فارس نوشت: یک شبکه آمریکایی در تحلیلی مدعی شد بسیاری معتقدند واشنگتن به دنبال آن است تا با تروریست‌ خواندن سپاه توجیهی برای سیاست اقدام نظامی علیه ایران پیدا کند.

 شبکه آمریکایی «ای بی سی نیوز» اقدام اخیر دولت «دونالد ترامپ» در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی را بخشی از پروژه بزرگتر ضدایرانی واشنگتن برای فراهم کردن زمینه آغاز جنگ علیه ایران توصیف کرد.

ای بی سی نیوز در گزارش خود نوشت منتقدان اقدام اخیر واشنگتن علیه سپاه نگرانند که دولت ترامپ حقیقت را طوری پیچ و تاب دهد تا بتواند توجیه قانونی برای اقدام مسلحانه علیه ایران ارائه کند.

«رند پائول» سناتور جمهورخواه ایالت کنتاکی روز چهارشنبه هفته گذشته در انتقاد از اقدام علیه سپاه ایران به پامپئو گفت:‌ «متأسفم که دولت به وضوح نمی‌تواند بگوید که اختیار ندارد. من با صراحت به شما می‌گویم که کنگره به شما قدرت و اختیار راه‌اندازی جنگ با ایران را نداده است».

دولت ترامپ دوشنبه (19 فروردین‌ ماه) رسماً، سپاه پاسداران را بعنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد و این اولین باری است که نهاد رسمی یک کشور دیگر در لیست سازمانهای تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا قرار می‌گیرد.

پیش از این، وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های شدیدی را علیه سپاه پاسداران وضع کرده بود به همین دلیل بسیاری از منتقدان بر این باورند که تروریست قلمداد کردن سپاه در واقع بخشی از فراهم آوردن زمینه برای حمله به نیروهای ایران به ویژه در عراق یا سوریه است.

«جیسون بلازکیس» مدیر سابق وزارت خارجه آمریکا در امور مربوط به مبارزه با تروریسم و امور مالی، درباره این اقدام دولت آمریکا گفت:‌ «یکی از دلایل رخ دادن چنین مسئله‌ای، احتمالاً این است که منفعت واقعی در انجام اقدامات مستقیم علیه سپاه پاسداران وجود دارد».وی توضیح داد، در حالیکه چنین نامگذاری گرچه به خودی خود، مجوز قانونی به وجود نمی‌آورد، اما می‌تواند بعنوان بخشی از استدلال‌ و توجیه دولت آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد.

«تس بریجمن» معاون مشاور حقوقی شورای امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این خصوص می‌گوید:‌ «آنچه که ترامپ انجام می‌دهد، ظاهراً بخشی از تلاش برای خلق یک روایت از پیوند میان ایران و القاعده است».

وی معتقد است که دولت ترامپ در صدد است استدلالی برای به کار بردن قانون 2001 AUMF (مجوز اقدام نظامی علیه تروریست‌ها) در قبال ایران پیدا کند.

مجوز اقدام نظامی علیه تروریست‌ها در 14 سپتامبر 2001 و بعد از حملات 11 سپتامبر در کنگره به تصویب درآمد و اختیارات گسترده‌ای به دولت آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی علیه طراحان این حمله و شرکای آن‌ها را می‌دهد.

طبق این گزارش، پامپئو حاضر به شفاف‌سازی درباره اینکه قانون AUMF اجازه اقدام نظامی علیه ایران یا سپاه را می‌دهد، نشد و به رند پائول گفت: «ترجیح می‌دهم که این مسئله را به قانونگذاران (پارلمان) واگذار کنم».

با اینحال وزیر خارجه آمریکا مدعی ارتباط ایران و القاعده شد و گفت که ارتباط میان آنها «بسیار واقعی است....آنها (ایران) میزبان القاعده هستند و به القاعده اجازه عبور از کشورشان را می‌دهند. تردیدی نیست که ارتباطی میان جمهوری اسلامی ایران و القاعده وجود دارد.»

دولت ترامپ از زمان آغاز به کار، سیاست‌های تندی را در مقایسه با دولت‌های پیشین آمریکا در پیش گرفته است و حدود یکسال پیش علیرغم فشارهای جامعه بین‌الملل، از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه،‌روسیه،‌چین بعلاوه آلمان) خارج شد و این در حالی بود که آژانس بارها بر پایبندی ایران به مفاد برجام تأکید کرده بود.

با گذشت قریب به یکسال از خروج آمریکا از برجام، دولت ترامپ بدون در نظر گرفتن پیامدهای منفی، در اقدامی خصمانه، سپاه پاسداران را در لیست سازمانهای تروریستی خارجی قرار داد و واکنش‌های منفی را در داخل و خارج از آمریکا برانگیخت.

بسیاری از مقامات کنونی و سابق آمریکا هشدار داده‌اند که این اقدام واشنگتن، نظامیان آمریکا در منطقه را به خطر می‌اندازد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1250092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 0
    دیگه باید چه بلایی سر یک مملکت بیاد آقایان سردمدار اقدامی بکنن! .. انگارهمه ترسیدن! اینه اون ایران ضد استعمارگر ضد امپریالیسم؟ باید بدترین سناریوها رو انتخاب کنیم.. اونا مثل سگ میترسن(سگ هزار شرف داره بهشون) از یه دلارشون نمیگذرن.. چه بماند به نابودی زیرساخت‌ها و پل‌های باشکوه و آسمان‌خراش‌های شگفت‌انگیزشون و غیره و غیره.. یا نه این مسئولان ما هستند که دنبال جایگاه و ثروت و از دست نرفتن قدرتشونن؟