چرا صادق خرازی یک واحد آموزش پروتکل رفتاری برای نمایندگان مجلس پیشنهاد کرد؟

مشرق نوشت: خرازی با بیان این که موشک قدرت بازدارنده است، گفت: معتقدم داشتن تکنولوژی هوافضا از نان شب برای مردم ایران واجب‌تر است.

سید محمدصادق خرازی با اشاره به آداب دیپلماسی گفت: تفاوت دیپلمات با سیاستمدار این است که سیاستمدار صریح و آشکار صحبت می‌کند، اما دیپلمات به گونه‌ای صحبت می‌کند که هم تاثیر خودش را بگذارد و هم حرفش را بزند. هم صریح صحبت کند و هم طرف مقابل ناراحت نشود و بتواند به گونه‌ای سخن بگوید که حدیث نفس یک ملت را که به نمایندگی از آن‌ها با خارجی‌ها صحبت می‌کند به گونه‌ای جا بیندازد که مخاطبش بتواند بفهمد. در زمان مذاکرات سیاسی دوجانبه یا چندجانبه از خنده‌های بیجایی استفاده می‌کردیم که در این مدت خنده، بتوانیم فکر کنیم و پاسخ طرف مقابل را بدهیم.
وی با بیان اینکه در کدام محله تهران زندگی می‌کند، افزود: من در مرز بین قیطریه و شمیران زندگی می‌کنم، در تهران متولد شدم و امیدوارم که همسایه‌های من از من ناراضی نباشند، نمی‌توانم خودم از خودم تعریف کنم

دبیر کل حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی در برنامه «بوستان گفت‌وگو» از رادیو تهران درباره بیانیه گام دوم گفت: اقتدار، قدرت، عظمت و پیشرفت واژه‌هایی است که به صورت حماسی و مثبت در ذات مردم ایران که مورد توجه رهبری در بیانیه اخیر ایشان بوده است. فردوسی هیچ وقت نمی‌گوید من نمی‌توانم راه بروم و می گوید ضعف در بازوهایم نیرو گرفته است. پیام دوم که تحت عنوان گام رهبری بود، رهبری با مردم و جامعه خودش شفاف صحبت می کند، گام دوم پیامی به آینده است. از گذشته سخن می‌گویند، مانند پلی گذشته را به دغدغه‌های آینده متصل می‌کنند. آرمانهای آینده مردم و جوانان را مورد هدف قرار می‌دهند، پیروزی‌ها و دستاوردها را به عنوان یک اصل اساسی در جامعه انقلابی خودشان مطرح می‌کنند، اینها مسائلی است که در گام دوم نهفته است. گام دوم به نحوه زندگی مردم اشاره دارد و اینکه دغدغه‌های‌مان نسبت به مردم جهان چگونه باید باشد.
وی افزود: گام دوم افق بسیار گسترده‌ای را برای آینده باز می کند. رهبری انقلاب به عنوان هادی مردم و به عنوان کشتیبان کشتی انقلاب در دنیای طوفان زده امروز با قدرت، همت و با اقتدار و صلابت به فردای مردم نگاه می کند و توصیه هایی که برخوردار از تجربه های تلخ و شیرین این مردم می‌شود، مطرح می‌کند.

مدیر وبگاه رسمی دیپلماسی ایرانی درباره مناسبات ایران و آمریکا گفت: تاریخچه دیپلماسی ما نشان می دهد کشورهایی که روزی به ما تجاوز کردند، اما در حال حاضر با ما رابطه دارند از جمله شوروی سابق، روسیه به کشور ایران حمله کرد و بخش های عمده ای از سرزمین ما را جدا کرد و هنوز هم دارای روابط قابل تاملی است. ما در دوره ای از تاریخ با هندوستان درگیر بودیم اما در حال حاضر هند روابط خیلی خوبی با ما دارد. انگلستان یک کشور استعماری است که در تمام موقعیت های سیاسی و بین المللی استعمار انگلیسی، هدفش تخریب مفاهیم ارزشمند انقلاب ملت ایران در مبارزه با نفت و ویژگی‌های ارزشمند ملت ایران بود، اما همین انگلیسی ها از ظرفیت زمان استفاده کردند و زیرک عمل کردند و توانستند مناسبات دیپلماتیک خودشان را با ایران داشته باشند. آمریکایی‌ها ضربه بزرگی از ایرانی‌ها خوردند، هدف انقلاب اسلامی مشخص بود، انقلاب اسلامی دنبال چالش نبود بلکه دنبال واقعیت های ارزشمند بود و می خواست استقلال و آزادی داشته باشند، این پیام انقلاب ایران بود که توسط خیلی ها شنیده شد و آنها با زرنگی توانستند خودشان را جا بیندازند و مفهوم سازی کنند در ۴۰ سال گذشته فراز و فرود داشتیم ولی بالاخره روابط داشتند. در جنگ فرانسه به صدام کمک نمی کرد؟ در جنگ انگلستان و آلمان ها به صدام کمک نمی کرد؟ در جنگ خیلی از کشورها پشت خصمی به عنوان دشمن بعثی ما نبودند؟ چرا ما با آنها رابطه داریم؟
وی گفت: قاعده عقلانی هر کشوری این است که بتواند روابط و مناسبات منطقه ای خودش را با کشور متنفع‌الفی خودش داشته باشد و بتوانند کار را دنبال کنند. هدف ما درگیری با دنیا نبوده در کشور ما دیپلماسی را بهانه برخوردهای قهرآمیز قرار ندادیم و پسندیده نیست که دستگاه دیپلماسی یک کشوری به بهانه دیپلماسی مناسبات قهرآمیز را با دنیا داشته باشد، در هیچ جای دنیا قابل فهم نیست. در همه جای دنیا یک پیام است آن هم این است که ملتها بتوانند باهم روابط صلح آمیز و مسالمت جویانه داشته باشند، نه اینکه ملت ها را طوری تحریک کنیم که زندگی پر از درگیری‌های خشونتی و خشونتهای ذاتی که در مناسبات انسان ها با هم تعریف می‌شود پیدا کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا جایی که مدیران و مسئولان عملکرد خوبی نداشتند و حتی این افراد به علت نایکارآمدی از سمت خودشان برکنار می شوند، بعضاً در جاهای مهم‌تری به کار گرفته می شوند به نظرتان یک مسئول نباید تاوان تصمیمات اشتباه خودش را بپردازد؟ افزود: ما گرفتار یک سیکل بسته مدیریت در کشور هستیم، ما نمی توانیم نفی کنیم که بالاخره آن جسارت و مناعت طبع و قدرت عمل جوان در موقعیت خودش قابل مقایسه با شخصیت ها و چهره هایی که عمری از آنها گذشته نیست، نیروی جوانی که قدرتمند است و با نیروی عمیق، وارد کار شود.
خرازی ادامه داد: موفقیت ما در حماسه دفاع مقدس چه چیزی بود؟ یکی از علت های موفقیت ما در دفاع این بود که فرماندهان ما جوان بودند نیروهای کارآمد جوان بودند و با این جوانی توانستند قدرت بسیار برتری را بدست بیاورند، اگر ما با این نگاه جلو رویم تردید نکنید که در همه صحنه ها نیروهای ملی ما موفق می‌شوند.
خرازی در ادامه با پاسخ به این پرسش که به نظرتان بزرگنمایی دستاوردهای اقتصادی برجام ناشی از نگاه ساده انگارانه بود یا با هدف سیاسی انجام شد؟ توضیح داد و افزود: برجام یک واقعیت است، ما وارث یک فعل و انفعالاتی در جهان پیرامون‌مان بودیم که این برجام به یک باره با تحولات ژئواستراتژیک در منطقه صورت گرفت و خاستگاه جهانی ما را تغییر داد، لذا ما باید اینها را درک کنیم و بپذیریم آن جاهایی که من مخالف بودم. ما در برخی جاها یک غلوهایی کردیم و این باعث یک سری درگیری برای ما شده است. دقیقاً همان زمان تلقی و تصورشان بر این بود که همه چیز به برجام وصل است تا آب خوردن مردم ایران را به برجام وصل کنند و این به نظر من یک اشتباه استراتژیک است در حالی که ما نباید این کار را می کردیم ما در حقیقت باید با صلابت و قدرتمندانه روی مواضع انقلابی خودمان پافشاری می کردیم اینجا در مذاکرات برجام جایگاه مردم کجا قرار داشت؟ باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و به مردم بگوئیم در این زمینه ها اشتباه کردیم و اگر اشتباه نمی کردیم امروز خیلی دستاوردهای زیادی هم نداشتیم مردم ما نمی‌خواهند ما را محاکمه کنند.

وی گفت: مردم از ما یک چیز می خواهند و آن هم اینکه صادقانه درباره چالش‌های‌شان و گرفتاری‌هایشان صحبت شود، آن چیزی که در مناسبات برجام مهم است اینکه ما خیلی از مسائل را به برجام وصل کردیم، نه نان مردم به برجام وصل بود و نه آب مردم به برجام وصل بود. من به عنوان کسی که در طول مذاکرات برجام قبل از اینکه این دولت سر کار بیاید و بعد از به سر کار آمدن این دولت در زمانی که مذاکرات در اروپا انجام می شود تا روزی که مذاکرات به نتیجه رسید در کنار دوستان بوده‌ام، مفاهیمی که آنها در زندگی شان داشتند را من خوب درک می کردم، اما نکته مهم اینجاست که ما چقدر به برجام کمک کردیم که بتوانیم مدیریت بحران کنیم. ما در ماجرای برجام مدیریت بحران نکردیم اینها نکاتی است که به نظر من باید به عنوان دستاوردهای انقلاب بزرگان آن را بررسی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در صفحه اجتماعی تان درباره جنجالی که بعد از سلفی گرفتن نمایندگان مجلس با خانم موگرینی رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت، یک واحد آموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی برای نمایندگان مجلس تدارک می دیدید که وجاهت نمایندگان محترم دستمایه ی نقد قرار نمی‌گرفت، شما این پیشنهاد را به عنوان ایده شخصی مطرح کردید یا چنین تجربه ای در بقیه جاهای دنیا وجود دارد؟ افزود: این ایده شخصی من است که آن را تجربه هم کرده ام، شما می خواهید در جامعه تان مردم نقش داشته باشند شما می خواهید در جامعه تان مجلسی داشته باشید که معتبر باشد، این کشور کشور حافظ و سعدی و فارابی است، ایرانی‌ها در زایش و رویش تاریخ اندیشه و علم نقش اساسی داشتند وقتی ما صحبت از این می کنیم رفتار ما هم باید با آنها آمیخته باشد. مردم اینها را نمی‌پذیرند که یک کسی به عنوان خردمند سیاسی و متفکر و صاحب اندیشه رفتاری از خودش نشان دهد که این رفتار باعث سنجش و صدمه روحی شما شود همان اندازه که باید منطقی رفتار داشته باشند از گوهر خودبینی و تضاد و دوگانگی خارج باشد و به مبانی رفتاری و اعتقادی که خودشان باور دارند برسد و فکر کند این برای مردم ما یک ارزش است کار بسیار زشتی بود که در مجلس صورت گرفت وقتی که همه شروع به سلفی گرفتن کردند.
خرازی درباره اینکه چه قدر اهل طنز و نشست و برخاست با طنزپردازان است، گفت: من معروف هستم در جلسات که بسته نیستم، آدمی هستم که هم طنز نقد می‌کنم هم طنز می بافم و در مناظره، معارفه و مباحثه طنزپرداز هم هستم.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان در پایان اظهار داشت: معتقدم موشک قدرت بازدارنده است و معتقدم داشتن تکنولوژی هوافضا از نان شب برای مردم ایران واجب تر است و افتخار می کنم به همه مردان و زنان ایران که در هر قسمت این سرزمین تلاش کردند که هویت و ماهیت ایرانی را داشته باشند و حفظ کنند.

2323
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1254325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =