انتخاب نشدن فیلم سینمایی «بدرود بغداد» به کارگردانی مهدی نادری در میان فهرست نامزدهای اولیه فیلم‌های غیرانگلیسی زبان به دلیل نحوه انتخاب این فیلم پیام‌های بسیاری برای سینمای ایران به همراه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، سال‌هاست سینمای ایران فیلم‌‌های منتخب هر سال خود را به عنوان نماینده ایران در بخش غیرانگلیسی زبان به دست اعضای آکادمی اسکار می‌سپارد و امسال نیز مانند اغلب سال‌های گذشته نماینده ایران به داوری‌های مراحل نهایی راه پیدا نکرد.

آنچه انتخاب نشدن «بدرود بغداد» را از دیگر فیلم‌ها متمایز می‌کند چگونگی گزینش این فیلم است. نخستین فیلم سینمایی مهدی نادری در حالی برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار انتخاب شد که برخلاف روال سال‌های گذشته مسئولیت گزینش فیلم‌ها برعهده یک کمیته نبود و به طور مشخص رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی این کار را انجام داد.

او در دفاع از این اقدام بیان کرد که با گروهی کارشناسی مشورت کرده،‌ اما هیچ‌گاه نام این گروه کارشناسی که باید امضای آنان در نامه معرفی «بدرود بغداد» به اعضای آکادمی ذکر می‌شد اعلام عمومی نشد.

این شکل گزینش از یک سو و اکران نشدن آن در کشور و زبان فیلم که در اغلب صحنه‌ها انگلیسی بود شبهه‌ها در مورد درست بودن این انتخاب را بیشتر کرد تا اینکه بالاخره اهالی سینما در مقابل این اقدام به احترام سینمای ایران سکوت کردند، اما در نهایت با معرفی نامزدهای اولیه اسکار غیرانگلیسی زبان روشن شد «بدرود بغداد»‌ از رقابت بازمانده است.

اما ادعای اغلب مدیران سینمای ایران این است که نباید انتظار داشت هر سال که فیلمی به اسکار معرفی می‌کنیم بین نامزدها حضور داشته باشد. در مقابل این ادعا فهرست فیلم‌‌های خارجی که به اسکار ارسال شده و در میان پنج نامزد نهایی جای گرفته‌اند نشان می‌دهد تکرار نام کشورها چندان هم اتفاق دور از انتظاری نیست.

اظهارات درباره انتخاب «بدرود بغداد» برای نمایندگی ایران در اسکار

نام

سمت و زمینه فعالیت

اظهارات

علیرضا سجادپور

مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی

در مرحله اول انتخاب، فیلم‌هایی مانند «شکارچی شنبه»، «طلا و مس» و «بدرود بغداد» کاندیدا شدند که باتوجه به سفر آقای شمقدری به همراه رئیس جمهور به نیویورک و همچنین مدیران بنیاد سینمای فارابی برای خرید تجهیزات سینمایی به اروپا و طولانی بودن این سفرها به نیابت از فارابی این موضوع به من سپرده شد تا آن را در آخرین گام ساماندهی کنم.

امسال مانند سال‌های گذشته شورایی با عنوان همیشگی برای انتخاب فیلم مشخص نشد و انتخاب به صورت نظرسنجی با دست‌اندرکاران سینما انجام شد و از بین گزینه‌های موجود به جمع‌بندی قطعی رسیدیم و «بدرود بغداد» در بین سینماگران آرای بیشتری داشت و مدیران هم مخالفتی با این انتخاب نداشتند در واقع مانند لیگ برتر فوتبال که یک تیم قهرمان می‌شود، در اینجا هم باید یک فیلم به اسکار معرفی می‌شد و دلخوری‌های موجود طبیعی است.

با توجه به تم ضداشغال این فیلم که در جامعه آمریکا هم بسیار داغ است احساس شد، شانس این فیلم بیشتر خواهد بود.

