رشد ۲۲۲ درصدی برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز در سال گذشته

رئیس پلیس فتا استان مرکزی بیان کرد : برداشت های اینترنتی غیرمجاز ، رشد ۲۲۲ درصدی در سال گذشته و در مقایسه با سال ۹۶ داشته است.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی ، رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی که در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۹۸ سخن می گفت ، با اشاره به این آمار اضافه کرد : سرقت اطلاعات حساب های بانکی و برداشت های اینترنتی غیر مجاز با سهم ۴۴ درصدی از مجموع جرائم رتبه اول وقوع جرایم سایبری استان را در سال گذشته شامل می شود.

سرهنگ احسان آنقی با تاکید به اینکه آمار جرایم سایبری در استان مرکزی در سال گذشته با رشد بسیاری نسبت به سالهای پیش از آن همراه بوده که حدود ۹۴ درصد می باشد ، ادامه داد : از زمان شروع فعالیت مجموعه پلیس فتا در استان مرکزی تا ابتدای سال ۹۷ ، آمار وقوع جرایم بیش از هزار درصد رشد داشته که این موضوع شرایط کار ما را با دشواری های زیادی روبرو می کند.

او از لزوم راه اندازی سیستم رمزهای یکبار مصرف یا پویا در تمامی بانک های استان تا خردادماه سال جاری خبر داد و ضمن تاکید بر نقش بسیار موثر رمزهای یکبار مصرف در کاهش درصد وقوع جرایم در حوزه برداشت های غیر مجاز بانکی ، گفت : مردم باید از هم اکنون نسبت به غیر فعال کردن رمز دوم ایستای حساب بانکی خود اقدام کنند و هرچه سریع تر رمز پویای حساب خود را در بانک های مربوطه فعال کنند ؛ اگر بانکی نسبت به راه اندازی رمزهای یک بار مصرف اقدام نکند ، قابل اعتماد نخواهد بود و مردم باید نسبت به انتقال حساب خود به بانکی که این خدمات را ارائه می دهد ، اقدام کنند.

آنقی با بیان اینکه تمامی بانک ها موظف هستند تا فرایند تولید رمزهای یکبار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند ، اضافه کرد : رمز های دوم پویا توسط الگوریتم های پیچیده ای طراحی شده اند و امکان استفاده فرد دیگری از این رمز وجود ندارد. مردم با راه اندازی این رمزهای پویا می توانند به صورت کاملا ایمن نسبت به خرید اینترنتی و انجام تراکنش های بانکی اقدام کنند.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی بیش از ۳۵ درصد از مجموع وقوع جرایم سایبری در کشور را نتیجه عدم استفاده و ناآگاهی مردم نسبت به استفاده از رمزهای یکبار مصرف دانست و بیان کرد : حدود ۴۴ درصد از جرایم سایبری استان مرکزی ناشی از عدم استفاده مردم از رمزهای یکبار مصرف است و این موضوع اهمیت استفاده از رمزهای پویا را بیش از هر زمان دیگری نشان می دهد که اجرای آن در همه بانک ها مورد تاکید است و از طریق بانک مرکزی پیگیری می شود.

او تصریح کرد : در راستای پیشگیری از وقوع جرایم بانکی و برداشت های غیر مجاز، جلسات متعددی با رده های استانی، دادستانی کل کشور و مجموعه پلیس فتا کشور برگزار شده است و امیدواریم با اقدامات و پیگیری های خوبی که در این زمینه انجام شده ، از ابتدای خردادماه سال جاری ، شاهد کاهش محسوسی در سرقت اطلاعات حساب های بانکی باشیم.

آنقی این نکته را هم متذکر شد که چون بانک های کشور نسبتا از استانداردهای امنیتی موجود در سطح بین الملل برخوردار نیستند ، موظف هستند تا سطح امنیت کاربران خود را ارتقا دهند و امکان استفاده از رمزهای پویا را هرچه سریع تر برای کاربران خود فراهم کنند.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی در ادامه صحبت های خود کلاهبرداری های اینترنتی را در رتبه دوم جرایم سایبری استان عنوان کرد و گفت : خوشبختانه در این حوزه اقدامات بسیار موثری انجام شده است و در رابطه با تخلفات دو سایت معروفی که به صورت اینترنتی اقدام به خرید و فروش کالا می کنند، پرونده های مربوطه تشکیل شده و راهکارهای لازم در خصوص احراز هویت به پلیس فتا کشور ارائه شده است.

آنقی نقش اپراتورهای تلفن همراه را در بروز این گونه از جرایم مهم دانست و گفت : باید نسبت به وجود برخی از سیم کارت های جعلی و بدون صاحب ، پاسخگو باشند ، چرا که بیشترین ضرر را به مردم وارد می کند و همچنین فرصت لازم را در اختیار کلاهبرداران قرار می دهد تا اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند.

وی حتک حیثیت را با سهم ۱۶ درصدی، در رتبه سوم جرایم سایبری استان مرکزی در سال ۹۷ عنوان کرد و ادامه داد: خوشخبتانه با توجه کافی مردم نسبت به هشدارهای پلیس و مشارکت رسانه ها در آگاهی بخشی مردم در این زمینه، آمار این حوزه به نسبت سال ۹۶ با کاهش ۱۳ درصدی همراه بوده است.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی پایین آمدن سن استفاده کنندگان از فضای مجازی را یکی از اصلی ترین دلایل افزایش آمار وقوع جرم دانست و تصریح کرد:  متوسط درصد کشف جرایم حوزه فضای مجازی در سطح کشور ۷۰ درصد است، که خوشبختانه استان مرکزی با کشف ۱۰۹ درصدی جرایم سایبری در این حوزه توانسته است برای چندمین سال متوالی رتبه نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص دهد.
۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =