نظر کارشناسان فنی درباره چرایی سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس

عیب بزرگی که در سیستم خودکار بوئینگ کشف شده، دلیل سقوط دو هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس در اندونزی و اتیوپی اعلام شده است.

به گزارش خبرآنلاین، بوئینگ می‌گوید نرم افزار MCAS را آپدیت کرده است. این نرم افزار دیتای خود را از روی دو سنسور حیاتی می‌خواند. {لینک}

در هواپیما اصطلاحی به نام «زاویه حمله»/ angle of attack داریم که زاویه بدنهٔ هواپیما و بال‌های آن را با مسیر حرکت کنونی توصیف می‌کند و معمولا ۲ تا ۳ درجه است.

بوئینگ ۷۳۷ مکس موتورهای بزرگ‌تری را در خود جای داده است که آیرودینامیکی را ایجاد می کند که دماغ هواپیما را بالاتر از حد معمول بالا می برد. در این حالت اگر زاویه حمله شیب بیشتری داشته باشد، می‌تواند حالت Stall / واماندگی (حالت مرگ) و سقوط به خود بگیرد.

در مورد ۷۳۷ مکس زاویه ۱۰ درجه و بیشتر می‌شود. بوئینگ سیستم و نرم افزاری به نام MCAS درست کرده که به طور خودکار دماغه هواپیما را به سمت پایین هدایت کرده تا حالت مرگ در هواپیما به وجود نیاید. این کار از روی دو سنسور تعبیه شده در جلوی هواپیما انجام می‌شود که کارشان سنجش زاویه حمله است.

کار سنسور خواندن زاویه و برگرداندن نوک هواپیما به پایین است اما وقتی دیتای غلط می‌گیرد نوک هواپیما را بیشتر از حد معمول به پایین برده و حالت سقوط به خود می‌گیرد.

دیتای نشان می‌دهد خلبانان لایون ایر اندونزی سعی کرده بودند در فرصتی کم دفترچه راهنما را بخوانند تا مشکل حالت مرگ را حل کنند که فرصت نیافته و داخل آب سقوط کردند.

خلبان می‌تواند سیستم متعادل کننده و تثبیت کننده را به طور دستی انجام دهد که حالا بوئینگ پس از آپدیت MCAS آموزش نیم ساعته برای خلبانان گذاشته است تا نحوه کار را در شرایط اضطراری یاد بگیرند.

البته بهترین کار خاموش کردن سیستم تثبیت کننده خودکار است تا مشکل حل شود.

۵۶۵۶

کد خبر 1245721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    8 11
    بوئینگ 737 یک هواپیما با عمر طراحی بیش از 50 ساله هستش و بوئینگ به جای طراحی یک هواپیمای جدید برای کاهش هزینه ها موتورهای جدید روی سعی کرده با همین پلتفرم هماهنگ کنه که نتیجه اون بالانس نبودن هواپیماست که تمایل به بالا رفتن دماغه داره و وظیفه سیستم کنترل اصلاح این ناپایداریه. شاید بهتر بود بوئینگ دست از سر این پلتفرم قدیمی برمیداشت و یک هواپیمای بروز طراحی میکرد.
    • رضا IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
      13 7
      حرف شما مثل اینکه خودروی فورد موستانگ یا فولکس واگن گلف قدیمیه چون از 1962 تولید میشه در حالی که از اون زمان 6 نسل موستانگ و گلف تولید شده،بویینگ 737 max که الان تولید میشه فقط در اسم با نسل اول و دوم 737 شباهت داره وکلا هواپیمای جدیدیه چه از نظر موتور چه از نظر بالها چه از نظر اویونیک.وعلت سقوط آن هم عدم آشنایی خلبانان با فناوری پیشرفته ی اون بوده نه کهنگی فناوری.
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      5 0
      شما به بزرگی خودتون خبط بوئینگ رو ببخشید
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      0 0
      بویینگ مکس طراحی جدید داره اگه فیلمهای مستند تبلیغاتی دربارش را دیده بودی میدونستی که حتی جنس بدنش از المینیوم نیست این هواپیما جدیده
  • سید علی IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    8 14
    نظر آقا رضا درست استBASEهواپیما وطراحی مشکل ندارد بیشتر شناخت واشنا نبودن خلبان ها در شرایط اضطرار و مشکل نرم افزاری سیستم خودکار پرواز است
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      0 0
      خطای خلبان رد شده در گزارش نهایی
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      0 0
      منفی هات و نگاه کن بعدا اظهار فضل کن
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    1 5
    بوینگ امریکا از نظر فن آوری از ایرباس عقب افتاده چون امریکاست مقصر خلبانا هستند یکم از لاک امریکاپرستی بیرون بیاین.شما ایرانی هستید
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      0 0
      پراید ایران از هر دو بالاتره دعوا نکنید
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 2
    چون این هواپیما برای موتورهای بای پس پایین طراحی شده و ارابه های فرود اون کوتاه هستند برای نصب موتورهای جدید بوئینگ مجبور شد موتورهارو جلوتر و بسمت بالا نصب کنه و در نتیجه تعادل طولی هواپیما بهم خورده مشکل اصلی اینه و دوستانی که اطلاعات ایرودینامیکی ندارن نظر ندن این هواپیما اصلا مدرن نیست حتی یک محفظه بسته برای چرخهاش نداره یک نگاه به ایرباس سری 320 بکنید
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 0
    کار کار اینگیلیسی هاس
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      0 0
      بی خیال
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 0
    بیشین بابا
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    همه چیز به نفع ایرباسه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    یعنی اینقدر خنگ بودن که نتونستن بفهمند طراحی قدیم با جدید باید فرق داشته باشه؟>
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    بالانس نبودن دلیل اصلی سقوطه و باید کلا مکس 737 رو جمع کنن
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    مشکل از تفکر مینیمالیستی طراح بوده
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    مطلب خوبی بود ممنون
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    بوئینگ سهامش اومده پتیین و چین هم شکایت کرده از دستش
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 0
    ایرباس باکلاس تره