افشاگری رویترز درباره دلیل تحریم ماهان ایر از سوی فرانسه

ایسنا نوشت: رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌های فرانسوی گزارش داد که این کشور، با ادعای نقل و انتقال تجهیزات و کارکنان نظامی به سوریه و دیگر مناطق جنگی خاورمیانه توسط ماهان ایر، پس از فشار آمریکا بر پاریس برای اقدامی در این زمینه، پروازهای این شرکت هواپیمایی ایرانی را به داخل و بیرون فرانسه توقیف کرد.

تصمیم لغو مجوز فعالیت ماهان ایر در فرانسه پس از توقیف این شرکت هواپیمایی توسط آلمان در ماه ژانویه انجام شده است.

پاریس موضوع لغو مجوز این شرکت را دو سال پیش در زمان ریاست جمهوری فرانس هولاند مورد بررسی قرار داده بود اما به دلیل وجود این نگرانی که ممکن بود این اقدام به توافق هسته‌ای که میان ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده بود آسیبی وارد کند، صرف‌نظر کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۱ با ادعای اینکه ماهان ایر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از نظر مالی و حمایت‌های دیگر تامین می‌کرد، این شرکت هواپیمایی را تحریم کرد و واشنگتن متحدان اروپایی خود را تحت فشار قرار داده است تا از این اقدام پیروی کنند.

یک مقام دیپلماتیک فرانسوی درباره تحریم این شرکت هواپیمایی ایرانی گفت: "ما از طریق سرویس‌های اطلاعاتی خود از اقدامات آن‌ها باخبر بودیم و پس از اقدام آلمان مسئله قابل قبول بودن آن مطرح شد".

توقیف فرانسه علیه ماهان ایر که چهارپرواز در هفته از تهران به پاریس داشت از تاریخ یکم ماه آپریل اجرایی می‌شود. پایگاه اینترنتی این شرکت دیگر رزرو انجام نمی‌دهد و تماس‌ها به دفتر آن در پاریس پاسخ داده نشدند. به گفته یک دیپلمات، برنامه‌ای در این مرحله برای توقیف شرکت هواپیمایی دیگری وجود ندارد.

رویترز پیش از این در بهمن ماه گزارش داده بود که یک مقام ارشد در دولت آلمان گفت که حق فعالیت خطوط هوایی ماهان ایر ایران را به بهانه موضوعات ایمنی و ظن به کارگیری آنها در مقاصد نظامی لغو کرده است. دولت آلمان با این ادعا که نسبت به این شرکت هواپیمایی مشکوک و بر این باور است که هواپیماهای آن برای مقاصد نظامی توسط سپاه پاسداران و همچنین فعالیت‌های تروریستی مورد استفاده قرار گرفته است پروازهای این شرکت هواپیمایی ایرانی را توقیف کرد.

۱۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =