رسانه‌های جهان درباره تصمیم ایران چه نوشتند؟

۶۰ روز اعلام ضرب الاجل به اروپا از سوی رئیس جمهور کشورمان، تیتر رسانه های خبری دنیا شد. در اینباره مقامات فرانسوی بسیار ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از یک سال ملاحظه امروز جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطع گستاخی های ایالات متحده را به روشنی داد. (اینجا) در همین باره شواری عالی امنیت ملی طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد: پنجره ای که اکنون در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی  باز نخواهد بود، و مسئولیت شکست برجام و هرگونه تبعات احتمالی آن به طور کامل بر عهده آمریکا و اعضای باقی مانده در برجام قرار خواهد داشت.(اینجا)

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان پس از اعلام موضع رسمی ایران درباره برجام در توئیت خود نوشت:  در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ، ایالات متحده از برجام خارج شد، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرد و دیگران از جمله سه کشور اروپایی را برای انجام اقدام مشابه، تحت فشار قرار داد. پس از یک سال شکیبایی، ایران اجرای اقداماتی که ایالات متحده ادامه آن را غیرممکن ساخته، متوقف می‌کند. اقدامات ما در چارچوب برجام است. پنج کشور دیگر باقی مانده در برجام پنجره‌ای در حال بسته شدن برای برگرداندن اوضاع در اختیار دارند. (اینجا)

پس از اعلام موضع رسمی جمهور اسلامی ایران از سوی رئیس جمهور کشورمان، مایک پمئو بامداد امروز در هنگام بازگشت از بغداد (اینجا) در واکنش به اظهارات وزیر خارجه کشورمان در مسکو (اینجا) در خصوص برجام گفت:من هم برخی از این گزارش‌ها را خوانده‌ام که نشان می‌دهد آن‌ها تغییراتی ایجاد خواهند کرد.

پامپئو ادامه داد: فکر می‌کنم در گزارشی آمده که آنها فقط اندکی کمتر به برجام عمل خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: این مسأله باینری (صفر و یکی) است. شما یا متعهد [به توافق] هستید یا نیستید. ما مشخصاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که آنها چه انتخابی می‌کنند اما این امر، به صورت صفر و یکی است. شما یا به توافق متعهد هستید یا نیستید. ببینید، ما از توافق خارج شدیم. ایرانی‌ها باید درباره این که می‌خواهند چگونه ادامه دهند، انتخاب خودشان را داشته باشند.

با این حال، پامپئو به این موضوع اشاره‌ای نکرد که خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، بر خلاف موازین و مقررات بین‌المللی صورت گرفته و نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت محسوب می‌شود.

در ادامه خبرنگار سوال خود را این گونه مطرح کرد: پس در واقع این امر در هر صورت تأثیری بر سیاست شما نمی‌گذارد که آنها متعهد باشند یا نباشند؟ زیرا از نظر شما، اجرای تعهدات موضوعیت ندارد بلکه مسأله این است که این توافق، توافق بدی بود...

پامپئو که اظهاراتش حاکی از تداوم رویکرد خصمانه واشنگتن در قبال ایران است، پاسخ داد: عمدتاً درست است. علاوه بر این، اقدام عملی که آنها انجام خواهند داد، چیزی خواهد بود که ما به طور جدی آن را ملاحظه خواهیم کرد.

او اظهارات خود را با رویکرد واهی مبتنی بر ایران‌هراسی ادامه داد و مدعی شد: ما به ماهیت اقدامی که آنها در ارتباط با برجام در پیش می‌گیرند، نگاه خواهیم کرد اما فکر می‌کنم سایر کشورهای جهان -آنهایی که بخشی از برجام هستند و در این توافق مانده‌اند و آنهایی که هرگز بخشی از این توافق نبودند- همگی به تصمیم ایرانی‌ها نگاه خواهند کرد و باید ارزیابی خود را در این باره داشته باشند که افزایش خطر تا چه اندازه وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی این اظهارات را مطرح می‌سازد که کشورش در اقدامی یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که نهادهای بین‌المللی و در رأس آنها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تأیید کرده‌اند که ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. پامپئو در سخنان خود، خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام را اتفاقی کاملاً عادی جلوه می‌دهد؛ حال آن که این توافق پس از پایان مذاکرات مربوطه، در چارچوب قطعنامه شورای امنیت نیز به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

 وزارت خارجه فرانسه در همین باره اعلام کرد که در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، مسئله آغاز مجدد مکانیسم تحریم‌ها بر روی میز قرار خواهد گرفت. (اینجا)

وزیر دفاع فرانسه نیز گفت: «چیزی بدتر از خروج ایران از برجام وجود ندارد و اروپایی‌ها خواهان زنده نگهداشتن آن هستند». (اینجا)

سناتور ارشد روس گفت: تصمیم ایران درباره توقف اجرای برخی تعهدات خود ذیل برجام قابل درک است. (اینجا)

با این حال تصمیم امروز ایران درباره برجام به بازتاب گسترده تاریخی در رسانه های خبری جهان مواجه شده است که برخی از آن را در گزارش ذیل از نظر می گذرانید:

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در نخستین خبر خود، در انعکاس کاهش تعهدات برجامی ایران ازآن به عنوان«نامه خروج ایران از بخشی از توافق هسته ای 2015» یاد کرد.

این رسانه به نقل ازایرناافزود:این تصمیم تهران یک سال بعد ازاقدام«دونالد ترامپ»رئیس جمهوری آمریکا در خارج کردن کشورش از توافق هسته ای اتخاذ شده است.مفاد این تصمیم ایران معلوم نیست اما خبرگزاری ایرنا گزارش داده که روحانی درباره این تصمیم ایران درنامه ای به رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان به سفیران این کشورها توضیح خواهد داد. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به طور جداگانه نامه ای را برای اتحادیه اروپا خواهد نوشت.

این گزارش افزود: یک خبرگزاری داخلی دیگر در ایران در ساعات پایانی روز سه شنبه گفت ظریف کشورش را برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به مقصد مسکو ترک کرد تا درباره مسائل دوجانبه با او مذاکره کند. این خبرگزاری از ارائه جزییات خودداری کرد.این خبرگزاری افزود: جزییات این نامه خطاب به امضا کنندگان توافق سال 2015 علنی نخواهد شد.

آسوشیتدپرس نوشت: نامه های مذکور در حالی ارسال شده اند که برخی از مقام های جمهوری اسلامی قبلا هشدار داده بودند که ایران ممکن است غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد و احتمالا از توافقی خارج شود که ماه ها برای حفظ آن تلاش کرده است. تاکنون کاخ سفید اعلام کرده که ناو هواپیمابر و یک بمب افکن را به دلیل تهدید احتمالی ایران به خلیج فارس می فرستد.

یک مقام آمریکایی در واشنگتن روز سه شنبه گزارش داد گزارش اطلاعاتی که به این اقدام امریکا منجر شد شامل نشانه هایی از استقرار موشک های بالستیک کوتاه برد بر روی قایق ها در خلیج فارس یا نزدیک آن است. مقام یاد شده موافقت کرد تا در صورتی درباره این اوضاع حساس صحبت کند که نامش فاش نشود.

آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد: دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد می گوید ایران به اصول توافق هسته ای پایبند بوده است. اما تحریم های آمریکایی به اقتصاد ایران آسیب رسانده و این در حالیست که شرکای اروپایی در توافق هنوز نتوانسته اند اقدامی در بهبود این وضعیت ایجاد کنند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود به لغو معافیت نفتی ایران از سوی دولت آمریکا و وعده ترامپ برای پاره کردن این توافق اشاره کرده است و نوشت: درحالی که ترامپ تلاش کرده سیاست های رئیس جمهوری سلفش را برچیند او به ویژه منتقد توافق هسته ای ایران درپرداختن به برنامه موشکی و آنچه که نفوذ ایران در خاورمیانه توصیف کرده، است.
این گزارش به اظهارات «جان بولتون» مشار امنیت ملی آمریکا اشاره کرده و به نقل از وی نوشت: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست اما ما به طور کامل آماده واکنش به هر حمله ای خواه از سوی گروه های نماینده ایران، سپاه یا نیروهای نظامی عادی ایران هستیم.

آسوشیتدپرس درباره اعزام ناو آمریکایی نوشت:مقام های نظامی آمریکایی از حضور تقریبا مداوم ناوهای خود در خلیج فارس خودداری کرده اند؛ الگویی که به دنبال جنگ خلیج فارس در سال 1991 دنبال می شد.

پایگاه خبری بی بی سی انگلیسی و خبرگزاری های فرانسه و رویترز نیز در خبرهای خود اعلام کردند که ایران نامه خود را به اعضای برجام ارسال کرده است.


همچنین بخش عربی خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد که ایران اجرای برخی بندهای توافق هسته ای را به حالت تعلیق درآورد.

بخش عربی شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد: ایران به سفرای کشورهای پایبند به برجام اعلام کرد که امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

شبکه الجزیره نیز گزارش کرد که «حسن روحانی» رئیس جمهوری اعلام کرد که خروج از توافق هسته ای برای ایران و جهان خطرناک است و ما از توافق هسته ای خارج نمی شویم و امروز یک گام جدید در چارچوب توافق هسته ای اتخاذ کردیم.

روزنامه القدس العربی در خبرفوری در پایگاه خبری این روزنامه نوشت که ایران به قدرت های جهانی اعلام کرد که پایبندی خود به برخی بندهای توافق هسته ای را متوقف می کند.

شبکه خبری المیادین با پوشش سخنان دکتر روحانی گزارش داد: ایران به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز برای اجرای تعهدات خود مهلت داد و اعلام کرد که توافق هسته ای هرگز به آن چیزی که آمریکا می خواهد، تبدیل نخواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک با پوشش سخنان رئیس جمهوری ایران در خبری فوری گزارش داد روحانی به کشورهای اروپایی هشدار داد و اعلام کرد که اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت فرستاده شود، با پاسخ قاطع ایران روبه رو خواهند شد.

شبکه خبری العربیه نیز سخنان روحانی را بازتاب داد و اعلام کرد که ایران به طور رسمی تعهدات هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد.

روزنامه فرامنطقه ای العربی الجدید نیز در پایگاه اینترنتی این روزنامه گزارش داد: روحانی امروز اعلام کرد که از توافق هسته ای خارج نمی شود و تنها گام هایی را برای کاهش تعهدات این کشور در چارچوب برجام برمی دارد.این روزنامه به نقل از روحانی نوشت که ایران تعهدات مربوط به فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین را متوقف می کند.

روزنامه سعودی الوئام نیز گزارش داد که ایران برخی از تعهدات هسته ای خود را کاهش داد.

الوئام افزود که این ایران با ارسال نامه به سفیران پنج کشور اروپایی در برجام, این موضوع را به سران اروپایی ابلاغ کرد.

شبکه خبری العهد نیز گزارش داد که روحانی با تاکید بر آمادگی تهران برای گفت و گو هشدار داد که در صورت ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت، پاسخ ایران قاطعانه خواهد بود.

شبکه خبری المنار نیز گزارش داد که اگر توافق هسته ای برای امنیت منطقه و صلح دنیا است، پس همه باید به آن را اجرا کنند و به تعهدات ان عمل کنند.


خبرگزاری انگلیسی رویترز در بازتاب سخنان مهم رییس جمهوری ایران گزارش داد: ایران به قدرت های جهان اعلام کرد که اجرای برخی از تعهداتش در قبال برجام را از امروز متوقف می کند.
رویترز به نقل از رییس جمهوری ایران افزود که جمهوری اسلامی سفرای کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه را در جریان تصمیم اش برای توقف اجرای برخی تعهدات برجامی گذاشته است.
رویترز عنوان کرد: نامه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به سفرای این کشورها ارسال شد و در آن عنوان شد که ایران به رغم خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای، همچنان نسبت به برجام متعهد است.
آسوشیتدپرس : همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری از سخنان رییس جمهوری نوشت : روحانی گفت که غنی سازی با درصد خلوص بیشتر اورانیوم درصورتیکه ظرف شصت روز شرایط جدید توافق هسته ای حاصل نشود از سر گرفته خواهد شد.
 

خبرگزاری فرانسه : نیز در خبری از بازتاب سخنان رییس جمهوری ایران نوشت : ایران تهدید کرد که 'ظرف 60 روز' تدابیر بیشتری در توافق هسته ای اجرا خواهد کرد.

این خبرگزاری در گزارش خود خاطر نشان کرد : ایران محدودیت غنی سازی اورانیوم و ذخایر آب سنگین را متوقف ساخت.
فاکس نیوز گزارش داد : رئیس جمهوری ایران گفت که این کشور مازاد اورانیوم غنی شده را به جای فروش که در توافق هسته ای آمده، حفظ خواهد کرد.

بی بی سی انگلیسی نیز گزارش داد : ایران یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای بین المللی سال 2015 از «بخش هایی از تعهدات خود» تحت این توافق خارج می شود.
این شبکه خبری افزود: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به دیگر قدرت های اصلی خبر داد که ایران همچنان به تعهدات خود پایبند است. وی از اشاره دقیق به این که ایران چه تعهداتی را اجرا نخواهد کرد، خودداری کرد.
بی بی سی با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از اجرا نشدن برجام نوشت: با این حال، به گفته بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به تعهداتش در قبال توافق به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت هسته ای ایران پایبند بوده است.


'یورو نیوز' نیز در این باره نوشت: ایران 60 روز دیگر به کشورهای امضاء کننده معاهده هسته ای برجام برای اجرای وعده های خود در بخش نفت و بانکی مهلت داد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران توضیح داد که بعد از 60 روز، اگر هیچ کاری انجام نشود، کشورش دیگر این موافقتنامه را اجرایی نخواهد کرد و بار دیگر غنی سازی اورانیوم را آغاز خواهد کرد.
او در عین حال گفت که این اورانیوم غنی شده و آب سنگین به کشورهای دیگر به فروش نخواهد رسید.
حسن روحانی گفت که 'او برای مذاکرات هسته ای جدید آماده است' و در پیام به پنج کشور، 'اگر بخواهند پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند با 'پاسخ قاطع' ایران روبه‌ رو خواهند شد.


در این ارتباط، شبکه خبری 'آر ته' فرانسه هم گزارش داد : تهران اعلام کرد که به طور کامل از برجام خارج نخواهد شد.

به نوشته آر ته، ایران به سفیران خارجی (در تهران) اطلاع داده است که تصمیم گرفته است برخی از تعهدات مربوط به معاهده هسته ای را لغو کند .
ایران به سفیران انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه اطلاع داد که تصمیم به توقف اجرای «تعهدات خاص» در چارچوب توافقنامه هسته ای سال 2015 دارد.

روزنامه فرانسوی زبان تلگرام نیز در خبری فوری در بازتاب سخنان رییس جمهوری ایران اعلام کرد: ایران تصمیم گرفته است برخی تعهدات خود در توافق هسته ای برجام را متوقف کند.

سی ان ان در تارنمای خبری خود با پرداختن به تحلیل وقایع اخیر منطقه ای نوشت: ایران در برخورد با فشارهای آمریکا و اقدام اخیر نظامی آن کشور قصد دارد تا میزان تعهدات خود به توافق هسته ای را کاهش دهد.

سی ان ان افزود: اکنون ایران قصد واکنش نشان دادن دارد، به گفته تحلیلگران اما ایران همچنان در توافق باقی خواهد ماند.
'هنری رم' تحلیلگر 'گروه اروپا - آسیا' به سی ان ان گفت: پس از یک سال فشار آمریکا، ایران اماده است تا به آن پاسخ دهد.

وی گفت: البته به نظر می رسد که در کاستن از تعهدات خود از برجام به دقت سنجیده عمل خواهد کرد.

هنری رم افزود: اقدامات تحریک کننده زیادی وجود دارد اما من تصور می کنم که آنها (ایران) کاری میانه و معتدل را برگزینند.

سی ان ان ادامه داد: اقدام ایران در حالی صورت می گیرد که آمریکا پس از آنکه پنتاگون مدعی شد 'اطلاعات دقیق و معتبری' که اشاره دارد نیروهای ایرانی نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق را از طریق دریا هدف قرار خواهد داد، تصمیم به اعزام ناوگروه ضربتی و بمب افکن های بی - 52 به تنگه هرمز گرفت.

سی ان ان افزود: روز گذشته(سه شنبه) پنتاگون جزییات بیشتری به این شبکه خبری ارائه داد که بر اساس آن نیروهای ایرانی موشک های میان برد و کوتاه برد خود را سوار بر قایق ها در خلیج فارس جابجا می کند.

سی ان ان در ادامه نوشت: وزارت دفاع آمریکا اکنون ارسال قدرت آتش بیشتر به منطقه را مد نظر گرفته از جلمه سامانه های دفاع ضد موشکی.

روزنامه کیودو ژاپن نیز به نقل از 'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تهران تصمیم دارد برخی از تعهدات داوطلبانه خود در ذیل برجام با قدرت های جهانی را متوقف کند، اما تهران از این قرارداد خارج نمی شود.

 شینهوا،خبرگزاری رسمی چین نیز ضمن بازتاب سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست هیات وزیران گزارش کرد رییس جمهوری ایران به اروپا هشدار داده است چنانچه ظرف 60 روز شرایط جدید توافق هسته ای حاصل نشود غنی سازی با درصد خلوص بیشتر اورانیوم از سر گرفته خواهد شد.

شینهوا افزوده است: رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است خروج از توافق هسته ای برای ایران و جهان خطرناک است و ما نمی خواهیم از این توافق خارج شویم بلکه امروز یک گام جدید در چارچوب توافق هسته ای اتخاذ کردیم.

 وب سایت روزنامه انگلیسی زبان «نیشن» پاکستان روز چهارشنبه نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران طی سخنرانی در تهران اعلام کرد که اجرای برخی از بندهای توافق هسته ای از سوی ایران به مدت 60 متوقف شد.
در این گزارش آمده است: روحانی هشدار داد که از بین رفتن برجام برای منطقه و جهان خطرناک خواهد بود.

رادیو دولتی پاکستان نیز امروز گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس مفاد توافق هسته ای روند اجرای برخی از وعده های خود در قبال این توافق را متوقف می کند.

در این گزارش همچنین به نقل از وزیر امور خارجه ایران آمده است: ایران از برجام خارج نمی شود اما اقدامات آتی آن مطابق این توافق است.

وب سایت روزنامه «نیوز» پاکستان گزارش داد: ایران در پاسخ به عهد شکنی آمریکا برای خروج از برجام، تصمیم گرفت تا اجرای برخی از بندهای توافق هسته ای را متوقف کند.
این منبع انگلیسی زبان نوشت: سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران نیز نامه ای در این خصوص به نمایندگان کشورهای عضو برجام شامل چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس ابلاغ کرده است.

 روزنامه 'تایمز آو ایندیا' هند روز چهارشنبه گزارش داد که ایران تصمیم گرفته است بخشی از تعهدات خود در توافق جامع قدرتهای هسته ای جهان با ایران (برجام) را که در سال 2015 امضاء شده بود و آمریکا آنرا ترک کرد، به حالت تعلیق در آورد.

خبرگزاری صدای افغان نیز به عنوان یکی از رسانه های خصوصی در افغانستان با انتشار خبر تسلیم نامه رئیس جمهوری ایران به سفرای پنج کشور عضو برجام نوشت : در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازتاب تصمیم تاریخی جمهوری اسلامی ایران با واکنش وسیعی در سطح منطقه و فرامنطقه مواجه شده است، رسانه های خبری غرب و اروپا تیتر یک خود و سرخط اخبار مهم خبرهای روز خود را در شبکه های خبری به تحلیل و گزارشی از تصمیم روحانی اختصاص داده اند. حجم بازتاب این خبر در این گزارش نمی گنجد، ادامه آن را متعابقا ارسال خواهیم کرد...

310 310


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    39 5
    مثل روز روشنه که بعد از این 60 روز تغییر بخصوصی در پازل سیاست دنیا رخ نمیده که هیچ تازه شاید بازماندگان برجامی هم موضع گیری کنند علیه کشور برای همین هر کاری در توانتون هست بدون فوت وقت انجام بدید
  • من AU ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    12 10
    شما به عنوان یه خبرگزاری باید خبر رو مخابره کنبن نه تحلیل کنبن. تحلیل خبر رو میتونین تو یه صفحه دیگه انجام بدین
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    8 5
    ایران داره وقت کشی میکنه.این به ضرر امریکاس .
  • خیبری NL ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    8 7
    رسانه های جهان چیکار هستند الان دوئل فیس تو فیس بین پرزیدنت روحانی و پرزیدنت ترامپ است جنگ امروز یا فردا شروع میشه و تا اخر رمضان طول خواهد کشید نتیجه را نمی دانم و لی هشتاد میلیون اماده جانفشانی در راه ایران بزرگ و امام زمان عج هستیم هشتاد میلیون سپاهی امریکا جرات نداری ما اماده نبرد اتشینیم
  • GB ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    0 0
    نوشته بودن خودکشی دست جمعی