خودروهای خارجی؛ بازاری با رشد نجومی و مشتریانی که نیستند

ایرنا نوشت:این روزها قیمت خودروهای خارجی همپای قیمت داخلی ها روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه می کند؛ حضور پر رنگ واسطه ها و دلالان و رشد نجومی قیمت ها از مشخصه های این روزهای بازار است.

بازار خودرو ایران در انحصار خودروسازان داخلی است، بطوری که سایپا و ایران خودرو حدود 87 درصد بازار را در اختیار دارند و سهم خودروسازان بخش خصوصی که اغلب به مونتاژ برندهای خارجی می‌پردازند، حدود هشت درصد برآورد می‌شود؛ پنج درصد باقیمانده سهم خودروهای وارداتی است.
سال 96 در مجموع 70 هزار و 75 دستگاه خودرو سواری به ارزش یک میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار وارد کشور شد.
فعالان بازار خودروهای خارجی می گویند: ابراز نگرانی برخی بابت سهم پنج درصد خودروهای خارجی از بازار، بیشتر به نوعی بهانه جویی شبیه است؛ زیرا خودروهای خارجی تامین کننده نیازهای کیفی هستند و به فرموده رهبر معظم انقلاب، کالاهای کیفی خارجی می تواند الگویی برای تولیدکنندگان داخلی همان کالاها باشند.
این در حالی است که از سال 97 نزدیک به 15 هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده و راه ورودشان به کشور مسدود شده است.
شانزدهم دی ماه پارسال دولت با نگاه گره گشایی از مشکلات، مصوبه ای صادر کرد تا امکان رفع انسداد این خودروها میسر شود، اما به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، تا امروز کمتر از یک هزار دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است.
«مهدی دادفر» در این زمینه به ایرنا گفت: اعتبار این مصوبه که چهار ماهه بود، دوشنبه گذشته (16 اردیبهشت) به پایان رسید، اما دلیل اجرا نشدن کامل آن ناهماهنگی بین دستگاه های دولتی از جمله گمرکات و بانک مرکزی و نبود چابکی لازم در آنهاست.
وی افزود: هرچند این انجمن تاکنون تلاش های زیادی برای رفع مشکل یاد شده کرده و مکاتبات متعددی با شخص رئیس جمهوری، دفتر معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معاونان وزیر و سازمان توسعه تجارت داشته، اما هنوز این مصوبه تمدید نشده است.
دادفر ادامه داد: به این ترتیب، درگیری های نمایندگی های فروش با مشتریان ادامه خواهد داشت و پرونده های قضایی در این زمینه همچنان باز خواهد ماند.
وی با بیان اینکه کسب و کار واردکنندگان خودرو به نابودی کشیده شده، یادآور شد: اکنون اشتغال در این بخش از 15 هزار نفر به کمتر از 2 هزار و 500 نفر رسیده است؛ همچنین 15 هزار مشتری به مدت بیش از یک سال و نیم است که معطل دریافت خودروهایشان هستند.
با این حال به نظر نمی رسد حتی گره گشایی کامل از این مشکل و ترخیص باقی مانده خودروهای در گمرک مانده، بتواند عطش بالای بازار خودروهای خارجی را فروبنشاند؛ زیرا مطابق متوسط آمار سال های گذشته سالیانه به 70 هزار خودروی خارجی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان نیاز است و کمبود خودرو در بازار به رشد قیمت ها دامن زده است.
برپایه مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، در آخرین ساعات معاملات دو روز گذشته هر دستگاه خودروی سوناتا هیبرید 680 میلیون تومان، توسان 780 میلیون تومان، النترا 510 میلیون تومان، سورنتو یک میلیارد تومان، سراتو 490 میلیون تومان، اپتیما 780 میلیون تومان، تویوتا RAV4 فول 2018 به 950 میلیون تومان، سانتافه 980 میلیون تومان، کمری هیبرید 780 میلیون تومان، نیسان جوک 650 میلیون تومان، اسپورتیج 810 میلیون تومان، لکسوس NX یک میلیارد و 550 ملیون تومان، میتسوبیشی ASX 680 میلیون تومان و تالیسمان 800 میلیون تومان قیمت گذاری شدند.


 قیمت های نجومی خودروهای خارجی
در این زمینه، یک نمایشگاه دار خودروهای خارجی در منطقه یوسف آباد تهران به ایرنا گفت: این روزها قیمت خودروهای خارجی آنقدر عجیب و غریب شده که روی گفتن آن به مشتریان را نداریم.
«کورش طواحن» افزود: هیچ دلیلی برای این افزایش قیمت ها در بازار نمی بینیم، انگار در ماه های گذشته عده ای پول های خود را به سمت این بازار سرازیر کرده اند و امروز هر آنچه دلشان بخواهد قیمت می دهند.
وی به گرانی سایر اقلام اساسی و مایحتاج مردم اشاره کرد، اما گفت: اینکه بخواهیم برای خودروهای داخلی پژو 206 تیپ پنج 128 میلیون تومان یا برای پژو 207 اتوماتیک صندوق دار 210 میلیون تومان بپردازیم، به هیچ عنوان توجیه نداشته و در این شرایط رشد بی ضابطه قیمت خارجی ها جای خود دارد.
طواحن خاطرنشان کرد: تا هفته گذشته جنب و جوش زیادی در بازار شاهد بودیم و تقاضا برای خرید هم زیاد بود، اما فروشنده ها کمتر مایل به فروش خودروهای خود بودند.
وی بیان داشت: بیشتر خریداران نیز از دلالان و واسطه ها و نه مشتریان واقعی بودند، اما این روزها به نظر می رسد این موج به افراد و خانواده های عادی هم رسیده و برای حفظ ارزش پولشان بازار خودروهای خارجی را انتخاب کرده اند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1258338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =