۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۹

سعد حریری درپی واکنش های منفی جناح ها و سران سیاسی لبنان به خواسته اش مبنی بر باقی ماندن در پست نخست وزیری گفت می خواهند او را ترور سیاسی کنند.

او که در یک کنفرانس خبری در بیروت بر نامزدی‌اش برای پست نخست وزیری آتی لبنان صرف نظر از اعمال فشارهای موجود تاکید کرده بود با واکنش تند سران و اعضای جناح مخالف روبرو شد.

به گزارش ایسنا حریری، نخست وزیر دولت موقت لبنان در این کنفرانس خبری با اعلام نامزدی اش برای پست نخست وزیری دولت جدید مخالفانش را به تمایل برای ترور سیاسی خود متهم کرد.

وی گفت:‌ حمله‌ای که سال 1998 رفیق الحریری پدرم را هدف قرار داده بود امروز تکرار شده و هدف تمام این اقدامات محاکمه رفیق الحریری و اخراج سعد الحریری از معادله ملی و اعلام ترور سیاسی آن است.

الحریری افزود: اگر بهتر است که سعد الحریری از نخست وزیری دور بماند اشکالی ندارد یک روند قانونی وجود دارد و ما به هر نتیجه‌ای که بر اساس این روند ایجاد شود، راضی هستیم.

وی گفت:‌ ما صرف نظر از تمام فضاهایی که برای ایجاد رعب و وحشت به وجود آمده و این روند قانونی را احاطه کرده به نتایج آن رضایت می‌دهیم. ما برهمین اساس به رایزنی‌های پارلمانی که رئیس جمهور از دوشنبه آغاز خواهد کرد روی می آوریم و براساس اصول نظر خود را بیان می‌کنیم.

به نوشته روزنامه القبس - چاپ کویت - سعد الحریری بار دیگر تاکید کرد‌ که هرگز قصد روی آوردن به خیابان را ندارد و معتقد است که لبنان بر سر یک مسیر سرنوشت ساز در تاریخش قرار گرفته است.

وی گفت:‌ همانطور که قبلا اعلام کردم عزت ملتم و ملی گرایی برای من مهمتر از قدرت است. این موضع گیری من برای استفاده سیاسی و یا عاطفی نیست بلکه بار دیگر متعهد می‌شوم که یک قطره از خون هر لبنانی برای من مهمتر از قدرت است.

نخست وزیر موقت دولت لبنان بار دیگر با تاکید بر تداوم نامزدی‌اش برای پست نخست وزیری گفت:‌ برای من مهم پایبندی به قانون اساسی و سازمان های قانونی است که همه براساس آن عمل کنند.

وی گفت:‌ من احساس نمی‌کنم که مقابل یک مانع و یا بن بست قرار گرفته‌ام مسئولیت ملی ایجاب می‌کند که در این مانع شکاف ایجاد کنیم.

الحریری با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای سازش انجام داده، با این دیدگاه وارد آشتی شده، با رویکردهای ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان همکاری نموده و به تمام بندهای توافق قطر و ترکیه پایبند است، گروه هشت مارس را به توقف این روند متهم کرده و افزود: آنها با اعلام درخواست خود مبنی بر مخالفت با بازگشت من به پست نخست وزیری و ابلاغ آن به نمایندگان قطر و ترکیه موجب توقف روند سازش شده‌اند.

سعد الحریری تاکید کرد: رهبران لبنان تصمیم گیرندگان روندی هستند که لبنان آن را طی خواهد کرد و صحیح نیست که طرح‌هایی از خارج نقشه راهی را که لبنان را به پرتگاه سوق می‌دهد، ترسیم کنند.

وی با اشاره به موضوع ترور پدرش تاکید کرد که برای دو طرح تلاش می‌کند؛ ابتدا حفظ میراث ملی پدرش و تحقق عدالت در خصوص ترور وی و دیگر ترورهای سیاسی در لبنان.

سعدالحریری گفت:‌ این دو مساله یعنی میراث ملی و عدالت عنوان‌های مهم یک مساله هستند و آن هم حمایت لبنان است و من به این موضوع سوگند یاد کرده و هرگز از آن صرف نظر نخواهم کرد.

این در حالی است که میشل عون، رئیس جریان تغییر و اصلاح در لبنان نیز پس از دیدار با مایکل ویلیامز، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: لزومی به بازگشت سعد الحریری به پست نخست وزیری نیست.

وی گفت:‌ سوال ما این است که چرا برخی کشورها می‌خواهند فردی که متهم به پرونده شاهدان دروغین در خصوص تحقیقات بین المللی است و ده‌ها میلیارد دلار به دست وی و طرح سیاسی اش هدر رفته بار دیگر به دولت بازگردد.

وی گفت:‌ ما خواهان ملت و دولتی پاک و درستکار هستیم که به اصول اخلاقی و مفاد قانون اساسی احترام بگذارد.

میشل عون در واکنش به اظهارات سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر امکان تقسیم لبنان تاکید کرد: لبنان بزرگتر از آن است که بلعیده شود و کوچکتر از آن است که تقسیم شود؛ 32 سال از عمر این شعار می‌گذرد.

وی گفت: لبنان هرگز تقسیم نخواهد شد چه آمریکا و اسرائیل بخواهند و چه نخواهند. 46

 
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =