سیل اخیر بیش از ۱۸۱میلیارد تومان به شهرستان نکا خسارت وارد کرد

عبدالجواد توحیدی مقدم، فرماندار نکا،گفت: سیل اخیر بیش از ۱۸۱میلیارد تومان به شهرستان نکا خسارت وارد کرد که از این مقدار ۱۱۲میلیارد تومان تاسیسات زیربنایی، ۸میلیارد تومان معیشتی و۶۲میلیارد تومان کشاورزی و دام و طیور بوده است.

به گزارش خبرآنلاین از ساری ،عبدالجواد توحیدی مقدم، فرماندار نکا با اشاره به اینکه برخی روستاها مانند بایع کلا و دنگسرک شاخص کشاورزی هستند، گفت: سد گله ورد، هزار جریب، چشمه قرمرض و غارباستاانی کمیشان از جاذبه‌های شهرستان نکا است.

فرماندار شهرستان نکا با بیان اینکه ستاد شهرستان با هدف استقبال از مسافران تشکیل و آماده خدمات‌رسانی است، افزود: نمایشگاه نوروزی و مراسم نوروزگاه برای جذب مسافران و ایجاد نشاط برگزار شد و واحدهای بوم گردی در روستاها آمادگی پذیرایی از مسافران را دارد.

توحیدی مقدم برگزاری جشنواره« تمشک جنگلی» و «هلو و شلیل» در این شهرستان را از برنامه‌های برگزار شده در راستای ترویج و توسعه گردشگری در شهرستان نکا مطرح کرد و گفت:در روستاها و دهستان‌ها هم جشنواره‌هایی مانند جشنواره «بازی بومی محلی ارم» در همین راستا برگزار شد؛ مسلما مناطق پارک ملی پابند،روستای ارم و زروم از مناطق گردشگری و مقصد خوب برای مسافران می تواند باشد.

وی با بیان اینکه بارندگی، سیل، برف و باران در روزهای اخیر وجود داشت که براساس سه راهبرد پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران برای جلوگیری از میزان آسیب تصمیم گیری شد، اضافه کرد: با توجه به رعب و وحشتی که از سیل سال ۷۸در ذهن مردم بود، کنترل ورودی و خروجی سد گله ورد در روزهای بارندگی با دقت صورت گرفت.

توحیدی مقدم با اشاره به اینکه با توجه به میزان حجم بارندگی ۵۰۰مترمکعب دبی رودخانه شد که دو برابر سیل ۷۸بود، گفت: اگر سدسازی،سرشاخه گیری و دیوار کشی رودخانه انجام نمی شد مسلما آسیب جبران ناپذیری به شهرستان نکا می رسید.

فرماندار نکا با بیان اینکه یک میلیارد و دویست میلیون تومان اعتبار برای دیوار سازی رودخانه گذاشته شد که در زمان سیل اهمیت یافت، افزود: در برخی مناطق میزان بارندگی تا ۲۰۰میلیون مترمکعب رسید، در مناطق بالادست هم سرما تبدیل به برف شد که در صورت بارندگی خسارت به وجود می آمد.

وی ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه، کانال کشاورزی و بی توجهی به هشدارهای مدیریت بحران را از دلایل آسیب به برخی از واحدهای مسکونی مطرح کرد و گفت: در طول سیل اخیر۱۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغداری شهرستان نکا را آب گرفت.

توحیدی مقدم با اشاره به خسارت ۱۸۱میلیارد تومان به شهرستان نکا، افزود:از این مقدار ۱۱۲میلیارد تومان تاسیسات زیربنایی، ۸میلیارد تومان معیشتی و۶۲میلیارد تومان کشاورزی و دام و طیور خسارت دیدند.

فرماندار نکا بیان کرد: ۴۵۰واحد مسکونی خسارت دیدند که ۱۲۳پرونده تشکیل و آماده پرداخت هزینه هستند.

وی گفت: در زمان بحران ،۶۰روستا دچار برف گرفتگی که از این تعداد ۱۳ روستا به طور کامل محاصره شد؛ همه روستاها تقریبا بازگشایی شد که تنها روستای لترگازعلیا به دلیل خطر سقوط باز نشد و از طریق هلی برد پکیج غذایی و سبوس برای دام فرستاده شد.

توحیدی مقدم با بیان اینکه در حوزه دام، طیور و زنبور عسل بیش از ۱۰اکیپ مشغول بررسی خسارت هستند، افزود:۶۰واحد مرغداری، بیش از ۵۰واحد تجاری، ۳۰۰واحد دامداری، ۱۰۰رأس دام سبک، ۴۰ رأس دام سنگین، ۲هزار کلونی زنبورعسل و ۷هزار هکتار از باغات، ۶هزار و ۲۰۰هکتار اراضی زراعی خسارت دیدند و ۵۰۰هکتار از اراضی دچار رانش زمین شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =