ایران مقام نخست کشورهای پرداخت کننده یارانه سوخت

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: بر اساس آمار ارائه شده در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در صدر کشورهای پرداخت کننده یارانه سوخت‌های فسیلی در جهان قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی، یارانه پرداختی انرژی در ایران را معادل ۴۵.۱ میلیارد دلار اعلام کرده که این میزان شامل ۱۶.۵ میلیارد دلار یارانه فراوده‌های نفتی، ۱۲.۳ میلیارد دلار یارانه برق و ۱۶.۳ میلیارد دلار یارانه گاز طبیعی بوده است.

بر پایه این آمار، یارانه یادشده، ۱۰ و ۴ درهم درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داده است که این مسئله باعث شده تا ایران در صدر کشورهای پرداخت کننده یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی قرار گیرد.

براساس ارقام اعلام شده در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، امسال دولت بیش از ۹۳۴ هزار میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که این میزان تقریبا دوبرابر رقم ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی کل کشور است.

یکی از مصادیق یارانه پنهان، قیمت بنزین و یارانه آن است که با توجه به تفاوت نرخ بنزین در ایران (۱۲ سنت) و نرخ متوسط بین‌المللی بنزین (۵۲ تا ۵۴ سنت)، بر اساس نرخ ارز نیمایی حدود ۸ هزار تومان است و این تفاوت‌ها در بودجه دیده نمی‌شود.

پرداخت این رقم قابل توجه علاوه بر اتلاف منابع مالی، غیرواقعی شدن تعرفه‌های انرژی و مصرف بی رویه را به دنبال دارد. موضوعی که ضرورت اصلاح الگوی تخصیص یارانه انرژی را بیش از هر زمان دیگری گوشزد می‌کند.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    15 1
    پولش رو بدن به خودمون فوب خلیج فارس کنن
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    28 1
    نرخ دستمزد هم بین المللی و ورود همه اجناس با تعرفه جهانی بخصوص خودرو با نرخ واقعی جهانی بشه بعد در مورد بنزین و نرخ آن صحبت کنید
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    12 1
    مسبب اقتصاد درخشان فعلی منت سرمان میگذارند. رتبه تورم و آمار واقعی بیکاری را هم بفرمایید.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    17 1
    لطفا جدول نرخ دستمزد کلیه کشورهای دنیا را هم اعلام بفرمایید
  • مرتضی IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    12 1
    پول بنزین رو با بالاترین قیمت رو ماشین از ما می گیرند