۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱

ایسنا نوشت: سیل یکی از بلاهای طبیعی محسوب می‌شود و در برخی کشورهای جهان وقوع سیل بیش از دیگر نقاط جهان است. این کشورها روش‌های خاصی برای کاهش خسارت‌های ناشی از سیل و همچنین مدیریت آن به عنوان منابع آبی آینده دارند.

سیل یکی از بلاهای طبیعی محسوب می‌شود و در برخی کشورهای جهان وقوع سیل بیش از دیگر نقاط جهان است. این کشورها روش‌های خاصی برای کاهش خسارت‌های ناشی از سیل و همچنین مدیریت آن به عنوان منابع آبی آینده دارند.

 در ادامه ۱۰ روش پیشگیری از خسارت‌های سیل و راهکارهای مقابله با سیل در آینده معرفی می‌شود:

۱- معرفی سیستم‌های هشداردهنده سیل

سیستم‌های هشداردهنده سیل می‌توانند زمان بیشتری برای انجام اقدامات در هنگام سیل ایجاد کنند و هشدار پیشگیرانه و از پیش برنامه‌ریزی شده می‌تواند تاثیرات ناشی از وقوع سیل را به طور قابل توجهی کاهش دهد. یکی از کشورهایی که در این زمینه اقدامات جدی انجام داده بریتانیا است که سیستم‌های هشداردهنده سیل خود را به مرور زمان تقویت کرده است.

۲- تغییر ساختار منازل و محل کار

لورنس واتراهوس، مهندس عمران و مدیر شرکت Pell Frischmannاظهار کرد: باید بر روی « انعطاف‌پذیری در مقابل سیل» تمرکز شود نه طرح‌های دفاع در برابر سیل. او بتن‌سازی کف و جایگزینی موادی مانند MDF و گچ تخته با مواردی قدرتمندتر را توصیه می‌کند. به نظر وی ما باید با سیل زندگی کنیم پس باید آمادگی رویارویی با سیل را داشته باشیم. پیشنهاد وی در این زمینه، ساخت خانه‌های ضد آب و انتقال سوکت‌های الکتریکی به مکان‌های بالاتر بر روی دیوارها است.

۳- ساخت سازه‌ها با ارتفاع بالاتر از سطح سیل

پروفسور دیوید بالمفورت، متخصص در مدیریت خطرات سیل در بریتانیا اظهار کرد: باید تمام ساختمان‌های جدید، یک متر بالاتر از سطح زمین برای جلوگیری از آسیب‌های سیل ساخته شوند. وی در ادامه افزود: مقابله در برابر سیل نیز باید با روش‌های نوآورانه‌ای برای کاهش خطر بلایای طبیعی باشد.

۴- مقابله با تغییرات اقلیمی

دانشمندان بر این باورند که تغییرات اقلیمی باعث افزایش بلاهای طبیعی شده است. پس تمامی کشورها باید به توافقنامه آب و هوایی پاریس وفادار باشند.

۵- افزایش هزینه‌های مقابله در برابر سیل

در برخی کشورها هزینه‌های خاصی برای مقابله با سیل اختصاص داده می‌شود. برای بهبود عملکرد در برابر وقوع سیل باید این ارقام تغییر کنند.

۶- حفاظت از تالاب‌ها و معرفی گیاهان و درختان در مهار سیل

ایجاد تالاب‌های بیشتر می‌تواند سرعت جاری شدن سیلاب را کاهش دهد و مانند اسفنج‌، رطوبت را در خود نگه دارد، اما اغلب این مناطق به دلیل توسعه کشاورزی و ساخت و ساز تخریب می‌شوند. پس توقف جنگل‌زدایی و تخلیه تالاب‌ها روشی مهم در کاهش سیل محسوب می‌شوند.

۷- بازگرداندن رودخانه‌ها به حالت طبیعی خود

بسیاری از کانال‌های رودخانه در گذر زمان به منظور بهبود قابلیت حمل و نقل مناسب تغییر کرده‌اند. برگرداندن این کانال‌ها به صورت طبیعی خود جریان سیلاب را کاهش خواهد داد.

۸- مناطق ذخیره‌سازی آب

در برخی کشورها برای استفاده از سیل‌ها و افزایش منابع آبی، مخازنی برای جمع‌آوری سیلاب‌ ایجاد شده است. یکی از این مناطق بریتانیا است که مخازن خاصی در خیابان‌ها ایجاد کرده است.

۹- بهبود شرایط خاک

مدیریت نامناسب خاک، ماشین‌آلات و سم حیوانات بر روی زمین می‌تواند سبب فشرده شدن خاک شده و در نتیجه به جای جذب آب و نگهداری از آن، آب بلافاصله خارج شده و در واقع مانعی در جذب سیلاب‌ محسوب می شود.

۱۰-ایجاد موانع در مسیر سیلاب­ها

آژانس محیط زیست بریتانیا برای کاهش ورود سیلاب، موانع متحرکی در مسیر خطر سیل ایجاد کرده است. این موانع موقت می‌تواند به روش دفاعی دائم در برابر سیلاب نیز تبدیل شود. فرانک کلی، مدیر عامل شرکت UK Flood Barriers ساختاری هوشمند در این موانع ایجاد کرده که به طور خودکار در زمان لازم، عملکرد مورد نیاز را اجرا می‌کند.

۴۲۴۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =