خبرگزاری «رویترز» همزمان با نشست استانبول به گمانه‌زنی پراخته و مدعی شد قدرت‌های بزرگ در نشست استانبول احتمالاً به سراغ پیشنهادات قبلی برای مبادلۀ سوخت هسته‌ای خواهند رفت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، این ایده‌ای نخستین بار در سال 2009 مطرح شد، اما قدرت‌های غربی ادعا می‌کنند از آن زمان به بعد ذخیرۀ اورانیوم کم‌غنی شدۀ ایران دوبرابر شده است و ایران تولید اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را نیز آغاز کرده است. بنابراین هر توافقی باید فراتر از مذاکرات گذشته باشد.  

دیپلماسی زیگ-زاگ!
خبرگزاری رویترز مدعی شد کشورهای عضو 1+5 در مورد آن‌چه تحلیل‌گران «دیپلماسی زیگ-زاگِ ایران» می‌خوانند، بی‌تاب شده‌‌اند. آن‌ها در جست‌وجوی نشانۀ روشنی از سوی ایران هستند که بیان‌گر آمادگی این کشور برای تعاملی باشد که به اعتماد آسیب‌دیده کمک کند.  

رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: هیچ فردی انتظارِ موفقیت ندارد، اما ایران باید نشان دهد به تعامل در یک روند وسیع‌تر علاقه‌مند است. موضوعات بنیادینی وجود دارد که ایران باید به آن‌ها بپردازد و آن‌ها بسیار روشن هستند، اما هیچ‌کس منتظر تغییر عظیمی نیست.  

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات دیگری نوشت: پیشنهادی که در سال 2008 برای اعتمادسازی ارائه شد، هنوز روی میز است، در واقع آن را تکرار می‌کنیم. 

رویترز توضیح داد: این دیپلمات غربی به بستۀ مشوق‌های اقتصادی-سیاسی اشاره می‌کند که در صورت محدودسازی فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، به این کشور داده خواهد شد. 

روتیرز افزود: این بسته، نسخۀ بهبود یافته‌ای است که در سال 2006 از سوی ایران رد شد و شامل همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، تجارت بیشتر در زمینۀ هواپیماهای مسافربری، کشاورزی، انرژی و فن‌آوری است. 

ترجمه: رضا دانشمندی
/30117

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =