سایه سنگین جنگ تجاری آمریکا و چین بر سر قیمت نفت

تسنیم به نقل از اویل پرایس نوشت: تنها چیزی که قیمت نفت را پایین نگه داشته، نگرانی در مورد اقتصاد جهان و تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر آن است . 

نفت وست تگزاس اینترمدیت اخیراً به ۶۰ دلار در هر بشکه برای نخستین بار از نوامبر رسیده است. دلیل بالا رفتن قیمت نفت کاهش تولید اوپک و صادرات ونزوئلا و ایران بوده است . 
کاهش عرضه نفت باعث کساد شدن کوتاه مدت بازار شد ولی گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر کاهش فهرست موجودی نفت باعث بالا رفتن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت تا بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه شد. کاهش ۱.۶ میلیون بشکه ای موجودی نفت یک شوک بود . 
کامرز بنک در یادداشتی نوشت:« این بیشترین کاهش موجودی نفت طی یک هفته از جولای ۲۰۱۸ بوده است. بازار نفت آمریکا دیگر با مازاد تولید مواجه نیست که می‌تواند به نفع وست تگزاس اینترمدیت و در نتیجه افزایش قیمت باشد» . 

قیمت جهانی نفت


تحلیلگران استاندارد چارترد در گزارشی نوشتند:« قیمت نفت در پایان ۲۰۱۸ به شدت سقوط کرد. دلیل آن هم نگرانی گسترده در مورد ذخایر بالای نفت در سه ماهه اول ۲۰۱۹ در آمریکا و کل جهان بود. علی رغم این نگرانی ها، در سه ماهه اول سال با کسری عرضه نفت مواجه بودیم».
کامرزبنک تخمین زده که کاهش ذخایر در سال جاری نسبت به میانگین ۵ ساله ۰/۴۳ میلیون بشکه در روز بوده، این رقم در دو هفته گذشته به ۱.۵ یک میلیون بشکه در روز رسید . 
توقف صادرات در ونزوئلا و ایران به همراه کاهش تولید اوپک بدون شک بازار نفت را در تنگنا قرار داده است . 
تنها چیزی که قیمت نفت را پایین نگه داشته نگرانی در مورد اقتصاد جهان و تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر آن است . 

در این بین، فدرال رزرو بر تصمیم قبلی خود مبنی بر بالا بردن نرخ بهره در سال جاری مانده است. در مقابل، رئیس فدرال‌رزرو گفت نه تنها بانک مرکزی نرخ بهره را در کل سال جاری بالا نمی‌برد، بلکه چرخه افزایش نرخ بهره فعلا متوقف شده است . 
یک محرک مالی می تواند اقتصاد را تکان دهد و به بالا رفتن قیمت نفت خام و سایر کالاها کمک کند. همچنین می تواند ارزش دلار را پایین بیاورد که باز هم به نفع نفت است. دلیل این که فدرال رزرو در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کرده نگرانی از این مسئله است که اقتصاد به خوبی گذشته عمل نمی کند. پاول گفت اقتصاد آمریکا قوی است ولی تورم به طرز ناامید کننده ای پایین است، سرمایه‌گذاران ریسک نمی‌کنند، رشد تولید ناخالص داخلی کمتر از حد انتظار است و بیکاری تا پایان سال افزایش می یابد . 
به نظر می‌رسد اصول عرضه و تقاضا در بازار سمت و سویی خوش بینانه دارد ولی این خط سیر بستگی به اقتصاد جهان دارد. به همین دلیل است که بر پیامد های گفتگو های تجاری بین آمریکا و چین تاکید می‌شود . 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1243951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =