۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹

جمشید انصاری

در رابطه با نامه اخیر رئیس جمهور به نمایندگان استنباطم این است که آقای احمدی نژاد نقطه نظراتی را در رابطه با برنامه پنجم داشتند که با آنچه مجلس در ارتباط با اختیارات قانونی خودش استنباط کرده، متفاوت است.

بر همین اساس، مجلس برخی تغیییرات را در برنامه پنجم ایجاد کرد که مهمترین آن تغییر ترکیب هیات امنا بانک مرکزی و اعضای صندوق توسعه ملی بود. دلیل این امر به تجربه ای که نمایندگان از صندوق ذخیره ارزی و استفاده و برداشت های دولت از آن باز می گشت. نمایندگان حساسیت های در این زمینه داشتند که دولت نتواند از منابع در اختیار صندوق برای طرح های عمرانی  استفاده کند چون این موضوع مغایر سیاست های کلی اصل 44 هم بود.

به همین دلیل در ترکیب هیات عامل آن صندوق تلاش شد که ثبات مدیریت و عدم دخالت دستگاه های اجرایی در ترکیب هیات عامل در نظر گرفته شود و وظایف نیز به گونه ای نوشته شود که در راستای سیاست های ابلاغی منابع صندوق قابل برداشت باشد.

در بانک مرکزی نیز با توجه به تغیراتی که در مدیریت بانک و همچنین سیاست های مورد عمل بانک در پنج سال گذشته رخ داد، مجلس نگران ثبات سیاسیت های پولی کشور و مدیریت بانک مرکزی بود. بنابراین نمایندگان تصمیمی گرفتند و موضوع در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد. طبعا این تصمیم مطابق نظر دولت نبوده و آقای رئیس جمهور در این نامه به نمایندگان تلاش کرده اند به این تصمیم اعتراض و آن را به معنای ایجاد محدودیت برای دولت بدانند. ایشان حتی معتقد است اصلا مجلس حق ورود به این مسائل را نداشته است که در این مورد بحث های حقوقی وجود دارد که باید به طور جداگانه بدان پرداخته شود.

برداشت بنده این است که نوشتن این نامه از سوی آقای احمدی نژاد از منظر اطلاع رسانی به مردم درباره کارشکنی تمام نهاد های غیر ازدولت بوده است. لحن این نامه، لحنی نیست که مجموعه شورای موثر کشور را به همدلی برساند. چون رئیس مجلس را متهم به اعمال نظر برخلاف آیین نامه داخلی مجلس، رئیس مجمع متهم به رفتار بر خلاف آیین نامه داخلی مجمع و رئیس قوه قضائیه متهم به همراهی شده است. این سخن بدین معناست که عناصر اصلی و موثر در نظام تصمیم سازی های کشور به دنبال کارشکنی در کار دولت هستند. بنده این برداشت را از عملکرد مجلس، هیات رئیسه و همین طور مجمع ندارم.

حتی برداشتی که مجلس در برخی امور نمی تواند برای قانون گذاری وارد پیدا کند، برداشت شخصی رئیس جمهور است و در انطباق کامل با قانون اساسی نیست.

بهتر بود ایشان در جلسات مجمع شرکت می کردند و همین استدلال ها را آنجا بیان می کردند. اینکه ایشان به حالت قهر در جلسات مجمع شرکت نمی کند و تصمیمات مجمع و مجلس را زیر سوال می برند، قابل نقد است و این ذهنیت را تقویت کند که بخش قابل توجهی از ارکان نظام در  مقابل دولت هستند. این به جای اینکه به وفاق و همدلی که امروز بیش از هر زمانی دیگری نیاز کشور است کمک کند به اختلاف دامن می زند و به مصلحت امروز کشور نیست. به هر حال اعضای مجمع تشخیص مصلحت  نظام منصوب رهبری هستند، اینکه ایشان اعضای مجمع را متهم به این کنند که گروهی در مجمع خانه کرده و دولت را تضعیف می کنند و به دنبال کارشکنی در کار دولت هستند، توهین به مجمع  تشخیص است.

/3028 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
    0 0
    دوست عزیز شما این برداشت را نداری که مجموعه هناصر ذکر شده در پی کارشکنی در کار دولت هستند حداقل این حق را به رئیس جمهور بدهید که ایشان برداشت خود را داشته باشند. در ضمن شما یک سند از همراهی این افراد با دولت به دست بدهید بعد از برداشت خودتان حرف بزنید
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
    0 0
    همه ما اگر تابع قانون باشیم جای هیچ گله ای نیست واین منییت هاست که باعث می شود اینهمه اختلاف باشد