احتمال رویارویی چین و آمریکا وجود دارد؟

با افزایش تنش ها در تنگه تایوان بار دیگر این مساله مطرح شده است که شاید در آینده ای نه چندان دور چین و آمریکا بر سر این جزیره سرشاخ شوند.

تنش ها پس از آن شدت گرفت که ارتش چین اعلام کرد دو فروند جنگنده این کشور وارد حریم هوایی تنگه تایوان شده اند اما تایوان می گوید که این جنگنده ها توافق سال 2011 میلادی را زیر پا گذاشته و به حریم هوایی این جزیره تجاوز کرده اند.

خیلی زود تسای اینگ ون رییس حکومت این جزیره تلاش کرد تا ضمن هشدار به چین موضوع را به یک جنجال بین المللی تبدیل کند و نسبتا موفق نیز شد و در اولین واکنش جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به چین درخصوص چنین کاری هشدار داد و بار دیگر اعلام کرد که آمریکا از تایوان حمایت می کند.

در همین حال گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا تصمیم گرفته است تعدادی جنگنده پیشرفته اف 16 به تایوان بفروشد و البته پس از اعلام همین خبر بود که جنگنده های چینی وارد تنگه تایوان شدند.

به نظر می رسد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که خواستار تقویت روابط نظامی و سیاسی با تایوان است ، هنوز به حساسیت این مساله برای چین پی نبرده است.

به جرات می توان گفت که در منافع ملی و حق حاکمیتی و تمامیت ارضی چین هیچ موضوعی به اندازه تایوان و اصل یک چین اهمیت ندارد و پکن برای تحقق هدف وحدت با تایوان و برای حفظ سرزمین مادری حتی از توسل به زور و قوای نظامی ابایی نخواهد داشت و این را صراحتا اعلام کرده است.

تندروهای آمریکایی همچنان یکه تازی می کنند از مقام های تایوانی دعوت می کنند و با رهبر این جزیره ارتباط نزدیک دارند و به فروش های تسلیحاتی ادامه می دهند حتی بتازگی ناوهای آمریکایی بارها وارد تنگه تایوان شده اند که خشم چین را به دنبال داشته است.

بسیاری بر این باورند که اوضاع در تنگه تایوان پرتنش و متشنج است و در سال پیش رو وضعیت به مراتب بدتر خواهد شدو چین همچنان حضورش را در این منطقه قویتر خواهدکرد.

سوزان تورنتون دیپلمات سابق آمریکا و کارشناس مسایل شرق آسیا می گوید که به نظر می رسد ترامپ درک درست و واقعی از حساسیت مساله تایوان و اوضاع منطقه ای ندارد.

وی حضور نظامی آمریکا در این منطقه و فروش های تسلیحاتی و از جمله فروختن جنگنده های پیشرفته اف 16به تایوان را تحرکاتی بس خطرناک دانسته است که می تواند باعث رویارویی نظامی چین و آمریکا شود.

این کارشناس تاکید می کند که تندروها همچنان در حال پیشبرد طرح های نظامی و سیاسی برای تقویت روابط با تایوان هستند و لوایحی برای منظور در دست تهیه دارند.

بر اساس لایحه ای که تقویت روابط نظامی آمریکا و تایوان را مطرح می کند ، دو طرف در آینده می توانند مناسبات دفاعی نزدیکتری داشته باشند و رزمایش مشترک برگزار کنند این لایحه در صورتی که تصویب شود یک خطر جدی برای چین محسوب می شود.

لایحه مذکور یک هفته قبل در اختیار سنای آمریکا قرار گرفته است و بر اساس آن این درخواست که آمریکا باید ارتباطات نظامی با تایوان را بر اساس پیمان روابط طرفین افزایش دهد ، مطرح شده است.

اگرچه آمریکا رسما با تایوان روابط دیپلماتیک ندارد اما این کشور در چند دهه گذشته بزرگترین فروشنده تسلیحات به تایوان بوده است و می کوشد تا روابط نظامی و سیاسی قویتری با این جزیره داشته باشد و به رغم هشدارهای پکن ، نمایندگان کنگره آمریکا که گرایش های ضد چینی قوی دارند می خواهند مناسبات با تایوان تقویت شود.

مساله ورود جنگنده های چینی به تنگه تایوان از یک سو و حضور نظامی آمریکا و اعزام ناوهای این کشور به تنگه و هشدارهای مسوولان رده بالای تایوان به پکن حالا معمای تنگه تایوان را بغرنج تر و حل آن را دشوار تر کرده است.

رسانه های تایوانی هم از روز یکشنبه به این طرف بارها با انتشار مطالبی صراحتا چین را به دلیل اعزام این جنگنده ها به حریم هوایی این جزیره محکوم کرده اند.
 

منبع: ایرنا

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1246713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =