علت افزایش صادرات نفت ایران در ماه مارس چه بود؟

ایرنا نوشت: با وجود تحریم‌های آمریکا برای خرید نفت از ایران، صادرات نفت در ماه گذشته میلادی ۱۲ درصد بیشتر شده و خریداران آسیایی نفت بیشتری خریده‌اند.

تحریم های آمریکا علیه فروش نفت ایران و تلاش این کشور برای به صفر رساندن صادرات از ماه اکتبر، باعث شد تا حجم صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند و برخی از مشتریان مانند اروپایی‌ها، به طور کامل خرید نفت از ایران را به صفر برسانند.

این اتفاق زمینه را برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران فراهم کرد تا نفت بدون مشتری روی دست ایران نماند و از سوی دیگر نفتی نیز روی آب ذخیره نشود.

**تولید پایین آمد

بر اساس آخرین گزارش اوپک، تولید نفت ایران که در تابستان سال گذشته، سه میلیون و ۶۰۳ هزار بشکه در روز بود که بعد از تحریم‌های آمریکا، در آبان ماه با ۵۰۰ هزار بشکه کاهش به ۲.۹۸۲ میلیون بشکه در روز رسید.

روند کاهش تولید و صادرات نفت ایران تا ماه‌های پایانی سال ۹۷ ادامه داشت اما ناگهان ورق برگشت. در حالی که تولید نفت ایران همچنان رو به کاهش است اما در اسفند ماه ( ماه مارس میلادی) و با وجود تولید ۲ میلیون و ۶۹۸ میلیون بشکه ای نفت در این ماه، صادرات ایران افزایش چشمگیری را ثبت کرده است.

تا آنجا که منابع ثانویه میزان صادرات نفت ایران در ماه مارس را حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز اعلام کرده‌اند که با رشدی ۱۲ درصدی، بالاترین رقم صادراتی از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا به شمار می‌آید.

**استفاده حداکثری از معافیت‌ها

در اینجا نیز همانند تحریم‌های یکجانبه، پای آمریکا در میان است. در واقع مشتریان آسیایی نفت ایران که نگران عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران توسط آمریکا هستند، در تلاشند تا در ماه‌های باقی مانده از این معافیت استفاده کنند تا زمان بیشتری برای هماهنگ کردن پالایشگاه‌های خود با نفتی به جز نفت ایران داشته باشند.

بنابراین اگر آمریکا این معافیت را لغو کرده و یا آن را محدودتر کند، احتمال پایین آمدن دوباره صادرات نفت ایران بیشتر خواهد شد.

**سایه خلاء نفت ایران و ونزوئلا در بازار

دلیل دیگری که باعث افزایش صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی شده، کمبود نفت ترش در بازار است که به دلیل بحران در تولید نفت ونزوئلا و تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران بوجود آمده است.

این کمبود زمینه را برای رشد قیمت‌ها فراهم کرده است؛ تا آنجا که اوپک در آخرین گزارش خود، اختلاف قیمت نفت‌خام سنگین ایران را در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه پنج دلار و ۱۰ سنت اعلام کرد که حکایت از افزایش ۹ درصدی دارد.

در مجموع با وجود اظهار نظر مقامات آمریکایی مبنی بر عدم تمدید معافیت اما شواهد از بازار نشان می‌دهد که خریداران آسیایی نفت ایران شامل چین، هند، ترکیه و کره جنوبی و حتی ژاپن همچنان می‌توانند خریدار نفت ایران باقی بمانند زیرا آمریکا به دنبال نفت ارزان است و خروج کامل نفت ایران از بازار به کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =