۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۵

خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم پل اکارت نوشت : چین روز چهارشنبه در ابراز نگرانی درمورد برنامه غنی سازی اورانیوم کره شمالی به آمریکا پیوست .

این نخستین بار است که پکن بطور علنی به تلاش های پیونگ یانگ در جهت دستیابی به یک منبع جدید برای ساخت مواد مورد نیاز برای بمب هسته ای اشاره می کند . باراک اوباما و هو جینتائو روسای جمهور آمریکا و چین در نشستی در واشنگتن با انتشار بیانیه ای مشترک بر اهمیت عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره و اجرای موافقتنامه هایی که پیشتر در مذاکرات شش جانبه به دست آمده است تاکید کردند. در این بیانیه مشترک همچنین بر نگرانی آمریکا و چین درمورد برنامه غنی سازی اورانیوم کره شمالی تاکید شده است. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت این بیانیه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نخستین بار است که چین بطور علنی درباره فعالیت های هسته ای کره شمالی ابراز نگرانی می کند . چین پیش از این از انتقاد یا سرزنش کره شمالی به علت اقدامات تحریک آمیزش ازجمله حمله به کشتی جنگی کره جنوبی و همچنین حمله توپخانه ای اخیر کره شمالی به جزیره ای مرزی در کره جنوبی خودداری کرده بود و همین مسئله باعث شده بود فشارها بر پکن برای مهار پیونگ یانگ افزایش یابد . آمریکا و متحدانش یعنی کره جنوبی و ژاپن پیوسته تلاش کرده اند با تحت فشار قرار دادن چین حامی دیپلماتیک و اقتصادی کره شمالی ، پکن را مجبور کنند برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ بیشتر تلاش و کره شمالی را متقاعد کند به مذاکرات شش جانبه بازگردد . در مذاکرات شش جانبه بین دو کره ، ژاپن ، روسیه ، چین و آمریکا تنها با برنامه پلوتونیوم کره شمالی پرداخته شده است که کره شمالی ازطریق آن سوخت مورد نیاز برای دو آزمایش هسته ای خود را در سال های دو هزار و شش و دو هزار و نه تولید کرده است . یک کارشناس آمریکایی ماه نوامبر از تاسیسات هسته ای کره شمالی در یونگ بیون بازدید و پس از آن اعلام کرد کره شمالی یک تاسیسات غنی سازی اورانیوم در این مجتمع هسته ای راه اندازی و در آن بیش از هزار دستگاه سانتریفوژ نصب کرده است . غنی سازی اورانیوم دومین راه برای کره شمالی است تا بتواند علاوه بر برنامه پلوتونیوم خود ، ازطریق آن به ماده شکافت پذیر مورد نیاز برای ساخت بمب اتم دست یابد .

کره شمالی برای ساخت بمب اتم از برنامه ای برپایه پلوتونیوم استفاده می کند که در حقیقت نقض تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می رود . تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی پس از آنکه این کشور دومین آزمایش هسته ایش را برپایه پلوتونیوم انجام داد تشدید شد .

کارشناسان معتقدند کره شمالی پلوتونیوم کافی برای ساخت شش تا هشت بمب اتم را در اختیار دارد. برنامه غنی سازی اورانیوم روشی بهتر برای تولید بمب است زیرا این برنامه را می توان از ماهواره های جاسوسی مخفی کرد . کره شمالی طی دو دهه گذشته از برنامه هسته ای خود به عنوان یک اهرم فشار در مذاکرات استفاده و تلاش کرده است از این طریق امتیاز بگیرد . برنامه غنی سازی اورانیوم کره شمالی به یک عامل نگران کننده جدی به ویژه برای آمریکا تبدیل شده است بطوریکه رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا هشدار داده کره شمالی ممکن است طی پنج سال آینده به موشک های بالستیک دور برد دست یابد و این می تواند تهدیدی مستقیم برای آمریکا به شمار رود .

این اظهارات گیتس بازتاب نگرانی های روزافزون درمورد زرادخانه هسته ای کره شمالی است.48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۳۰
    0 0
    عالی