منوچهر محمدی

تهیه‌کننده فیلم «طلا و مس»

من در این لحظات باشکوه و دوران پرعظمت سینمای ایران خوشحالی زائد‌الوصف و توصیف‌ناشدنی خود را از عدم انتخاب فیلم «طلا و مس» برای اسکار با هیچ زبانی و کلماتی قادر نیستم بیان کنم، لذا بر خود فرض می‌دانم از کارشناسان خردمند و آگاه که به دلایل بسیار که قطعا در راس همه آنها فروتنی کارشناسانه است و به همین خاطر هیچ اسم و رسمی از آنان سراغ ندارم، غیابا تشکر قلبی خود را اعلام می‌نمایم و به پاس این خدمت گران‌سنگی که در حق فیلم«طلا و مس» روا داشته‌اند از صمیم دل و جان از آنان سپاسگزاری می‌کنم.

علی معلم

تهیه‌کننده

امیدوارم برای معرفی فیلم به اسکار تصمیم کارشناسانه‌ صورت گرفته باشد، اما اگر این انتخاب بدون تشکیل کمیته‌های متخصص سینمایی باشد، اصلا جالب نیست. موضوعاتی که نیازمند کارشناسی هستند به شیوه مدیریتی و با اعمال نظر مدیران بررسی شوند. به نظر می‌رسد دوستان مقررات اسکار را نمی‌دانند. به هر حال لازم بود امسال هم کمیته‌ای از سینماگران به انتخاب و کارشناسی فیلم‌ها بپردازند و مانند سال‌های قبل همه چیز شفاف و مشخص باشد، اما به نظر می‌رسد امسال سیاست دیگری حاکم است. انتخاب فیلمی که به اکران درنیامده برای اسکار خیلی از روی قاعده نیست، چون همانطور که گفتم باید این فیلم اکران عمومی شده باشد. من نمی‌دانم دوستان اصلا از بین چه فیلم‌هایی به انتخاب پرداخته‌اند و آیا فیلم دیگری هم در این رقابت بوده یا خیر یا اینکه این فیلم پخش‌کننده خارجی دارد یا نه؟ درکل به نظر می‌رسد تصمیمی عجولانه گرفته شده است.

مازیار میری

کارگردان

درباره‌ «بدرود بغداد» و توانایی‌ها و شایستگی‌های آن نمی‌خواهم حرف بزنم. طبق اعلام مدیرعامل فارابی قرار بود 9 نفر کارشناسانه در شورای، فیلم را از میان فیلم‌های اکران شده در طول سال انتخاب کنند، نمی‌دانم چگونه می‌شود به یک‌باره یک نفر تصمیم می‌گیرد چه فیلمی به اسکار برود، اینجاست که ناخواسته متوجه می‌شویم،کارشناسی از بین رفته و سلیقه‌ها جایش را گرفته‌اند.

کشورهای نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم‌ غیرانگلیسی زبان

نام کشور

تعداد دفعات نامزدی

تعداد دفعات دریافت جایزه

عنوان فیلم‌ها برگزیده و نام کارگردان

فرانسه

38

12

«موسیو ونسان» موریس کلوش، «دیوارهای مالاپاگا» رنه کلمان (مشترک با ایتالیا)، «بازی‌های ممنوعه» رنه کلمان، «عموی من» ژاک تاتی، «اورفه سیاه» مارسل کامو، «یکشنبه‌ها و سی بل» سرژری بورگی نون، «یک مرد و یک زن» کلود للوش، «جذابیت پنهان بورژوازی» لوئیس بونوئل،‌ «شب آمریکایی» فرانسوا تروفو،‌ »مادام روزا» موشه میزراهی، «دستمالت را در بیاور» برتران بلیه،‌ «هندوچین» رژی وارینه

ایتالیا

29

13

«زندگی زیباست» روبرتو بنینی، «مدیترانه» گابریل سالواتورس، «سینما پارادیزو» جوزپه تورناتوره، «آمارکورد» فدریکو فلینی، «باغ خانواده فینتسی کونتینی» ویتوریو دسیکا، «بازپرسی درباره یک شهروند دور از سوظن» الیو پتری،‌ «دیروز، امروز، فردا» ویتوریو دسیکا، «هشت‌و نیم» فدریکو فلینی، «شب‌های کابیریبا» فدریکو فلینی، «جاده» فدریکو فلینی، «واکسی» ویتوریو دسیکا، «دیوارهای مالاپاگا» رنه کلمان (مشترک با فرانسه)، «دزد دوچرخه» ویتوریا دسیکا

آلمان

18

3

«طبل حلبی» فولکر شلوندورف، «زندگی‌ دیگران» فلورین هنکل فون دونرسمارک، «هیچ‌جا» کارولین لینک،

اسپانیا

18

4

«آغاز دوباره» خوزه لوئیس گارسی، «دریای درون» آلخاندرو آمنابار، «همه‌چیز درباره مادرم» پدرو آلمادووار، «بل اپوک» فرناندو تروئبا

ژاپن

15

4

«سامورائی، افسانه موساشی» هیروشی ایناگاکی، «دروازه جهنم» تنوسوکه کینوگاسا، «راشومون» آکیرا کوروساوا، «عزیمت» یوجیرو تاکتیا

سوئد

14

3

«فانی و الکساندر» اینگمار برگمان، «همچون در یک آینه» اینگمار برگمان، «چشمه باکره» اینگمار برگمن

لهستان

8

---

 

مجارستان

8

1

«مفیستو» ایشتوان ژابو

رژیم اشغالگر قدس

8

---

 

هلند

7

3

«حمله» فونس رادمارکس، «خط آنتونیا» مارلین گوریس، «کاراکتر» مایک فن دیم

دانمارک

7

2

«پله فاتح» بیل آگوست، «ضیافت بابت» گابریل اکسل

مکزیک

7

---

 

شوروی سابق

7

3

«درسو اوزالا» آکیر‌ا کوروساوا، «جنگ و صلح» سرگئی باندارچوک، «مسکو اشک‌ها را باور ندارد» ولادیمیر منشوو

آرژانتین

6

2

«راز چشم‌هایش» خوان خوزه کامپانلا، «گزارش رسمی» لوئیس پوئنزو

یوگسلاوی

6

---

 

چک اسلواکی

6

2

«مغازه در خیابان اصلی» ژان کادار، «قطارهای تحت مراقبت» یرژی منزل

سوئیس

5

2

«حرکات خطرناک» ریچارد دمبو، «سفر امید» خاویر کولر

بلژیک

5

---

 

روسیه

5

1

«آفتاب سوخته» نیکیتا میخالکوف

نروژ

4

---

 

یونان

4

---

 

الجزایر

4

1

«زد» کوستا گاوراس

کانادا

4

1

«تهاجم بربرها» دنی آرکاند

هند

3

---

 

برزیل

3

---

 

اتریش

3

1

«خائنان» استفان روزویتسکی

تایوان

3

1

«ببر خیزان، اژدهای پنهان» آنگ‌ لی

جمهوری چک

3

---

 

چین

2

---

 

هنگ کنگ

2

---

 

آفریقای جنوبی

2

1

«توتسی» گاوین هود

انگلیس

2

---

 

ساحل عاج

1

1

«سیاه، سفید، رنگی» ژان ژاک آنو

نیکاراگوئه

1

---

 

پورتوریکو

1

---

 

ایسلند

1

---

 

ویتنام

1

---

 

مقدونیه

1

---

 

کوبا

1

---

 

گرجستان

1

---

 

ایران

1

---

 

پرو

1

---

 

قزاقستان

1

---

 

فلسطین

1

---

 

فنلاند

1

---

 

نپال

1

---

 

بوسنی

1

1

«سرزمین هیچکس» دانیس تانوویچ

54143

کد خبر 125181

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    0 0
    زبان قاصر است!!!!!!!!!!