محمد مجید الشیخ، سفیر عراق در ایران در گفتگوی اختصاصی با خبر درباره بازگشت مقتدی صدر به عراق گفت: «مقتدی صدر باید به عراق بر می‌گشت. عراق کشور اوست.

عراق اکنون با عراق دوران صدام حسین و رژیم بعثی که هر کسی با دولت اختلاف داشت یا نظری مغایر با نظر حکومت داشت، می‌باید از کشور می‌رفت کاملاً تفاوت دارد. عراق اکنون کشور تقریباً آزادی است که هر کس هر چه می‌خواهد می‌تواند بگوید و هر نظری دارد می‌تواند به راحتی بیان کند.»

وی تاکید کرد، مقتدی صدر باید به عراق بر می‌گشت و جریان خود را رهبری می‌کرد. جریان صدر نزدیک به 40 کرسی در پارلمان دارد، صدر از محبوبیت خوبی نزد مردم برخوردار است و طرفداران او در عراق بسیارند. او می‌بایست در میان مردم و طرفدارانش باشد. مقتدی صدر نقشی تأثیرگذار در عرصه سیاسی عراق دارد به خصوص این که از دولت مالکی حمایت کرده و در کابینه او نیز صاحب چند وزارتخانه است. بنابر این طبیعی است که باید به عراق باز می‌گشت.

سفیر عراق در ایران در پاسخ به این پرسش که عده‌ای بازگشت مقتدی صدر به عراق را به افزایش نفوذ ایران در این کشور قلمداد کرده‌اند، گفت: «مقتدی صدر با همه رابطه دارد. برخی تحلیل‌های خودشان را می‌دهند. ایشان فرد مستقل و صاحب فکری است که خود تصمیم می‌گیرد. شاید از کسی مشورت بگیرد و از کشوری بخواهد که در عرصه سیاسی به او کمک کند اما این به آن معنا نیست تحت نفوذ کشور یا فردی عمل می‌کند. صدر به کشورهای دیگر نیز سفر کرد، به ترکیه و به سوریه نیز رفت، آیا این بدان معنا است که از سوریه و ترکیه خط گرفته، خیر او به همه جا سفر کرد و از همه مشورت گرفت. همان طور که دیگر رهبران عراقی به کشورهای مختلف سفر کردند، عده‌ای به عربستان و امارات و اردن و سوریه رفتند.» 16246

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =