ایرنا نوشت: محققان دانشگاه فنی نانیانگ واقع در سنگاپور، راهکار جدیدی را یافتند که با دست‌کاری ژنتیکی امکان افزایش روغن طبیعی حاصل از دانه‌های روغنی را در آزمایشگاه تا 15 درصد افزایش می‌دهد.

 این راهکار جدید را می‌توان در مورد غلاتی مانند کانولا، دانه سویا و تخمه آفتابگردان به کار گرفت. در این روش یک پروتئین کلیدی موسوم به WRI1 که میزان روغن تولید شده در گیاهان را کنترل می‌کند، مورد دستکاری ژنتیکی قرار می‌گیرد. بدین ترتیب میزان روغن بیشتری درون دانه‌های گیاه که منبع تامین انرژی جوانه‌ها محسوب می‌شوند،‌ تولید می‌گردد. 
این دانه‌های دست‌کاری شده در محیط آزمایشگاه، تا 15 درصد بیشتر از دانه‌های طبیعی روغن تولید کردند. روغن دانه گیاهان جزئی ضروری از رژیم غذایی روزانه محسوب می‌شود و صنایع کشاورزی دائما به دنبال روش‌هایی برای افزایش محصول گیاهان و کاهش آثار زیست‌محیطی کشت غلات، به ویژه مساحت زمین‌های تحت کشت هستند. نتیجه این تحقیقات زمینه را برای افزایش محصول روغن دانه‌های گیاهی به صورت پایدار و مقرون‌به صرفه فراهم کرده و درهای جدیدی را در حوزه تحقیقات کشاوری باز می کند. انتظار می‌رود این افزایش محصول منجر به منافع اقتصادی بیشتر شود. بر اساس تحقیقات پیشین تنها 1.5 درصد افزایش در تولید روغن دانه‌های سویا به معنای افزایش درآمد حاصل به میزان 1.26 میلیارد دلار در بازار آمریکا است. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Plant Signaling & Behavior منتشر شده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =