دورخیز شورای شهر تهران برای زمینه‌چینی انتخابات مجلس؟

شورای شهر تهران امروز با ورود به بحث انتخابات شورایاری‌ها در ۳۷۴ محله تهران، نشان داد که شاید تمایل دارد به ماجرای انتخابات آینده مجلس در اسفندماه ورود کند. مسئله ای که به شدت از سوی اعضای شورای شهر رد می شود و آنها می گویند همزمانی انتخابات شورایاری‌ها در تهران با جدی شدن رقابت انتخاباتی مجلس، «تصادفی» است.

امید سلیمی بنی: با وجود این استدلال ضعیف، کمتر کسی باور می کند شورای شهر به صورت تصادفی زمانی انتخابات در شهر تهران را با رقابتهای شورایاری کلید زده است که کمتر هشت ماه پس از آن، رقابت رسمی انتخاباتی برای کرسی های مجلس آغاز می شود و البته رقابت غیررسمی و رسانه ای، مدتهاست درگرفته و طرفهایی که قصد رسیدن به صندلی های سبز یا ماندن در بهارستان را دارند، برای منظور خود تلاش می کنند.

شورای شهر تهران، امروز تصمیم گرفت با تصویب دو فوریت، انتخابات شورایاری‌ها را کلید بزند. پروژه ای که به نظر می رسد پنج مرحله دارد. در مرحله اول، «دو فوریت» طرح اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها و تصویب آیین نامه اجرایی آن به صحن آورده شد که پس از رای گیری سریعی، اعضای شورای شهر به دوفوریت این طرح رای دادند. دو فوریتی بودن یک طرح یعنی بلافاصله باید بررسی و رای گیری درباره طرح در دستور جلسه قرار گیرد و سایر دستورات جلسات عادی صحن شورای شهر، تا تعیین تکلیف طرح دو فوریتی کنار گذاشته شود.

بررسی اجمالی طرح های دوفوریتی در شورای شهر تهران نشان می دهد این نهاد تمایل دارد در دو حوزه، طرح های دوفوریتی را به تصویب برساند. اول در حوزه های سیاسی مانند طرح ایجاد مکان هایی برای گردهمایی های اعتراضی شهروندان که پس از بحث و بررسی زیاد و تصویب آن، توسط کمیته تطبیق مصوبات فرمانداری تهران، رد شد و دیگری در حوزه های مدیریت بحران مانند طرح الزام شهرداری تهران برای کمک به مناطق سیل زده. 

شایبه سیاسی را قبول داریم

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر درباره شایبه سیاسی بودن این طرح و تلاقی آن با آغاز بحثهای انتخابات مجلس به خبرآنلاین می گوید: «ما در بررسی این طرح تاخیر داریم و از این جهت قبول دارم و این انتقاد وارد است. ما بنا داشتیم انتخابات شورایاری‌ها در اردیبهشت برگزار شود. آیین نامه در اسفندماه به شورای شهر رسید و هماهنگی هایی که باید انجام می شد، در کارها تاخیر انداخت.»

او در ادامه سخنانش با بیان اینکه مذاکراتی با وزارت کشور و استانداری و دولت انجام شده است، گفت: هماهنگی ها فاصله انداخت و ما تاخیر داریم. آخرین تاریخی که توانستیم انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کنیم تا با انتخابات مجلس تداخل نداشته باشد، تا پایان خردادماه است.»

ولی محسن هاشمی درباره شایبه «ایجاد سازمان رای» در انتخابات شورایاری‌ها برای استفاده از آن در انتخابات آینده مجلس، نظر دیگری دارد. او درباره این شایبه به خبرآنلاین می گوید: «تهمت نزنید، این مسایل صحیح نیست. اگر هم در زمان شهردار اسبق این مسایل مطرح بوده، همان موقع هم نباید گفته می شد.»

عضو دیگر شورای شهر تهران، حجت نظری هم معتقد است عجله در انجام انتخابات شورایاری و تصویب دوفوریتی ضوابط مربوط به آن، شایبه ساز است و سیاسی بودن عملکرد شورای شهر را تقویت می کند. نظری در مخالفت با اساسنامه شورایاری‌ها گفت: بررسی چنین مصوبات و لوایحی وهن شوراست. این که ما با سرعت و عجله بدون توجه به کارهایی که باید انجام گیرد، بیاییم و بخواهیم انتخابات برگزار شود بعدها برای مردم شائبه ایجاد می‌کنند.

نظری گفت: به هر تقدیر انتهای امسال انتخابات مجلس را داریم و مبادا این شائبه‌ها افزایش یابد و بگویند با هدفی انتخابات را آنقدر سریع و هول هولی برگزار کردند.

به نظر می رسد با عملکرد شورای شهر در اختصاص دادن دو جلسه صحن علنی شورای شهر به بررسی انتخابات شورایاری‌ها، به این شایبه دامن زده شده است.

شورایاریها متوقفند

واقعیت این است که دوره آخر انتخابات شورایاری‌ها در سال ۹۲ برگزار شد. در آن زمان، انتقادات زیادی درباره اینکه روند رد صلاحیت و تایید صلاحیت مشخص نیست، مطرح بود و حتی عنوان شد برخی از هموطنان که در شهرهای دیگر ساکن بوده اند، بدون دادن هیچ مدرکی، در سامانه الکترونیکی شورایاری ثبت نام کرده و با وجودی که اصلا تبلیغات نکرده و در تهران حضور نداشته اند، تعدادی هم رای آورده اند. در آن روزگار همگان با نگاه سرسری و بدون توجه کافی از کنار این انتقادات گذشتند. انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد و این نهاد در محلات شکل گرفت. بدون آنکه عموم شهروندان خبری از عملکرد یا کارکرد آنها داشته باشند، بودجه هایی در اختیار ستاد مربوط به آن ها قرار گرفت که شایبه های زیادی را به وجود آورد. تا جایی که برخی از اعضای شورای شهر دوره چهارم به خاطر بودجه ستاد شورایاری‌ها بر علیه همدیگر سخنانی را مطرح کردند و بعضا کار به تشنج رسید.

ولی محسن هاشمی درباره شایبه «ایجاد سازمان رای» در انتخابات شورایاری‌ها برای استفاده از آن در انتخابات آینده مجلس، نظر دیگری دارد. او درباره این شایبه به خبرآنلاین می گوید: «تهمت نزنید، این مسایل صحیح نیست. اگر هم در زمان شهردار اسبق این مسایل مطرح بوده، همان موقع هم نباید گفته می شد.»

عملا شورایاری‌ها از اسفندماه سال گذشته، از کار بیکار شدند. گزارشها نشان می دهد مهر شورایاری از اعضای این نهاد گرفته شد و در نهایت، کارها به دست شهرداریهای نواحی افتاد. یعنی همان روشی که قانونی است و سالهاست اجرا می شود.

حالا پس از آنکه بار دیگر بحث انتخابات آینده مجلس داغ شده، آنطور که اعضای شورای شهر می گویند «به صورت تصادفی»، دو فوریت انتخابات شورایاریها در دستور کار قرار گرفته و قرار است رقابتها بار دیگر شروع شود.

شورایاریها، سازمان رای دو فوریتی یا کمک به امور جاری شهر؟

واقعیت دیگری که باید به آن توجه داشت، مشکلات فزاینده شهر تهران است. گزارشهای مکرر نشان می دهد وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر تهران، وضعیت مطلوبی ندارد. پلیس راهور نیروی انتظامی از شهرداری تهران به خاطر اقدام به گرفتن وجوهی از خودروها برای ورود به طرح ترافیک شکایت کرده است، اتوبوسها فرسوده، واگنهای مترو شلوغ و خدمات رسانی رضایت کامل شهروندان را فراهم نکرده، بعضی اعضای شورای شهر می گویند توسعه خطوط مترو، کُند و غیراصولی است؛ مدیریت شهری مدتها دستخوش بی ثباتی و کشمکش بوده و هنوز پیروز حناچی نتوانسته است بر تمام شئون سازمان عریض و طویل شهرداری مسلط شود و همین امروز طلبکاران شهرداری تهران، پاشنه در شورای شهر را از جا درآورند و با تکرار تجمعات خود، از مدیران شهری می خواهند پول آنها را بپردازند و در نهایت، به نظر می رسد هنوز سازمان مدیریت شهری تهران نیاز به اصلاحات فراوان دارد، ولی شورای شهر، زمان زیادی را برای انتخابات نهادی وقت می گذارد که ثمره آن در سالهای گذشته، چندان چشمگیر و اثرگذار نبوده است، شورایاریها هنوز جایگاه و کارکرد خود را نیافته اند.

در این میان، بحثهایی هم بین اعضای شورای شهر در حین بررسی تغییرات اساسنامه شورای شهر درگرفت. زهرا صدراعظم نوری در سخنانی اظهار کرد برخی از اعضای شورایاریها، با وجودی که معتمد مردم هستند، حتی توانایی کارکرد با اتوماسیون اداری یا خواندن نامه ها یا نوشتن صورتجلسات را ندارند.

محمد سالاری عضو دیگر شورای شهر از کم بودن مشارکت مردم در انتخابات شورایاریها انتقاد و پیش بینی کرد در انتخابات آینده شورایاریها، مشارکت باز هم کمتر شود.

مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر هم درباره ورود اشخاصی با مدرک زیر دیپلم و «دیپلم ردیها» توضیح داد و گفت بعضا فردی با دیپلم ردی، سه دوره عضو شورایاری بوده است. او درباره تبعات اجتماعی عدم حضور این افراد در شورایاریها تذکر داد و به عنوان مخالفت در اصلاح بندی از اساسنامه شورایاریها سخن گفت.

محمدجواد حق شناس نیز در بحث رای گیری درباره تغییرات اساسنامه شورایاریها، مشارکت کرد و گفت: انتظار می رود هر یک از شورایاران، بتواند ۵۰ تا ۱۰۰ نفر را دور خود جمع کند و بتواند آنها را خط داده و مدیریت کند، در غیر این صورت، تشکیل شورایاریها، بی ثمر خواهد بود.

با وجود این اظهارنظرها، در مدت چند ساعت جلسه علنی امروز شورای شهر تهران، غایب بزرگ جلسه، بررسی مشکلات تهران و پیدا کردن راه حلی برای آن بود چون اعضای شورای شهر سخت درگیر تغییر در اساسنامه شورایاریها بودند. آنها تصویب کردند سن رأی دهندگان انتخابات شورایاری‌ها از ۱۵ به ۱۸ سال افزایش یابد، حداقل و حداکثر سن کاندیدای شورایاری ها بین ۲۲ تا ۷۵ سال تعیین شود. همچنین پس از کش‌مکش‌های فراوان میان اعضای شورای شهر تهران ملاک دارا بودن حسن شهرت و عدم سوء شهرت از اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها حذف شد و اعضای شورای شهر تهران تصویب کردند داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای مردان جهت شرکت در انتخابات شورایاری‌ها الزامی است.

۴۱۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1258784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =