چرا آمریکایی‌ها از سپاه عصبانی‌اند؟

معاون پارلمانی سپاه گفت: چون سپاه در خط مقدم مقابله با داعش بوده است و داعش نیز همواره مورد حمایت آنها بوده و همین امروز هم در نقل و انتقال ها مورد حمایت قرار می گیرند و ما آنها را رصد می کنیم، آمریکایی ها از سپاه خیلی عصبانی هستند.

به گزارش خبرآنلاین، خبر کوتاه بود «سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا در لیست گروه های تروریستی قرار گرفت» این همان خبری بود که از چند روز پیش زمزمه‌اش به گوش می‌رسید و وقتی عملیاتی شد واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت تا آنجا که پای طرح دو فوریتی برای مقابله با آمریکا نیز به صحن علنی مجلس باز شد.

محمدصالح جوکار معاون پارلمانی سپاه پاسداران درباره این اقدام آمریکا علیه سپاه به خبرآنلاین گفت: طبق قانون اساسی سپاه در بعد دفاعی و نظامی حافظ نظام جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن بوده است. از بدو تاسیس تا امروز همواره  این نهاد به مقابله با گروهک های تروریستی چه در داخل کشور و چه غرب و شمال برخاسته است. در ترورهای دهه ۶۰ به خوبی به موضوع وارد شد. در جنگ هشت ساله دفاع مقدس نیز سپاه همه جانبه در میدان بود و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشت. بعد از دفاع مقدس بحث سازندگی مطرح شد و در این رابطه نیز نقش فعالی داشت ضمن اینکه در طول این مدت سامانه‌های دفاعی خود را نیز تکمیل کرده است. امروز هم می بینیم در بحث مقابله با گروهک داعش موفق از این حوزه بیرون آمد.

جوکار گفت: امروز ملت‌های عراق و سوریه قدردان سپاه هستند آن هم در راستای راهبرد و راهکارهایی که اقدامات گروهک داعش (با حمایت قدرت های بزرگ) را خنثی می کرد. شاهد هستیم هرگاه اتفاقات غیرمترقبه ای رخ داده است سپاه حضور پررنگی در خط مقدم داشته است و مجاهدت ها و جانفشانی های زیادی از آنها شاهد هستیم.خدمت رسانی سپاه بعد از پیروزی انفلاب اسلامی تنها متوجه موضوع جنگ یا شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله نیست بلکه کمک رسانی به مناطق محروم نیز از بعد انقلاب شروع شد.

معاون پارلمانی سپاه در پاسخ به این سوال که تا پیش از این تنها شخصیت ها و فرماندهان سپاهی مشمول تحریم می شدند اما امروز کلیت سپاه از طرف آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفت، گفت: این اقدامات در سطح بین الملل نشان دهنده  ضعف است. آمریکایی ها در مسائل منطقه ای به بن بست رسیده‌اند. یعنی سیاستهای امریکا تهی شده وراهکارها و راهبردهایی که داشتند دیگر در برابر جبهه مقاومت و شکست‌های پی در پی‌ای که متحمل شده‌اند نتیجه بخش نیست.  

جوکار با بیان اینکه آمریکایی‌ها چیز جدیدی چه در بخش سیاسی و چه در بخش نظامی ندارند که ارائه دهند گفت: آنها امروز در لبنان، سوریه و عراق و یمن شکست خورده اند. این را هم بگویم که باتلاق یمن به گونه ای است که می تواند آمریکایی ها را ببلعد لذا به شدت عصبانی هستند چراکه منافعشان تامین نشده است.

اوگفت: امروز در راس آمریکا سیاست های اقتصادی قرار دارد اما از آنجا که در منطقه  نتوانسته اند به آن منافع اقتصادی مد نظرشان برسند و مانعی اصلی این موضوع را نهادهایی مانند سپاه  می دانند. چون سپاه در خط مقدم مقابله با داعش بوده و داعش نیز همواره مورد حمایت آنها است. همین امروز هم در نقل و انتقال ها مورد حمایت قرار می گیرند و ما آنها را رصد می کنیم، آمریکایی ها از سپاه خیلی عصبانی  است و چون راهی ندارند دست به این اقدامات می زنند تا سپاه را منفعل کند. بنابراین همه دلایلی که آمریکا دست به چنین اقدامی می زند  را در یک جمله می توان خلاصه کرد و آن اینکه شکست های پی در پی آمریکایی ها و به بن بست رسیدن آمریکا چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ نظامی موجب شده است که دست به چنین افداماتی بزند.

او درباره طرح دو فوریتی اقدام متقابل که از سوی نمایندگان مجلس برای مقابله با اقدام آمریکا در راستای قراردادن سپاه در لیست گروه های تروریسم گفت: اقداماتی که دولت امریکا انجام داد خلاف قواعد بین الملل است چراکه طبق قواعد بین المللی نمی توان نیروی نظامی یک کشور را تروریسم نامید. اما این مسئله  حق مقابله به مثل را برای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت می شناسد و ایران حق دارد نسبت به اقدام غیر قانونی آنها واکنش نشان دهد. به نظر می رسد چنانچه این طرح دو فوریتی مجلس تصویب شود راهگشای بسیار خوبی خواهد بود و مصوبات آن برای دولت و بخش های دفاعی کشور بسیار حائز اهمیت خواهد بود.  

۲۳۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1248420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =