دولت اوباما اخیراً مغرورانه ادعا کرد با تحمیل تحریم به ایران در پیکارش موفق شده است.

به گزارش خبرآنلاین، وب‌سایت روزنامۀ آمریکایی «واشنگتن‌پست» روز سه‌شنبه در مقاله‌ای با تیتر «ایران مذاکره نمی‌کند»، به ادعای دولت اوباما در مورد موفقیت تحریم‌ها اشاره کرده و نوشت: گفته می‌شد تحریم‌هایی تأثیر مهمی بر اقتصاد ایران داشته است.

این روزنامۀ آمریکایی ادامه داد: اما تحمیل تنگنا هدف نهایی این سیاست نبود؛ تئوری دولت اوباما این بود که ایران موافقت می‌کند که در سلسله مذاکراتی دربارۀ برنامۀ هسته‌ایش شرکت کرده و به این صورت به تحریم‌ها واکنش نشان می‌دهد.  

«واشنگتن‌پست» نتیجه گیری کرد: از این رو، نشست‌های استانبول میان ایران و 1+5 را می‌توان یک شکست جدی تلقی کرد؛ چرا که نه تنها ایران حاضر به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم نشد، بلکه از گفت‌وگو با ایالات متحده و متحدانش نیز امتناع کرد و حتی نمایندۀ تهران دیدار با اعضای هیأت نمایندگی ایالات متحده را نیز رد کرد. 

این روزنامه افزود: بهترین چیزی که دیپلمات‌های غربی دربارۀ نشست استانبول می‌توانند بگویند این است که ائتلاف [1+5] در رد موضع ایران قاطع و منسجم بوده است. نشست ناکام استانبول برای دولت اوباما کسب حمایت برای تحریم‌های بیشتر را آسان‌تر کرد، گرچه مبارزۀ شاق و دشواری برای صدور قطعنامۀ دیگری در شورای امنیت خواهد داشت. بزرگترین سؤال این است که آیا نباید استراتژی پیگیری گفت‌وگو با حکومت ایران مورد بازبینی قرار گیرد.  

به نظر «واشنگتن‌پست» چون اوباما به رویکرد تعامل امید بسته، همواره دولت آمریکا حمایت از «جنبش اپوزیسیون سبز»، را که در ماه‌های اخیر خاموش بوده، کم اهمیت تلقی کرده است. با وجود این، رفتار آقای جلیلی در استانبول حاکی از آن است که حکومت ایران بیش از آن‌که نگران پیامدهای نافرمانی در برابر شورای امنیت باشد، همچنان نگران است که در برابر اپوزیسیون داخلی‌اش ضعیف به نظر برسد.

در پایان این مطلب ادعا شد: ایالات متحده با حمایت بیشتر از اپوزیسیون می‌تواند حکومت ایران را تحت فشار قرار دهد و این همان چیزی است که دولت ایران آن را تهدید محسوب می‌کند. همچنین آمریکا می‌تواند پیام مهمی به ایرانیان بفرستد: ائتلاف بین‌المللی در پی تنبیه آن‌ها نیست، بلکه می‌خواهد حکومتی را تضعیف کند که ایرانی‌ها زا آن متنفرند.  

ترجمه: رضا دانشمندی

/30117

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =