آیا کیم، تزار ها را به فیل ها ترجیح داد؟

رهبر کره شمالی و رئیس جمهور روسیه امروز برای اولین بار با یکدیگر دیدار کردند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری راشاتودی  رهبر کره شمالی که روز گذشته با قطار ضد گلوله خود به ولادیووستوک رسید مورد تفقد رئیس جمهور روسیه قرار گرفت. (اینجا) برخی کارشناسان معتقدند این دیدار ضرب شصتی به واشنگتن درباره مذاکرات خلع سلاح هسته ای بود. چرا که پس از ورود او به روسیه اولین پس لرزه های آن مشاهده شد و کیم جونگ اون به یکباره و بدون توضیح،  رئیس مذاکرات آمریکا و کره شمالی برکنار کرد.(اینجا) این دیدار از آن جهت اهمیت دو چندان یافته است که مذاکرات کره شمالی و آمریکا برای حل و فصل بحران کره چندی پیش در هانوی ویتنام به بن بست رسید.

با اینحال صبح امروز بالاخره دیدار تاریخی دو رهبر در شهر «ولادیووستوک» واقع در مرزهای شرقی روسیه انجام شد.

پس از خوش‌آمدگویی و استقبال رسمی از رهبر کره شمالی توسط رئیس جمهور روسیه، پوتین و کیم مقابل دوربین‌های تلویزیونی و رسانه‌ها صحبت‌های کوتاهی ایراد کردند.

پوتین ضمن اعلام اینکه با کیم درباره توافقات صورت گرفته در شبه‌جزیره کره صحبت خواهد کرد، خطاب به رهبر کره شمالی گفت: «مطمئن هستم سفر شما به روسیه باعث مستحکم‌تر شدن روابط میان دو کشور خواهد شد».پوتین همچنین گفت که با رهبر کره شمالی درباره اینکه روسیه چگونه می‌تواند از روند مذاکرات در شبه‌جزیره کره حمایت کند، صحبت خواهد کرد.

همچنین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با رهبر کره شمالی بر توسعه روابط با این کشور و همکاری های دوجانبه تاکید کرد.

دیدار «ولادیمیر پوتین» و «کیم جونگ اون» ساعاتی پیش در دانشگاه دولتی خاور دور واقع در بندر ولادی وستوک صورت گرفت.

پوتین در آغاز این دیدار که از طریق شبکه های تلویزیونی روسیه در حال پخش بود، گفت: پارسال هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و کره شمالی را برگزار کردیم.
وی افزود: در آن زمان (هفتاد سال پیش) رهبر فقید کره شمالی نخستین دیدار از مسکو را انجام داد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: پدر شما نیز در سفر به روسیه سند برقراری روابط راهبردی میان روسیه و کره شمالی را امضا کرد، اطمینان دارم دیدار شما به توسعه روابط دو کشور و حل مساله هسته ای شبه جزیره کره کمک می کند.

وی ادامه داد: از تلاش های شما برای حل مساله هسته ای کره شمالی و عادی سازی روابط پیونگ یانگ و واشنگتن اطلاع دارم.

پوتین خاطرنشان کرد: در عرصه دوجانبه گام های زیادی برای توسعه روابط اقتصادی و گسترش روابط انسانی بین روسیه و کره شمالی باید برداریم.

رهبر کره شمالی نیز خطاب به پوتین گفت: از شما برای اینکه باوجود مشغله زیاد و برنامه بسیار فشرده مرا دعوت کردید و هزاران کیلومتر مسافت پیمودید تا این دیدار برگزار شود، سپاسگزارم.
وی افزود: امیدوارم این دیدار منجر به توسعه و تحکیم روابط دو کشور که ریشه های عمیقی دارد، شود.

«کیم جونگ اون» با بیان اینکه وضعیت شبه جزیره کره مورد توجه جامعه جهانی قرار دارد، اظهار داشت: امیدوارم که در این دیدار بتوانیم وضعیت را خوب ارزیابی کنیم و تبادل نظر گسترده داشته باشیم.


 

رهبر کره شمالی نیز خطاب به پوتین گفت: «به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابط سنتی و دیرینه با روسیه هستیم».

سران کره شمالی و روسیه همچنین ابراز امیدواری کردند دیدار آنها باعث احیای روند صلح در شبه‌جزیره کره شود. پوتین از تلاش‌های کیم به منظور عادی‌سازی روابط با آمریکا و آغاز گفت‌وگوها با کره جنوبی استقبال کرد.

دیدار سران روسیه و کره شمالی بدون حضور خبرنگاران جریان دارد و پس از یک ساعت هیات های دو کشور به آن می پیوندد و در مجموع چهار ساعت طول می کشد.

آخرین باری که عالی‌ترین مقام کره شمالی به روسیه سفر کرده، به سال ۲۰۱۱ و سفر «کیم جونگ ایل» پدر رهبر کنونی این کشور برمی‌گردد. پیشتر یک مقام ارشد کرملین گفته بود رهبر کره شمالی در شهر بندری «ولادیووستوک» با پوتین دیدار و درباره مناقشات پیرامون برنامه اتمی پیونگ‌یانگ گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که دیدار اسفندماه سال گذشته کیم و رئیس‌جمهور آمریکا در ویتنام شکست خورد و بدون نتیجه‌ای مشخص پایان یافت.

دیدار دوجانبه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با رئیس‌جمهور روسیه در حالی برگزار می‌شود که پیش از این، پوتین از مواضع آمریکایی‌ها علیه کره شمالی انتقاد کرده است.

کیم جونگ اون بعد از حضور در روسیه، درباره اینکه دیدارش با ولادیمیر پوتین یک دیدار «موفق و مفید» باشد، ابراز امیدواری کرد.

هشتم اسفند ماه سال 97 ترامپ با هدف پایان دادن به بحران کره شمالی با کیم جونگ اون رهبر این کشور در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و گفت وگو کرد، دیداری که برخلاف انتظارها خیلی زود پایان یافت و حتی بیانیه ای نیز در پی نداشت.(اینجا)

چند روز پیش کره شمالی از آمریکا خواست مایک پمپئو وزیر امور خارجه خود را از جریان مذاکرات با این کشور کنار بگذارد و فرد پخته تری را مسئول این کار کند هر چند که پمپئو در واکنش به خبرنگاران گفت که همچنان مسئول پرونده کره است.(اینجا)

روسیه و چین بارها خطاب به آمریکایی ها به عنوان شرکای غربی خود اعلام کرده اند که به صورت یکجانبه نمی توان مسائل و مشکلات بین المللی از جمله بحران کره را حل و فصل کرد و نیاز به مشارکت دیگر کشورها وجود دارد.

همچنین رئیس‌جمهوری روسیه در آستانه سفر به پکن به روزنامه چینی پیپلز دیلی گفت: کشورهای غربی مشخصی مدعی رهبری جهانی هستند، به اخاذی و اعمال تحریم متوسل می‌شوند و تلاش دارند تا ارزش‌هایشان را به سایر کشورها تحمیل کنند، اما مسکو مخالف چنین سیاست‌هایی است.

پوتین گفت: متأسفانه بعضی از کشورهای غربی ادعای رهبری انحصاری جهانی می‌کنند. آنها به شدت هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل را نقض می‌کنند و به اخاذی، اعمال تحریم‌ها و فشارها متوسل می‌شوند و تلاش می‌کنند ارزش‌ها و آرمان‌های مبهم خود را به کل کشورها و مردم جهان تحمیل کنند... ما کاملا با چنین رویکردهایی مخالف هستیم.

پوتین خاطرنشان کرد، همکاری سیاست خارجی روسیه و چین عامل مهمی در زمینه مسائل جهانی است. رییس‌جمهوری روسیه استدلال کرد که پکن و مسکو دیدگاه‌های مشترکی در مورد مسائل کلیدی معاصر داشته‌اند.

23310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =