آیا فروش نفت ایران به صفر خواهد رسید؟

یک دیپلمات پیشکسوت کشورمان معتقد است که آمریکا نمی تواند فروش نفت را به صفر برساند به چند دلیل...

زهره نوروزپور: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری رسما لغو معافیت نفتی ایران را اعلام کرد که شامل چند کشور وارد کننده از جمله چین، هند و کره جنوبی بود، که با واکنش های منفی رهبران جهان مواجه شد. اقدام واشنگتن چه تبعاتی را به همراه دارد؟ حمیدرضا آصفی دیپلمات پیشکسوت کشورمان در اینباره به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «اقدام آمریکا، گروگان گرفتن تجارت بین المل مغایر با فلسفه تجارت ازاد میان کشورها است.  استفاده از تحریم برای تحت فشار قرار دادن کشورها به منظور رسیدن به اهداف سیاسی با هیچ معیار و منطقی سازگار نیست. این مساله ای است که تقریبا همه صاحب نظران سیاسی، اقتصادی به ان اذعان دارند و  فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید، تحت هیچ شرایطی! فروش را کاهش خواهد داد، اما نه به میزانی که امریکا انتظار دارد.»

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه ضمن تاکید بر شکست طرح آمریکا در ادامه به تبعات آن پرداخت و گفت: «این اتفاق فشار به مردم می اورد و این نشان می دهد که امریکا دروغ می گوید که طرفدار و دوست مردم ایران است. اظهار دوستی انها با مردم ایران مشخص می شود که بی اساس و فریب است.

از طرفی هماهنگی با سعودی و امارات داشته است که این بعید به نظر می رسد  که سعودی و امارات بتوانند خلاء نفت ایران را جبران کنند چراکه میزان ان باید  به اندازه ای باشد که کمبود نفت را جبران کرد هم شباهت ان به گونه ای باشه که به این هدف رسید. لذا از همین الان باید شکست امریکا را دید، تولیدات نفتی از هر کشوری تا یک میزانی مقرون به صرفه است. از آن میزان اگر بالاتر رود سرمایه هنگفتی را باید هزینه کنند که اقتصادی و به صرفه نیست. ناظران نفتی بی طرف می گویند 20 درصد یا 30 درصد نفت ایران را کاهش می دهد.

این در حالی است که قیمت نفت همین امروز افزایش پیدا کرد و این زیانی است که مستقیم به خود آمریکا بر می گردد، به ازای هر دلار افزایش در نفت 150 میلیارد دلار زیان متوجه امریکا خواهد شد.  ترامپ اعلام کرده است که نفت بالاتر از هفتاد دلار برای انها غیر قابل تحمل است همین امروز نفت 75 دلار شد اقدام امریکا علاوه بر فشار به ایران به دولت امریکا هم فشار خواهد اورد.»

سفیر اسبق کشورمان در امارات به سبقه تاریخی تحریم نفتی اشاره کرد و گفت: «در زمان مصدق نفت تحریم شد ایران نتوانست نفت بفروشد بعد از ملی شدن صنعت نفت انگلیس ایران را تحریم کرد. به هرحال ان زمان کشور اداره شد با فرق اینکه الان شرایط ما با ان زمان خیلی متفاوت است، چرا که ما دستاوردهای داخلی بسیار داریم که ان زمان نداشتیم و کاملا متکی به نفت بودیم. آن زمان ایران تنها منبع درامدش نفت بود الان ما خیلی منابع دیگری داریم.»

سخنگوی اسبق وزارت خارجه درباره راهبرد ایران در مقابل آمریکا افزود: «واکنش ایران سطح بین الملی و داخلی است در سطح بین الملی باید به امارات و سعودی نشان دهیم که اقدامات انها بی پاسخ نخواهد بود ایران به نحو مقتضی جواب این اقدامات را خواهد داشت.  کشور چین روسیه و هند،  دوستان شرکای قدیمی ما ، هند و چین وارد کننده نفت هستند ، باید با آنها مذاکره شود. با کشورهای اروپایی رایزنی شود که این اقدام مغایر کشورهای تجارت ازاد دنیا است. ضمن اینکه ما در اوپک باید از ظرفیت های خوداستفاده کنیم و به اعضای اوپک القاء کنیم که اگر کشوری از اعضای اوپک تحریم شود نباید سایر اعضای اوپک علیه آن کشور به کار بیایند. وقتی کشوری در اوپک مورد این تعدی قرار می گیرد کشورها باید همبستگی نشان دهند نه اینکه با رقیب دستشان در یک کاسه باشه وزارت نفت باید از راه دیپلماسی با اعضای اوپک رایزنی کند. ضمن اینکه من اعتقاد دارم توطئه امریکا اگرچه فشار به مردم می اورد نتیجه ان به نفع دولت امریکا نیست.»

دکتر حمیدرضا آصفی رئیس اسبق مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان در نهایت به اقدامات داخلی اشاره کرد و گفت: «در زمینه داخلی باید از وابستگی به نفت خارج شویم اقتصاد بدون نفت را طراحی کنیم،  نفت باید کالایی باشد در اختیار ما نه در اختیار طرف مقابل برای فشار به ما، بودجه نفتی ما 30 درصد به نفت وابسته است باید این را به زیر 10 درصد برسانیم، صادرات غیر نفتی در دستور کار قرار بگیرد، صادرات خدمات فنی و مهندسی ، افزایش توریست و جهانگرد،   اینها منابعی است که می تواند جبران کمبود صادرات نفت را بکند.

مهمتر از اینها در زمینه ساختار اقتصادی بایدانقلاب کنیم وضعیت یارانه های انرژی بسیار ازاردهنده است یارانه انرژی را سرمایه داران می گیرند ما اگر یارانه انرژی را عادلانه کنیم قیمت ها را به گونه ای تعدیل کنیم که هم به بودجه مملکت اضافه بشود، هم بخشی از آن یارانه را به اقشار ضعیف قرار دهیم، این می تواند خیلی کمک کند که  فشار ها کم شود یا بی اثر شود، این اقداماتی که در سطح داخل و بین المللی باید در دستور کار قرار بگیرند.»

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    92 32
    ۱۰۰٪
    • GB ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      وقتی ما پشیزی برای قواعد بین المللی قائل نیستیم چطور ادعا میکنیم آمریکا قواعد رو زیر پا میذاره؟
    • US ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      این اقایون اگه دیپلمات واقعی بودن ۴۰ سال پیش میفهمیدن قدرت امریکا رو !!نه بعد از این همه بدبختی!!
    • NL ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      147 7
      پس از 40 سال بالاخره ثابت شد آن کشوری که " هیچ غلطی نمیتوانید بکند " ، کدام کشور است
    • ناامید IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      47 1
      از این میترسم با فشار بیشتر حقوق امثال کارمندا دچار مشکل بشه یا گرانیها تورم و کاسبان تحریم و...
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      2 0
      مردم ما وقتی در تحریم نفتی هم نبودند وضع اقتصادی مناسبی نداشتند و همواره در داخل با محدودیت هایی مواجه بوده اند که یک موقع نکند خوشی به زیر دلشان بزند و طغیان کنند و الآن هم که در تحریم نفتی ناشی از خروج آمریکا از برجام به سر می برند مجبورند بیشتر کالاها را با قیمت سه برابر و حتی بیشتر از قیمت کالاها در برهه زمانی قبل از تحریم نفتی یکجانبه آمریکا خریداری نمایند ! پس اگر فروش نفت ایران به شدت کاهش پیدا کند فقط نتیجه آن اینست که مردم باید تورم افسارگسیخته و رنج و محنت و مشقت بیشتری تحمل نمایند و از دسترسی به بعضی کالاهای بادوام و باکیفیت محروم و به خرید کالاهای بی کیفیت چینی و یا معادل تولید داخل آنهم با قیمت های گزاف و نامتعارف روی بیاورند !
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      5 5
      این دوست انگلیس نشینمون عجیب مضحکه.امریکا زده زیر برجام بفهم
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    133 7
    خودمون رو گول نزنیم! کجا صادرات نفتی ما فقط 30 درصد است؟! محصولات نفتی و گازی رو حساب نمیکنید؟ محصولات پتروشیمی رو هم؟ همه اینها تحریم نیست؟
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      40 1
      نفت یا همان سرمایه ملی ایرانیان را زیر قیمت و در وسط دریا به سودجویان چینی و هندی به نصف قیمت می فروشند تا بر سیاست های غلط 40 ساله شان پافشاری کنند
  • هیچکس IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    فعلا که ملت ایران به گروگان گرفته شده
    • امیر IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      7 0
      توجه کردین تا از همه جا ناامید میشن گیر میدن به یارانه ها...
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    123 4
    نفت سهم صاحبان قدرته نه ما مردم عادی. انشالله که خیر باشه
  • خیبری IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    23 97
    به نظر من نباید خودمان را قول بزنیم تنها چیزی که سرنوشت ایران را تعیین می کند در شرایط فعلی جنگ است وگرنه شرایط فعلی مثل خودکشی با چشمان بسته است باید با امریکا وارد جنگ بشویم تنها راه نجات همین است
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      18 1
      برای راحت شدن ازشر شماها چاره فقط همینه وارد جنگ بشید
  • FR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    131 9
    آمریکا که هیچ غلطی نمیتونست بکنه که ؛ پس چی شد ؟
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      3 0
      بزودی خواهی فهمید ...
  • ناشناس NL ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    106 7
    واقعا به شما هم میگن سیاستمدار ؟ تا دیروز می گفتید معافیت های تحریمی تمدید میشه و غیر ... الان چی می گید که تمدید نشد ؟ کشور آمریکا با رهبری ترامپ اگه نتونه رفتار ایران رو استاندارد کنه مطمئن باش تولید نفت ایران رو صفر می کنه و ... بلند شو که دیگه وقت عمله نه حرف زدن ... امریکا چرا با ۱۹۸ کشور ارتباط داره ولی با نظام ایران و کره شمالی مشکل داره ؟
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    43 3
    فروش نبت را نمی تواند صفر کند ولی سیستم اقتصادی وابسته به نفت را ضعیف و دولت ضعیف که کلی هزینه هم جلوی دستش افتاده و مردم بنده خدا را باید جواب بدهند خوب فشار می اید ولی من هر چی میبینم که فشار اقتصادی می آید علاوه بر فشار بر دولت باعث و انگیزه جلوگیری از ریخت و پاش ها و کنترل حسابها را بیشتر میبینیم و دزدی کمتر میشه
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      61 0
      دزدی که در هر صورت وجود دارد. برای آقایان چه فرقی می کند. چه از بیت المال و نفت چه از جیب مردم.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    83 0
    دیپلمات ارشد محترم کلی گویی کرده. 40 ساله نشده که از وابستگی نفت خلاص شیم کی قراره این اتفاق بیافته؟ وگرنه از هر بچه مدرسه ای بپرسی الان جواب میده راهکار در کاهش وابستگی به نفته
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    57 0
    یعنی واقعا الان مهم اینه که به صفر می رسونه یا نه؟ اینکه چقدر کم میشه و چقدر پر هزینه و پر دردسر مهم نیست؟
  • اکبر هاشمی NL ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    62 1
    6 ماه دیگه می ام و گامنت می زارم
  • رضا IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    123 3
    بیاید کمی واقع بین باشیم. به ... رفتیم.
  • US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    79 8
    دقیقا با چه ادله ای می گویید آمریکا شکست می خوره؟ لطفا یکی جواب بده خود کارشناس محترم که جوابی نداره
  • US ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    72 1
    جالبه اقای اصفی ظاهرا تو باغ نیستن که سازمان اوپک عملا افتاده دست لابی روس ها و صهیونیست ها و امریکا سعودی هم که داره بهره میبره از اوپک برا ایران چی مونده ؟
  • US ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    77 1
    چه ساده انگارانه دوستان ما!خصوصا چین و روسیه خنده داره
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    41 1
    ماشاالله یک نفر به تنهایی نظرات از نظر خودش گهربارش را دهها بار نورافشانی کرده است.
  • مهدی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    81 4
    خسته نشدید از این همه شعار در حد تبلیغات پشک حاج عین اله هم نیستید
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    73 1
    دیپلمات کهنه کار که شما باشی وای به حال تازه کارها!!! مردمو چی فرض کردی اقای اصفی؟
  • محمد IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    68 2
    از نظر برخی دردانه های دهر اگر ایران بتواند یک بشکه نفت بفروشد آمریکا را شکست داده است .
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    77 0
    منظور از صفر کردن صادرات نفت ایران این نیست که یک قطره نفت هم نتونید صادر کنید بلکه منظور اینه که وارد مرحله ای بشیم که تولید و صدور نفت به درآمد حاصل از آن صرف نکنه. با این تحریم صادرات زیر یک میلیون بشکه یعنی صفر شدن صادرات
  • امیر CA ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    59 1
    فاتحه، مع الصلوات!!!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    84 1
    من ميتوانم يك پيت حلبي نفت بفروشم و روي پمپو را سياه كنم كه به صفر نرسيد از اين حرفهاي عوام فريبانه و خاله زنكي
    • ناشناس NL ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      6 1
      خیلی باحال بود . ایول داری . خخخخ
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      2 0
      خیلی بامزه بود
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    73 3
    نتیجه دخالت بی حد حصر نظامیان در تمام امور همین است
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    28 0
    عاقل نبودیم، نیستیم، بیایید از این به بعد باشیم، گره ای که با دست باز می شود را با دندان باز نکنیم.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    10 1
    کل داستان در یک کلمه خلاصخ میشود: توهم!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    8 1
    کل داستان در یک کلمه خلاصه میشود: توهم!
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    3 27
    مرگ بر امریکا.مرگ بر خاینین داخلی و خارجی .امریکاپرستان تحویل بگیرید
    • NL ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      12 3
      فعلا که آمریکا و رفقایش حالشون خیلی خوبه و سالم و سرحال هستند و این مرگ و بدبختی و فقر و سیل و ملخ و تحریم و انزوا و دزدی و اختلاس کل کشور ما را در برگرفته حالا تو اینقدر مرگ مرگ کن که مرگ دونت بترکه...
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      1 0
      مرگ بر آمریکا
  • AT ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    8 1
    فروش نفت صفر شود، بهتر از زیرقیمت و با التماس و تخفیف فروختن به لاشخورهای چینی و هندی و کره ای است
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    1 1
    دقیقا بعضی نظرها با تحریم آمریکا کاملا هماهنگن، اون تحریم می‌کنه این یکی نا امید میکنه و از تحریم دفاع میکنه. انصافا تقسیم کار خوبی انجام دادن