکه ضعف مدیریتی داریم اما باید تلاش خود را به کار ببندیم تا از مشکلات و فشارهای اقتصادی پیش رو عبور کنیم ادامه می دهد: همان‌طور که در این ۴۰ سال توانسته‌ایم با همه نقص‌هایمان با تکیه به رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری مقابل توطئه‌های دشمنان بایستیم.

اکرمی: ائمه جمعه در کنار درد، درمان را هم مطرح کنند

رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه تریبون داران باید در طرح موضوعات نهایت دقت را داشته باشند، تاکید می کند: افرادی که تریبون از جمله نماز جمعه یا مجلس یا هر تریبون دیگری در اختیار دارند باید در کنار طرح درد، راهکارهای درمانی را هم مطرح کنند.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه در تشریح مشکلات باید اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار دهند، میافزاید: اطلاع رسانی و افشاگری نسبت به تحرکات و اقدامات دشمن نیز باید با هدف آگاه سازی مردم در دستور کار ائمه جمعه باشد زیرا در پی همین آگاه سازی هاست که مردم با جدیت و همت بیشتری مسئولان را برای عبور از شرایط سخت همراهی می کنند.

در چنین شرایطی آیا بهتر نیست تریبون های نمازجمعه به جای تبدیل شدن به فضایی برای پرداختن به مباحث سیاسی و جناحی و دامن زدن به اختلافات، با همدلی و همراهی، دولت و سایر دستگاه های متولی معیشت مردم را حمایت کرده و با تدبیر ضمن دعوت مردم به صبوری و صرفه جویی، توان خود را معطوف به همراه کردن مردم با دولت برای عبور از شرایط سخت پیش رو کنند؟

214219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1243214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
    0 0
    ایمه جمعه به رهبری اقتدا می کنند. رهبری هر چند در سخنانش به وحدت نیز اشاره می کند اما تذکر مکرر راجع به سو مدیریت داخلی و برخی سخنان دیگر فرصتی کافی برای امامان جمعه ایجاد می کند تا منافع جناحی خاص را پی گیری کنند. جناحی که نتایج عملکردشان مشخص بوده است.