بغداد شرکت‌های آمریکایی را به عراق دعوت کرد

ایرنا نوشت: 'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان ملی عراق در جریان سفر به واشنگتن از شرکت های بین المللی و آمریکایی برای سرمایه گذاری در کشورش دعوت کرد.

 رئیس پارلمان عراق که از دو روز پیش در واشنگتن به سر می برد، در دیدار با 'میچ مک کونل' رهبر اکثریت سنای آمریکا از شرکت های بین المللی و آمریکایی دعوت کرد در عراق سرمایه گذاری کنند.

الحلبوسی با اشاره به این که شرایط عراق اکنون برای فعالیت و سرمایه گذاری های اقتصادی مناسبتر از هر زمان دیگری است خواستار افزایش همکاری های اقتصادی و امنیتی بغداد و واشنگتن شد.
وی در این دیدار بر نیاز کشورش برای همکاری با شرکت های خارجی بویژه در حوزه های نفت، انرژی، آموزش، بهداشت و مسکن تاکید کرد.


مقام آمریکایی نیز در این دیدار مدعی پایبندی واشنگتن به حمایت از عراق و احترام به حاکمیت ملی این کشور بعنوان یک هم پیمان و تلاش برای گسترش روابط اقتصادی با آن شد.
رئیس پارلمان عراق که در راس یک هیات پارلمانی به آمریکا سفر کرده است پیشتر با چندتن از مقامات عراقی از جمله 'مایک پنس' معاون رئیس جمهوری و 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و درخصوص روابط دو جانبه بحث و گفتگو کرده بود.

سفر الحلبوسی به آمریکا در حالی که خروج نیروهای آمریکایی از عراق پس از شکست داعش به مطالبه ای جدی در میان عراقی ها تبدیل شده و همچنین همزمان با افزایش فشار واشنگتن برای کاهش روابط اقتصادی بغداد با تهران و نیز محدود کردن نیروهای مقاومت (الحشد الشعبی) در عراق از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیمه بهمن ماه گذشته در اظهاراتی گفته بود که نیروهای کشورش در عراق باقی می مانند و از جمله برای زیرنظرگرفتن جمهوری اسلامی ایران از «پایگاه عین الاسد» در غرب الانبار استفاده خواهند کرد.

این اظهارات موجی از اعتراضات را در عراق ایجاد کرد تا جایی که پارلمان این کشور برای تهیه لایحه قانونی خروج نظامیان آمریکا از عراق آماده شد و همزمان نخست وزیر و رییس جمهوری عراق به شدت با اظهارات ترامپ مخالفت کرده و تنها ماموریت نظامیان آمریکا را در خاک عراق، مبارزه با داعش خوانده و گفتند که واشنگتن هیچ پایگاه نظامی در کشورشان ندارد.

قرار بود که پارلمان عراق در اولین جلسه بعد از تعطیلات دوره ای خود در 18 اسفندماه، به این لایحه قانونی رسیدگی کند، اما وزیران امور خارجه و دفاع امریکا طی سفرهایی به بغداد، برای متقاعد کردن عراقی ها به عدم جدی گرفتن اظهارات ترامپ به تکاپو افتادند و همزمان سفارت آمریکا در بغداد نیز موضع بغداد را در خصوص ماموریت نظامیان آمریکایی در خاک عراق تایید کرد.
به نظر می رسد همین امر باعث شده است تا پارلمان عراق فعلا در کار رسیدگی به لایحه قانونی خروج نظامیان آمریکا تعلل کند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1245256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
    11 0
    نفت عراق که دارند چهار اسبه تولید می کنند نگران تولید نفت عراق نباش چون اگر شما هم نخواهید امریکایی ها اینکار می کنند چون دعوا سر نفته انها هم تعین می کنند پولتان کجا خرج کنید وبه کی بدهید وبه کی ندهید وبا کی جنگ کنید وبا کی معامله کنید