ارشاد موظف به ارائه گزارش توزیع آگهی در روزنامه‌ها به دادستانی استان البرز شد

دادستان استان البرز گفت: گزارشی از توزیع آگهی ها مبنی بر آیین نامه و نحوه این توضیح تا پایان خرداد ماه برای دادستانی ارسال شود در این گزارش باید دلایل بیشتر بودن میزان آگهی برخی رسانه ها نسبت به برخی دیگر را هم کاملاً مشروع توضیح دهید.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، جلسه هم اندیشی دادستان و مدیرکل ارشاد استان البرز با اصحاب رسانه و مطبوعات امروز پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت با موضوع رسیدگی به وضعیت روزنامه های مکتوب برگزار شد.

در این جلسه حیدرپور مدیر مسئول هفته نامه سلام اقتصاد و سرپرست دنیای اقتصاد و مستقل  با اشاره به بحث کاغذ و مافیایی که در این حوزه وجود دارد اظهار کرد: حل این موضوع به دست دادستان است و توقع اصحاب رسانه این است که در خصوص مسائل و مطالبات و تخلفات که مافیا در آنها وجود دارد دادستانی راه‌حل‌هایی را پیش بینی کند و از طریق ارشاد مشکلات را حل نماید. مقرر شده بود که آگهی ها از طریق ارشاد در بین روزنامه ها توزیع شود اما این اتفاق هم به درستی نیفتاده است. با توجه به اینکه ما این مشکلات و معضلات را در رسانه داریم توقع داریم که معاونین ارشاد هم در حوزه ارتباطات و رسانه از این بخش حمایت کنند

در ادامه عسگری سرپرست  روزنامه قدس گفت: ضمن تشکر از دوستان بابت جلسه و انتقاد به مدیران ارشاد البرز باید بگویم ناعدالتی در توزیع آگهی های موضوعی است که ما زمان بسیاری است به خاطر آن با ارشاد مشکل داریم البته رسانه ها به لحاظ قانونی هم مرتکب جرم و تخلف شده اند. ملاک عمل باید مشخص شود و باید طبق قانون عمل شود قانون و دستورالعمل ها نباید به صورت سلیقه‌ای اعمال شوند این قانون که نشریه‌ای که می‌خواهد آگهی بگیرد باید ۶ ماه منظم منتشر شده باشد و ۹۰ درصد شماره های منتشر شده آن اعلام وصول شده باشد قانون خوبی است اما ارشاد باید در زمینه شفاف سازی اقداماتی انجام دهد.

وی افزود: درحال حاضر روزنامه‌ای داریم که با ضریب انتشار ۱۳/۴ درصد بخش بالایی از آگهی ها را به خود اختصاص داده است در حالی که یک روزنامه البرزی  هم با ۶۱ درصد ضریب انتشار رقم کلانی را در سال ۹۷ ۹۸ آگهی گرفته است ما نیازمند این هستیم تا این بی عدالتی ها از میان برود.

عسگری ادامه داد: موضوع دیگر این است که معاون ارشاد در مصاحبه‌ای گفته باید ۷۰ درصد آگهی ها در حوزه محلی و ۳۰ درصد آن در روزنامه‌های سراسری توزیع شود  در حالی که در دستورالعمل آمده روزنامه‌های سراسری نباید بیش از ۵۰ درصد آگهی داشته باشند بر اساس ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی از دستورالعمل ها تختی می شود.

در ادامه سلیمانی خبرنگار روزنامه شرق گفت: برخوردهای سلیقه ای ارشاد باعث شده تا توزیع عادلانه آگهی ها انجام نشود ارشاد هفته نامه ها را مشمول دریافت آگهی نمی داند اما هفته نامه اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات شامل آگهی میشوند و بیشترین سهم آگهی را هم دارند . بخشنامه باید برای همه یکسان اجرا شود. ارتزاق روزنامه‌ها به آگهی وابسته شده است اگر توزیع عادلانه آگهی ها در اداره ارشاد انجام شود خبرنگاران روزنامه نگاران و نشریات از مجیز گویی ها رها می شوند.

تیموری مدیرمسوول دنیای هوادار  دیگر عنوان کرد: چاپ دو شماره در یک شماره برای درج آگهی بیشتر در روزنامه تخلف محرز است که نادیده گرفته شده است اما کسی به آن رسیدگی نکرد. اصرار به تخلف جرم محسوب می شود یک روزنامه استانی در البرز یک آگهی برای ابلاغ طلاق و ازدواج را که مربوط به استان قم بود در روزنامه البرز فردا که توزیع آن استانی است چاپ کرد اما کسی به آن توجه نمی کند.

خبرنگار روزنامه ایران هم خاطر نشان کرد: اقتصاد رسانه در وضعیت فعلی کشور در بدترین شرایط در چند سال اخیر قرار دارد با توجه به قیمت کاغذ مشکلات مالی به رسانه ها فشار آورده است. توقع رسانه این است که تفاوت ها به این میزان بالا نباشد ما ۵ نشریه بومی در استان داریم که جمعاً ۲۰ پرسنل دارد ارشاد ۷۰% آگهی‌ها را به رسانه‌های بومی می دهد در حالی که نشریات سراسری بیش از ۲ هزار نفر پرسنل دارد و ۲۰۰ نفر را فدای ۲۰ نفر می کنند.

در ادامه جلسه مقدم مدیر کل ارشاد استان البرز در پاسخ به خبرنگاران گفت: توزیع آگهی ها برای ارشاد سود و زیان ندارد که با غرض ورزی توزیع کند اما اغماض هایی وجود دارد.

تاکید وزارت ارشاد بر حمایت از نشریات محلی است

مقدم تصریح کرد:عمده وظیفه ما حمایت از نشریات محلی است. توزیع آگهی برای کمک به نشریات نیست و تنها به خاطر اجرای قانون است هیچ وزارتخانه ای ملزم به تامین مالی زندگی فردی افراد نیست ما مکلف به توضیح آگهی ها طبق ضابطه هستیم. نشریه ای که تخلف کرده ما هم آن را توبیخ کردیم و نشریه به اشتباه خود ازعان داشته است ما قصد سلاخی متخلف رسانه ای را که نداریم. ۳۰ درصد اختلاف در توزیع قابل قبول است و طبق قانون ما تنها اجازه داریم ۳۰ درصد به نشریات ملی آگهی بدهیم .ما قانون گذار نیستیم و تنها مجری قانون هستیم.

مدیرکل ارشاد استان البرز افزود: ما بر روی سایت ارشاد استان البرز شفاف سازی ها را انجام می دهیم و تا به حال در استان به منسوب بودن رسانه ها به ارگان ها توجهی نکرده ایم و از انتسابات آنها بی اطلاع هستیم.

 پرونده شهرداری کرج در دست بررسی است

در ادامه این جلسه دادستان استان البرز تصریح کرد: گزارشی از توزیع آگهی ها مبنی بر آیین نامه و نحوه این توضیح تا پایان خرداد ماه برای دادستانی ارسال شود در این گزارش باید دلایل بیشتر بودن میزان آگهی برخی رسانه ها نسبت به برخی دیگر را هم کاملاً مشروع توضیح دهید تا پایان خرداد باید تمام این گزارشات برای ما ارسال شود و نحوه ارسال این گزارشات باید هر سه ماه ادامه یابد.

وی افزود: اگر اعتراضی در زیر مجموعه ارشاد وجود دارد باید شفاف‌سازی شود خانه مطبوعات، برخی روزنامه های محلی  و نشریات اینچنین باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد وابستگی روزنامه ها برای ما حائز اهمیت نیست و نباید باشد و تنها اطلاع رسانی درست باید حائز اهمیت باشد. احزاب و گروه ها و ارگانها نباید مهم تلقی شوند. معیشت افراد اگر به خطر بیفتد اعتراض خواهند کرد و باید به آن توجه شود شفاف سازی بر اساس اسناد و مدارک باید انجام شود و این وظیفه رسانه هاست. باید بر روی رسانه ها تک به تک نظارت داشته باشید و رسانه های غیر مجاز را شناسایی کنید.

دادستان البرز تاکید کرد: باید در حل و فصل امور صبر و حوصله به خرج داد پرونده شهرداری اشتهارد و گرمدره در حال رسیدگی است و شهرداری کرج هم رسیدگی خواهد شد. در خصوص  توزیع شکر و نحوه توزیع و مکانی که شکر از آنجا به استان ارسال می‌شود مشکل داریم اما وزارت صنعت معدن و تجارت نمی‌توانند بر روی تک تک بخش های توزیعی نظارت داشته باشد نوسانات بازار اشتغال بسیاری ایجاد کرده است. شرکت‌های کاغذی پرونده گسترده ای را دارد دراین خصوص برخی افراد بازداشت شده اند از پرسنل مالیاتی هم یک نفر بازداشت شده و پرونده بسیار سنگین است.

 استفاده از عناوین دکتر و مهندس  غیر قانونی توسط برخی مدیران جرم است

دادستان البرز در رابطه با استفاده غیر قانونی از عناوینی مانند دکتر و مهندس خاطر نشان کرد: اگر موارد خاصی باشد و از عناوین علمی بدون مقررات و ضوابط استفاده شود باید به دادستانی گزارش شود و تخلف محسوب می شود. اگر کسی دارای مدارج علمی نباشد استفاده از آن عنوان جرم محسوب می شود. ۱۰ تن گوشت گرم توسط انجمن حمایت  زندانیان  به خانواده زندانیان داده شده است.

وی تشریح کرد: قصور پرسنل شهرداری برای ما محرز است اما جرمی تحت عنوان رشوه، تبانی، کلاهبرداری یا مشارکت باید بیشتر بررسی شود. ما باید حرمت آدم ها را هم نگه داریم.پیمانکار بازداشت شده است. در رابطه با این پرونده فعلاً نمی شود اطلاع رسانی کرد  اشخاص برای ما مهم نیستند و تنها بازگشت حقوق پایمال شده اهمیت دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1258306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =