۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
محمد خدادی: خبررسانی یک خیابان دو طرفه است

محمد خدادی معتقد است که خبرگزاری‌ها در ایران برای ادامه حیاتشان باید به سمت چند رسانه‌ای شدن حرکت کنند و بدانند جریان خبری دیگر نمی‌تواند یک خیابان یک طرفه باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که مدیر و فعال باسابقه حوزه مطبوعات و رسانه است و سوابقی از جمله مدیرمسئولی و سردبیر روزنامه انگلیسی زبان ایران دیلی، دبیرکلی سازمان خبرگزاری‌های جنبش عدم تعهد، مدیریت سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، مدیرعاملی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، ریاست هیأت مدیره و ریاست هیات امنا مؤسسه مطبوعاتی ایران و... را در کارنامه دارد، یک سال پیش مهمان کافه خبر بود و درباره وضعیت رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در ایران به گفت‌وگو پرداخت.

او در این گفت‌وگو درباره شیوه عملکرد خبرگزاری‌ها در ایران بیان کرد: «خبرگزاری‌های ما در عصر حاضر همچنان به شیوه سنتی خود عمل می‌کنند و متناسب با نیاز مخاطبان به روز نشده‌اند. به عنوان مثال دیگر تقسیم‌بندی کلی سرویس‌های خبری به سیاست، فرهنگ، اقتصاد، جامعه و... کارایی ندارد و باید به صورت جزیی و موضوع محور سرویس‌های خبری را دسته‌بندی و تخصصی کنیم همان کاری که در اکثر خبرگزاری‌های اول دنیا انجام شده است.»

خدادی ادامه داد: «اگر به صفحه خبرگزاری‌هایی چون رویترز مراجعه کنید خواهید دید دیگر تقسیم بندی به شکل سنتی که ما امروز با آن سروکار داریم ندارند بلکه براساس موضوعات موردنظر مخاطبان اخبار را دسته بندی کرده‌اند. به عنوان مثال رویترز برای آمریکای جنوبی، یک سرویس به نام قهوه ایجاد کرده است زیرا که نیازشناسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مخاطبانش درامریکای لاتین به این حوزه علاقه‌مند هستند پس اخبار مربوط به قهوه را در آن جا قرار می‌دهد.»

این فعال حوزه مطبوعات درباره راهکارهای لازم جهت بهبود وضعیت خبرگزاری ها در ایران توضیح داد: «مسئله دیگر جریان یکسویه خبر است که همچنان در رسانه‌های ما وجود دارد؛ خیابان یک طرفه‌ای که ارتباط تنها از یک جهت جریان دارد. در حالیکه در دنیای امروز این مسئله دیگر امکان پذیر نیست و مخاطب این نوع ارتباط را نمی‌پذیرد زیرا که خود می‌تواند آغازگر یک جریان ارتباطی باشد. رسانه‌های ما باید هرچه زودتر این جریان دو طرفه را شکل بدهند تا بتوانند با مخاطبانشان ارتباط گرفته و جایگاه خود را حفظ کنند

او تاکید کرد: «نکته دیگر این است که خبرگزاری‌های ما باید به سمت روی آوردن به فضای چندرسانه‌ای و مولتی مدیا حرکت کنند، مخاطبان امروز فیلم، تصویر یا صوت را بیشتر عینی می‌بینند و می‌پسندند و دیگر تنها متن نمی‌تواند عاملی برای جذب مخاطب باشد.»

مشروح سخنان خدادی را بخوانید.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1250276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =