۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

ایرنا نوشت: اسناد و مدارک تاریخی و علمی متقن نشان می‌دهد که نام پهنه آبی در جنوب کشور همیشه خلیج‌فارس بوده است، هرچند طی دو تا سه دهه اخیر برخی کشورهای عربی با رویکردی احساسی، مغرضانه و تحریک‌آمیز برای تحریف این نام مقدس در تلاش‌اند و البته با وجود مدارک معتبر کاری از پیش نخواهند برد.

ایران با دارا بودن سه پهنه آبی در شمال (دریای خزر) و جنوب (خلیج‌فارس و دریای عمان) کشوری دریا محور بوده است، اسناد تاریخی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها همواره به دریا توجه ویژه‌ای داشته‌اند و به اعتقاد کارشناسان امر شیوه زیست دریا محور و به عبارتی تمدن دریایی را شکل دادند.
در این میان پهنه آبی خلیج‌فارس به دلایل استراتژیک همیشه مورد توجه بوده است، در دوره کهن اقوام ایرانی بنام «پارس» در کنار این پهنه آبی زندگی می‌کردند ازاین‌رو به آن دریای پارس گفتند و چون زبان رسمی کشور فارسی است، در تمام اسناد و مدارک خلیج‌فارس نامیده شد.
این نام قرن‌هاست که به این دریای بزرگ اطلاق می‌شود اما چند سالی است که برخی کشورهای عربی به‌صورت کاملاً مغرضانه و احساسی قصد تحریف آن را دارند و حتی در تلاش بودند تا با جلب نظر اعضای کمیته نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی فعال در سازمان ملل، دو نام مختص ایران و کشورهای عربی برای آن انتخاب کنند که مورد موافقت قرار نگرفت.
با توجه به اسناد و مدارک تاریخی و علمی موجود در دنیا؛ خلیج‌فارس همیشه خلیج‌فارس بوده که بنا به گفته عباس مجتهدی مشاور ارشد و عضو شورای مرکزی مطالعات خلیج‌فارس 99 درصد از اسناد تاریخی دنیا نام خلیج‌فارس را تائید می‌کنند و آن یک درصد باقی‌مانده هم ناشی از اشتباهات جغرافیایی است.
مجتهدی که روز گذشته در نشست علمی به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس در سازمان نقشه‌برداری کشور سخن می‌گفت اظهار داشت: اسناد علمی، تاریخی و جهانی بسیار مهمی در مرکز مطالعات خلیج‌فارس در رابطه با هویت نام خلیج‌فارس وجود دارد که این نام را برای این خلیج، اثبات می‌کند. اولین سند در این زمینه نیز سنگ‌نوشته‌ای از زبان داریوش هخامنشی است که به نام دریای پارس در آن اشاره شده است و هم‌اکنون در موزه نگهداری می‌شود.
وی افزود: مقدس‌ترین سند در اثبات نام خلیج‌فارس، حدیثی است معتبر از پیامبر اکرم (ص) که اشاره شده به بحر فارس» که در اسناد تاریخی معتبر اهل سنت هم موجود است. این اسناد در کمیته جهانی نام‌های جغرافیایی سازمان ملل متحد (UNGGEN)، انجمن IHO (انجمن هیدروگرافی جهانی) و سایر تشکل‌های بین‌المللی نیز با نام خلیج‌فارس ثبت شده است.
با توجه به اهمیت این پهنه آبی، روز دهم اردیبهشت‌ماه روزی که پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس اخراج شدند در تقویم رسمی ایران به نام روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده است.
10 اردیبهشت روزی افتخارآمیز در تاریخ ایرانیان است، در 22 تیرماه 1384، هیات دولت مصوبه‌ای را تائید کرد که به‌موجب آن دهم اردیبهشت هرسال، «روز ملی خلیج‌فارس» نام گرفت. این روز یادآور ازخودگذشتگی‌های ملت ایران و فرار اشغالگران متجاوز پرتغالی بعد از 117 سال تسلط بر سواحل جنوبی کشور (21 آوریل 1622 میلادی) است.
البته گویا بعد از خروج آن‌ها داستان تمام نشده و دشمنان دست از سر این نگین آبی برنداشته‌اند، حدود دو تا سه دهه است که کشورهای عربی اطراف خلیج‌فارس درصدد دست‌درازی به این پهنه آبی هستند و تلاش می‌کنند تا نام آن‌ها تحریف کنند در حالیکه بر اساس اسناد و مدارک تاریخی و علمی خلیج‌فارس همیشه خلیج‌فارس بوده است.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور نیز امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: درباره حفظ نام خلیج‌فارس نباید احساسی عمل کنیم بلکه باید در محافل بین‌المللی با سند و مدرک صحبت کنیم و با این رویه مجامع بین‌المللی به اسناد و مدارک مراجعه می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند.
مسعود شفیعی اظهار داشت: به‌عنوان مثال حدود 10 سال پیش از طرف برخی کشورهای عربی و حتی رژیم اشغالگر قدس نام خلیج‌فارس تحت‌الشعاع قرار گرفت و پیشنهادی را در یک کارگروه فرعی مطرح کردند تا وارد کارگروه اصلی شود، پیشنهاد داده بودند که برای خلیج‌فارس دو نام در نظر گرفته شود یکی همان خلیج‌فارس برای ایران و خلیج عربی برای کشورهای سواحل جنوبی آن‌؛ که این پیشنهاد مورد موافقت کمیته نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی قرار نگرفت و رد شد.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور تأکید کرد: اعضای کمیته به اسناد و مدارک تاریخی و علمی توجه دارند و از آنجا که مدارک مستدلی وجود دارد و نشان می‌دهد که نام این پهنه آبی، همیشه خلیج‌فارس بوده ازاین‌رو این پیشنهاد مورد موافقت کمیته نام‌نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی قرار نگرفت.
وی اظهار داشت: بر اساس اسناد و مدارک مهمی که در زمینه مراودات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران وجود دارد همیشه از نام خلیج‌فارس استفاده شده است، ازاین‌رو هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا مستندات بسیار قوی است.
شفیعی گفت: در این دو تا سه دهه اخیر برخی کشورهای عربی با رویکردی احساسی، مغرضانه و تحریک‌آمیز تلاش می‌کنند تا از نام دیگری برای خلیج‌فارس استفاده کنند که از نظر ما حتی اهمیت پاسخ دادن هم ندارد چون مدارک تاریخی و علمی نشان می‌دهد که بیهوده تلاش می‌کنند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =