باز هم لبخند ظریف؛ جنگ یا مذاکره؟

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به نیویورک سیاست خارجی جمهوری اسلامی را تشریح کرد.

ابولفضل خدایی:  دکتر محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان،  سوم اردیبهشت ماه برای شرکت در نشست " روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح " در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفت. سفری پرحاشیه که هم در داخل کشور و هم خارج از مرزها سر و صدای زیادی به پا کرد تا جایی که وزارت خارجه آمریکا درباره مصاحبه های وزیر خارجه با رسانه های خبری آمریکا ابراز نگرانی کرد. سفر ظریف از آنجایی با حواشی همراه شد که عده ای در داخل اعلام کردند که او برای مذاکره رفته است و برخی بر طبل جنگ کوبیدند.

خبرگزاری خبرآنلاین در پرونده ای سفر ظریف به نیویورک را بررسی کرده است که از نظر می گذرانید:

سفر وزیر خارجه کشورمان در هفته گذشته با همراهی غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین المللی نیز ظریف انجام شد. این سفر با معرفی مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز همراه بود. (اینجا) 

وزیر امور خارجه هدف از این سفر را در راستای دیپلماسی عمومی،  رسانه ای عنوان کرد ، مبنی بر اینکه خصومت ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی باید به دنیا مخابره شود.

بر همین اساس ظریف در بدو ورودش به نیویورک درباره اقدام نفتی آمریکا گفت: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است، آمریکا نه تنها خودش دزدی می‌کند و بر سر گردنه ایستاده بلکه به بقیه هم می‌گوید شما اگر همراه من دزدی نکنید، مجازات خواهید شد. وی همچنین افزود: کشوری پیدا شده است و به دیگران می‌گوید شما حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده، اجرا کنید و پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته است اگر این قطعنامه را اجرا کنید، شما را مجازات می‌کنم. (اینجا)

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در توئیتی نوشت: افزایش تروریسم اقتصادی علیه ایرانی‌ها، نشان‌دهنده هراس و نومیدی توطئه‌گران رژیم آمریکا و دست‌نشانده‌هایش است. (اینجا)    

اما جنجالی ترین بخش این سفر مطرح کردن تبادل زندانیان ایران و آمریکا بود که توسط وزیر خارجه کشورمان مطرح شد و واکنش های مختلفی را در بر داشت. آمریکا با آن مخالفت و وزیر خارجه انگلستان آن را تاکتیک دیپلماتیک نامید. (اینجا)    

در همین حال یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به پیشنهاد ظریف واکنش نشان داد و گفت: ما از اظهارنظرهای اخیر ظریف در جلسه یک سازمان غیردولتی در نیویورک در خصوص آمریکایی‌هایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند، اطلاع داریم. (اینجا)

در همین راستا یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس به سخنان وزیر خارجه ایران درباره تبادل زندانیان واکنش نشان داد. وی گفت: رسیدگی به تمامی ایرانیان انگلیسی که در ایران بازداشت شده‌اند، از جمله خانم زاغری-راتکلیف، برای دولت (انگلیس) یک اولویت است.  (اینجا)

این موضوع باعث واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز شد. سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص موضوع تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی گفت: پیشنهاد تبادل است نه مذاکره.

وی افزود : با پیشنهاد دکتر ظریف، آمریکا که همواره از این موضوع بعنوان اهرم تبلیغاتی جهت ایران هراسی استفاده می کرد منفعل شد و با پاسخ آمریکا ثابت شد که اشک تمساح می ریزند و حتی مخالفین ایران هم به آن اعتراف کردند.  (اینجا)    

اما حواشی این سفر تنها به مساله تبادل زندانیان نبود بلکه ظریف در مصاحبه های خود از تیم B رونمایی کرد که با واکنش جدی مقامات ایالات متحده و رسانه های خبری دنیا مواجه شد.

ظریف در مصاحبه ای با خبرنگار رویترز اظهار داشت: به اعتقاد او دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست اما ممکن است به یک مناقشه کشانده شود.ظریف همچنین گفت که تیم (ب) از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، ترامپ را به مناقشه با ایران بکشانند. (اینجا)    

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در ادامه بار دیگر به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران اشاره کرد و در توئیتی نوشت: جان بولتون و تیم بی می‌گویند که مردم ایران شایسته‌ وضعیتی بهتر هستند، ولی در عین حال اعتراف کرده اند که به دنبال توهم خود برای تغییر نظام، مردم ایران را آماج تروریسم اقتصادی و حتی جنگ قرار داده ند. آیا دونالد ترامپ اجازه خواهد داد آنها رویای خود برای یک جنگ بی‌پایان دیگر را محقق کنند؟ (اینجا)

اما نوبت به سخنرانی ظریف در نشست "روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح" در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. سخنرانی که با ادبیات خاص چهره ایران را به جهانیان معرفی کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چند جانبه گرایی را تنها راه حل برای حمایت از صلح دانست و با تاکید بر حمایت همیشگی ایران از دیپلماسی، فهرستی از اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را برای جهانیان برشمرد.

ظریف تصریح کرد: ایران همیشه از چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح حمایت کرده است. من امروز به اینجا آمده ام تا اعلام کنم تلاش های دیپلماتیک جمعی دیگر فقط یک گزینه خردمندانه نیست، بلکه تنها راه حل است؛ حتی اگر زمانی در سیاست بین الملل نظام تک قطبی وجود داشت، دیگر قطعا از بین رفته است.

وی ادامه داد: برای دفاع از چندجانبه گرایی، لازم است مانع دستیابی آمریکا به منافع مورد تصورش از اقدامات غیرقانونی آن کشور شد و با قوت تمام هرگونه فشاری را که به دیگران وارد می آورد تا حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند، رد کرد.

وی در پایان افزود: در رد یکجانبه گرایی، همه ما مسئولیت داریم تا به صورت دسته‌جمعی هر دولتی را برای عواقب هر گونه بی‌قانونی آن مسئول بدانیم. (اینجا)    

اظهارات جنجالی ظریف از کجا شروع شد؟
اما برنامه بعدی ظریف شرکت در در انجمن آسیایی نیویورک بود که در این نشست تبادل زندانیان را مطرح کرد. ظریف در این مصاحبه تبعیت کشورها از تحریم های یکجانبه آمریکا را اجباری دانست و گفت آمریکا میز را ترک کرده است. میز همانجاست. ما با کشورهای دیگر که همگی منافعی داشتیم و با هم رقابت می کردند، به بهترین قراری که می توانستیم رسیدیم.

ظریف افزود: این یک سیاست خطرناک است که آمریکا پیگیری می کند، نه تنها قطعنامه شورای امنیت را نقض می کند، بلکه دیگران را به چنین تخلفی دعوت می کند. تحریم های این دوره کاملا متفاوت هستند چون هیچ مبنایی از سوی شورای امنیت وجود ندارد.

وی ادامه داد:  تیم 'ب' (بی بی، بن سلمان، بن زاید و بولتون ) از اول برجام را نمی خواستند. من به اینها تیم 'چهار ب' می گویم. ما قراردادی نوشتیم که با دقت وارد جزییات شده بود اما حالا ترامپ می گوید که قرارداد بهتری می خواهد. او نمی تواند چنین قراردادی را دیکته کند.  (اینجا)

در همین راستا رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از وزیر خارجه ایران به خاطر تعهدش به چندجانبه گرایی و شرکت در نشست عالی رتبه بزرگداشت و ارتقای روز بین المللی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح قدردانی کرد.

مونیکا گرایلی گفت: تاکید بر نقش این مجمع در حل مشکلات جهانی موضوعی بود که در دیدار وزیر امور خارجه ایران و رئیس مجمع عمومی مطرح شد. (اینجا)    

موضوع دیگری که بازتاب های زیادی داشت جنایت عربستان بود که وزیر خارجه کشورمان نیز به آن واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: بعد از چشم بستن به روی مثله کردن یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی، حالا عربستان سر ۳۷ نفر را در یک روز از تن جدا می‌کند - و حتی یک نفر را دو روز بعد از عید پاک به صلیب می‌کشد - کوچکترین صدایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود. عضویت در "تیم B" - بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و بنیامین نتانیاهو - باعث مصونیت در برابر ارتکاب به هر جنایتی می شود. (اینجا)

اما گفتگوی بعدی ظریف مصاحبه با شبکه سی بی اس بود. وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه تاکید کرد که هر کشوری که با ایران محترمانه برخورد کند با آن مذاکره می کنیم. در این گفتگو موضوعات دیگری چون تبادل زندانیان و توافق هسته ای مورد بحث قرار گرفت. (اینجا)    

ظریف همچنین طی اظهاراتی پیرامون مذاکره بین آمریکا و ایران گفته بود که ایران به آمریکا پیشنهاد مذاکره نداده، بلکه پیشنهاد آنها را پاسخ داده است. (اینجا)    

ظریف در حاشیه سفر خود با همتای ونزوئلایی خود دیدار کرد.  وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به تلاش های ایران برای گسترش روابط اقتصادی با ونزوئلا، بر تداوم حمایت ایران از این کشور و عدم دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا، لزوم رعایت حقوق بین الملل و همکاری و هماهنگی ایران با  دیگر کشورهایی که مخالف یکجانبه گرایی در نظام بین الملل هستند، تاکید کرد. (اینجا)    

اما ایستگاه بعدی ظریف حضور در شبکه محبوب ترامپ یعنی فاکس نیوز بود. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 'تیم ب' آمریکا را به سوی جنگ پیش می برد، گفت: پیام اقدامات دولت ترامپ این است که آمریکا قابل اعتماد نیست. حداقل خواسته تیم بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید تغییر نظام است و افزود: همه اینها نشان داده اند که علاقمند هستند آمریکا را به یک درگیری بکشانند. من باور ندارم که رئیس جمهوری ترامپ این را بخواهد. من معتقدم که رئیس جمهوری ترامپ، در مسیر وعده انتخاباتی خود در نکشاندن آمریکا به جنگی دیگر حرکت می کند .وزیر امورخارجه در پاسخ به بخش مربوط به ادعای کشته شدن نزدیک به ۶۰۰ سرباز آمریکایی در عراق هم ، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هرگز آمریکایی ها را نکشته است.

ظریف درباره نگرانی غرب از برنامه موشکی ایران گفت: زبان قطعنامه ۲۲۳۱ درباره موشک های بالستیک بسیار روشن است که ایران توسعه نخواهد داد موشک هایی که برای توانایی حمل کلاهک های هسته ای طراحی شده باشد. ما هیچ موشک نظامی را برای این کار طراحی نکرده ایم. (اینجا)

ظریف در پایان برنامه های خود در بین خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان و حاشیه های مطرح شده پاسخ داد. (اینجا)    

لازم به ذکر است که مصاحبه ظریف با رسانه های آمریکایی با واکنش هایی هم روبرو شد. مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به مصاحبه وزیر امور خارجه ایران درباره جنگ طلبی بولتون این سخنان کاملا مضحک بوده و این سخنان پروپاگاندا و ارائه اطلاعات غلط از سوی ایران است و سیاست رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران پیش از آنکه من به دولت ملحق شوم کاملا شفاف بوده و این سیاست اعمال حداکثر فشار به ایران برای تغییر رفتارش است و فکر می‌کنم که این سیاست تاثیر گذار خواهد بود.  (اینجا)

انور قرقاش نیز وزیر مشاور در امور خارجه امارات در پست توئیتری مدعی شد: حمله ظریف به مقامات اماراتی و سعودی مردود بوده و بیانگر ناتوانی در منطق است. (اینجا)

در طرف دیگر کارشناسان داخلی سفر فشرده ظریف به نیویورک را نقطه عطفی در تاریخ دیپلماسی ایران قلمداد می کنند و معتقدند که این هنر دیپلماسی محمدجواد ظریف است که قادر است به صورت هوشمندانه مقابل زیاده خواهی های آمریکا ایستادگی کند.

در همین راستا فریدون مجلسی دیپلمات اسبق کشورمان در مصاحبه ای به خبرآنلاین گفت: آقای ظریف در این سفر مانند همیشه با مصاحبه ها و اقدامات خود ترمزی در مقابل اقدامات تهدید آمیز کشید که شاید بتواند به غیر از جنگ راه حل دیگری را برای ایران بگشاید. اما منتقدین به اقدامات او در جهت تخریب او گام بر میدارند در حالی که ظریف به دنیا می گوید که ما مردمان جنگ طلبی نیستیم. (اینجا)    

علی اصغر زرگر نیز در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشت: سفر دکتر ظریف به نیویورک برای شرکت در کنفرانس صلح و دیپلماسی چندجانبه در بحبوحه افزایش تنش ها میان تهران و واشنگتن، اهمیت سفر و دلایل و اهداف دستگاه دیپلماسی از انجام آن را افزایش داده است. وی گفت: قصد اصلی ظریف از مصاحبه با فاکس نیوز انداختن تقصیرها به تیم مشاوران ترامپ بود. گروه بی از دید ظریف اتش بیار اصلی معرکه در روابط ایران و آمریکاست.  (اینجا)    

در نهایت وزیر خارجه با دیپلماسی عمومی، افکار عمومی دنیا را به سمت جنایت تیم بی متوجه کرد و نشان داد که ایران جنگ طلب نیست بلکه به دنبال صلح در جهان است.(اینجا)

در همین باره فریدون مجلسی در مصاحبه ای با خبرآنلاین گفت، ظریف با اقدامات به جای خود در نیویورک ترمز جنگ را کشید.(اینجا)

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • RO ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    10 4
    چه فایده هرچی ظریف درست کنه بعدش پاش به ایران برسه هزارجور تهمت و به مجلس میکشونن و اخر سر هم همه چیو سرش میشکنن و در نهایت میگن دیدید گفتیم مذاکره اشتباس
    • US ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      1 9
      میشه تنها یک مورد از چیزهای را که درست کرده مثال بزنید شش سال برنامه و بودجه کشور نابود شد فقط بخاطر مذاکرات
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      1 5
      گرين كارت برو بچ ها از ما بهتران را درست كرده
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    2 3
    باز هم یک سرگرمی جدید
  • وطن خواه IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    1 1
    کاش ی چند روز حرف نزنه قیمت ها چند روز بالاتر نرند
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    10 0
    این کشور هیچ وقت درست نمیشه. هیییییچ وقت!!!