ایرنا نوشت: «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا از ناسا خواست فضانوردان امریکایی با هر شیوه لازم، ظرف پنج سال آینده به ماه سفر کنند.

وی که ریاست نشست شورای ملی فضا در مرکز پروازهای فضایی مارشال ناسا در آلاباما را برعهده داشت، با استفاده از واژگان دوران جنگ سرد گفت: اکنون همچون سال های 1960، در رقابت فضایی به سر می بریم. 
چنین هدف مبهم و گنگی که ممکن است دهها میلیارد دلار هزینه در بر داشته باشد، در حالی مطرح می شود که ناسا با کمک شرکت های خصوصی در تلاش است ماموریت های انسانی به فضا را از سر گیرد. ناسا در سال 2011 به برنامه شاتل های خود پایان داد. 
بازگشت به ماه یکی از اهداف «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را منعکس می کند. وی همچنین در تلاش است با قابلیت های بالقوه روسیه و چین در ساخت سلاح فضایی مقابله کند. 
ناسا پیش از این قصد داشت فضانوردان را تا سال 2028 به سطح کره ماه برساند. قرار بر این بود که این اقدام پس از قرار دادن ایستگاه «گیت وی» در مدار اطراف ماه تا سال 2024، انجام شود. 
پروژه فضایی آمریکایی «آپولو» که ماموریت پیشگام ناسا برای بازگرداندن انسان به «ماهواره طبیعی زمین» بود، شش ماموریت انسانی به ماه بین سال های 1969 و 1972 را مورد بررسی قرار داد. 
تاکنون پس از امریکا تنها دو کشور موفق به فرود روی کره ماه شده اند، یکی اتحاد جماهیر شوروی و دیگری چین است که البته ماموریت شان را با ربات های بدون سرنشین انجام دادند.
در این میان، سخنان مایک پنس مبنی بر بازگشت به ماه با هر وسیله لازم، این ابهام را به وجود آورده که آیا منظور وی فرستادن فضانوردان به ماه بوده یا قرار دادن آنها در مدار پیرامون ماه تا سال 2024 است. با این حال، مقام های ناسا توضیح دادند که فرود روی کره ماه ظرف پنج سال، در واقع هدفی بیان شده است. 
ناسا اواخر سال گذشته میلادی، از 9 شرکت آمریکایی از جمله «لاکهید مارتین» به عنوان شرکت هایی نام برد که تامین مالی پروژه ای برای توسعه فناوری لازم جهت اکتشاف سطح ماه را برعهده می گیرند. 
ناسا قبلا قطب جنوبی ماه را مورد توجه قرار داده، منطقه ای که گمان می رود از آب یخ زده کافی برای استفاده در تولید سوخت مضاعف راکت ها برخوردار است. 
ناسا همچنین کره ماه را به عنوان ایستگاهی برای ماموریت نهایی انسانی به مریخ در نظر می گیرد. 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =