۱۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰

مردم دیگر لیستی رأی نمی‌دهند

امیررضا واعظ‌آشتیانی
مردم دیگر لیستی رأی نمی‌دهند

در مورد این‌که چه طیف‌هایی پا به عرصه انتخابات مجلس می گذارند و آیا خط سومی شکل خواهد گرفت یا خیر؟ باید گفت ما شاهد آن بودیم که گروهی تحت عنوان مستقلین آمدند اما تنها در حد شعار بوده و در فضای سیاسی به سمت و سوی خاصی گرایش پیدا کردند. اسم خودشان را گذاشتند مستقلین، در صورتی که اصلا همچین چیزی نداریم؛ گروه سیاسی دیگری در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری با نام تدبیر، امید و اعتدال وارد شدند که عملکرد و گفتمانشان اعتدالی نبود و مجددا همان فضا تکرار شد.

در کشور فضای تکراری سیاسی داریم. چیزی هم به عنوان نگاه جدید سیاسی را شاهد نیستیم؛ هر از گاهی گروه سیاسی جدید تشکیل شده و مانیفستی هم برای خود طرح می‌کنند اما در آخر چیز جدیدی در این مانیفست دیده نمی‌شود. این نشان دهنده آن است که گروه‌های سیاسی به سمت اندیشه‌ورزی و ترمیم نگاه‌های‌شان نرفته‌اند. یعنی به این سمت نرفته‌اند که نگاه‌های‌شان را با خواسته‌های مردم همسو کنند و راه‌های محقق کردن نگاه‌های مردم را ترسیم کنند.


در نتیجه، اگر انتخابات آینده لیستی نباشد – که بعید می دانم مردم لیستی رای بدهند- افراد جدیدی را با نگاه های جدید شاهد نیستیم. مگر این‌که این فضا ایجاد بشود و گروهی سیاسی  که فعلا حضور دارند، از خودمحوری، تکرار مهره‌های سوخته و انتخاب نیروهای ناکارآمد دوری کنند و به سمت انتخاب نیروهای کارآمد با اندیشه‌های انقلابی بروند. اگر به این سمت بروند، می‌شود امیدوار بود که در دوره بعد انتخابات مجلس، نیروهایی با این دیدگاه و خلاقیت حضور پیدا کنند.

لیستی رای دادن مردم در گذشته اثر مثبتی نداشته است. به اعتقاد من –شاید هم اتفاق نیفتد- مردم با تدبیرتر رای خوهند داد. چرا که رای آن ها سرنوشت خودشان و مملکت را رقم می‌زند؛ اشتباه گذشته مردم این بود که به طیف‌ها رای می‌دادند.مردم اگر بدانند که این رای، سرنوشت خودشان را رقم می‌زند و تا چه حد در سرنوشت کشور تاثیر دارد، هیچگاه به یک لیست بدون شناخت رای نمی‌دهند. سرنوشت مردم دست خودشان است. اگر می‌خواهند افرادی انقلابی، فکور، جسور و کارآمد روی کار بیایند، حتی شده به پنج نفر هم رای بدهند، رأی می دهند.

البته بعضی گروه‌ها مردم را در فشاری سیاسی قرار دادند که می‌گویند اگر به یک گروه سیاسی رای ندهید، گروه رقیب وارد می‌شود. بخشی از مردم هم باور می‌کنند. فرض می‌کنیم که از رقیب هم وارد شد. چه اشکال دارد؟مگر نه این‌ که مجلس محل تبادل افکار است؟ بگذارید عقلای آن طرف بیایند. دلیلی ندارد که ۳۰ نفر از جناحی بیاید که ۱۵ نفر از آن‌ها فاقد کارآمدی باشند. تحلیل من این است که گروه‌های سیاسی می‌توانند با معرفی این دسته نیروها،  نقش مهم و اساسی در انتخابت ایفا کنند.

* فعال سیاسی اصولگرا

۲۳۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =