شی‌جین‌پینگ: نباید به زور یا تهدید متوسل شد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس‌جمهور چین در اظهاراتی پس از آغاز رژه دریایی این کشور گفت کشورها نباید یکدیگر را به استفاده از زور تهدید کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز سه‌شنبه پس از آغاز یک رژه دریایی بزرگ که به مناسبت هفتادمین سال تاسیس نیروی دریایی چین برگزار می‌شود، گفت کشورها نباید یکدیگر را به استفاده از زور تهدید کنند.

در حالی که چین حضور خود را آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی و اطراف تایوان افزایش می‌دهد، اقدامی که در منطقه و واشنگتن نگرانی‌هایی ایجاد کرده است، شی جین پینگ مسئولیت اجرای طرح گسترده‌ای را بر عهده گرفته که هدف آن بازسازی ارتش آزادی‌بخش خلق از طریق ارتقای توانایی‌های آن در همه زمینه‌ها از جنگنده‌های پنهان کار گرفته تا ناوهای هواپیمابر است.

در طرح نوسازی ارتش چین، توجه ویژه‌ای به نیروی دریایی شده است، زیرا چین می‌خواهد قدرت خود را تا مناطق دور از سواحلش گسترش دهد و از مسیرهای تجاری و اتباعش در دریاها محافظت کند.

رئیس جمهور چین در دیدار با افسران دریایی کشورهای دیگر در شهر چینگدائو (سینگ دائو)، در شرق چین، گفت نیروهای دریایی کشورهای جهان باید برای حفاظت از صلح و نظم دریاها با هم همکاری کنند.

وی افزود: مردم چین خواهان صلح هستند و با جدیت مسیر توسعه صلح آمیز را دنبال می‌کنند.

شی جین پینگ تاکید کرد: همه باید به یکدیگر احترام بگذارند، به شیوه برابر با یکدیگر برخورد کنند، اعتماد متقابل را افزایش دهند، گفتگوها و تبادلات دریایی را تقویت کنند و همکاری‌های عملی بین نیروهای دریایی را گسترش دهند.

وی با بیان این که مذاکرات و مشورت‌های بیشتری باید بین کشورها انجام شود، تاکید کرد هیچ کشوری نباید به زور یا تهدید متوسل شود.

در این رژه دریایی ۳۲ کشتی و ۳۹ هواپیمای چینی همچنین کشتی‌های جنگی ۱۳ کشور از جمله هند، ژاپن، ویتنام و استرالیا حضور خواهند داشت. چین اعلام کرده است برای نخستین بار زیردریایی‌های هسته‌ای و کشتی‌های جنگی جدید خود را به نمایش می‌گذارد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =